Den personlige dialog er tilbage
Flere end 10.000 indkøbere fra 25 lande og 412 udstillende firmaer mødtes under Formland. Og alle var glade for at være tilbage, netværke og se hinanden i øjnene igen, for det er en del af et godt købmandskab.
Positivitet. Med det ene enkle ord kan man beskrive den netop afsluttede Formland-messe. 10.000 indkøbere havde valgt at besøge messens 10 haller, og de 412 udstillere havde alle ordreblokken såvel som det gode humør fremme.
Branchen har generelt haft det godt under corona. Danskerne har arbejdet hjemme, der er ikke brugt penge på rejser og restaurantbesøg, og en del af de penge er kanaliseret ind i boligen. Det fornemmede man også. Det blev talt om fremgange hos såvel leverandører som detailbutikker på 20, 30 og 40 procent, og alt andet lige booster det humøret. Samtidig var alle, der var på messen, meget glade for igen at kunne mødes, tale sammen, netværke og først og fremmest igen se og røre ved produkterne frem for at skulle se og købe dem virtuelt.
Hvad der dog også blev talt en del om, er efterårets og vinterens forestående leverancer, eller måske snarere mangel på samme. Mange frygter, at varer bliver forsinkede eller slet ikke når frem. Der blev talt om at holde igen med Black Friday og lignende rabat-dage for ad den vej at sørge for, at der er varer nok til julehandlen. Nogle leverandører har været forudseende og har allerede nu købt ind til lager, som butikkerne kan trække på. Andre er mere usikre på, hvad der er i vente.
Masser af nyheder
Men man var ikke i tvivl om, at messen igen kører. Det var masser af spændende nyheder til efteråret og julen, og der var som vanligt masser af god inspiration at hente på både trendstanden, skabt af Studie Flyhelsted, på trendcaféen, skabt af Anette Eckmann og på det nye, grønne sanseunivers. Grønt vil rykke; grønne planter inde som ude og en grøn tankegang i form af bæredygtige produkter, produktionsformer og transport. Rigtig mange brands har nu taget det miljøvenlige aspekt af branchen til sig, og arbejder med miljøvenlighed og bæredygtighed på flere niveauer. Det fornemmede man klart.
Både blandt udstillere og besøgende fremhævedes værdien af igen at kunne mødes og have den personlige dialog. Det glæder ledelsen i MCH, der har været hårdt ramt af coronakrisen de seneste 17 måneder.
”Vi smiler alle i MCH. Og det gør vi som kvittering for de mange smil og den positive stemning, vi har oplevet mellem udstillere og besøgende på messen”, siger Georg Sørensen, administrerende direktør i MCH, og understreger:
”Vi er glade og meget taknemmelige for opbakningen til Formland og for at være tilbage igen”.
Det personlige mødested
Blandt de 412 udstillere på Formland kunne de besøgende fagfolk både opleve trendsættende upcoming designere og store, velkendte brands; heriblandt Stelton som i mange år har været fast udstiller på Formland og derfor var glade for at være ude og møde kunderne ansigt til ansigt igen:
”Vi tager på Formland for at møde vores kunder. Du kan vedligeholde kunderelationer via Zoom og Skype, men at mødes face to face, hvor man bygger relationer, er det allervigtigste. Formland er markedspladsen for Danmark, og derfor skal vi være på Formland - så det er vi altid”, fortalte Michael Ring, ejerleder hos Stelton, og tilføjede:
”På Formland kan jeg møde 40-50 kunder under en messe, og hvis jeg skulle bruge den tid på at besøge butikker, skulle jeg bruge langt mere tid. Så messen er også en effektiv måde at møde sine kunder og vise dem produkterne”.
Hos Ib Laursen, der designer og sælger boligindretning og brugskunst, var der heller ingen tvivl om værdien af at være på Formland:
”Det har været helt fantastisk at være på messe igen. Vi har virkelig nydt at komme ud og møde både kunder og kolleger. Formland er ubetinget det bedste forum til at samle branchen. Som virksomhed får vi en unik mulighed for at præsentere vores kollektion og vores nyheder. Vi har haft nogle fantastiske dage, og der er ingen tvivl om, at investeringen kommer tilbage igen mange gange”, sagde Peter Laursen, administrerende direktør for Ib Laursen.
Glade besøgende
På besøgsdelen var der også store smil at spore, og særligt det at være ude og møde kollegerne fra branchen og se og føle produkterne blev understreget hos mange. Én af dem, der havde glædet sig særligt meget til Formland, var Ulla Simmelsgaard fra Kop & Kande i Hellerup, som er fast besøgende på efterårsmessen:
”Det er fantastisk at være på messe igen og møde folk. Jeg kommer primært på Formland for at møde leverandørerne fysisk, se varerne i levende live og møde mine kolleger i Kop & Kande. Det er også enormt inspirerende at være rundt på messen og se alle produkterne, og samtidig er der en helt speciel stemning, som man virkelig har savnet. Der hersker en generel følelse af, at det hele er på vej tilbage på rette spor, og det er pragtfuldt”, fortalte Ulla Simmelsgaard, der er ejer af kædebutikken i Hellerup.
Også Dorte Elene Hansen, ejer af butikken og webshoppen KAiKU, var meget begejstret for at være på messe igen:
“Det er fantastisk at være tilbage på Formland - og møde både kolleger og leverandører igen. Det er så længe siden, og vi har bare glædet os for vildt. Jeg åbnede butik i 2007 og har været her til alle messer siden, for Formland er bare noget særligt. Som Georg (Sørensen, red.) plejer at sige, så går det personlige møde mellem mennesker aldrig af mode, og det er det, vi gør her. Vi møder hinanden, og når man gør det, så bliver man inspireret”.
Håber Formland er et vendepunkt
De positive udstillere og besøgende på Formland skaber både glæde, optimisme og stor taknemmelighed hos ledelsen i MCH.
”Gennem de seneste fire dage er vi blevet bekræftet i behovet for at mødes fysisk og personligt. Derfor har Formland forhåbentlig været et vendepunkt for messemediet, det personlige møde og for os alle i MCH. Et vendepunkt for tiden, der kommer - og et godt afsæt til de seks messer, der følger de næste ni uger. Af hjertet tak til udstillerne og til alle, der har bidraget til og besøgt dette års Formland-messe", slutter Georg Sørensen.
Formland Spring finder sted den 3.-6. februar 2022.
One of a Kind
One of a Kind afspejler en søgen efter det unikke og personlige, det kompositoriske og det innovative.
I dag er vores opfattelse af tid paradoksal og grænsen mellem det oprindelige og det kunstneriske, det digitale og det menneskelige bliver stadig mere udvandet. Vi må finde den bedste version af os selv.
Fællesskabet, det sociale og den fysiske interaktion, som vi har ikke har haft i den tid, vi har været igennem, oplevelser, overraskelser, kommunikation, inspiration og håb har været savnet, og vi ser frem til det fysiske møde igen.
One of a Kind er en butik komprimeret af kompositoriske elementer både når det gælder stil, atmosfære og formsprog. Det er befriende, skørt og eksperimenterende. Her kan man mikse design og recycling, hvor fokus er på det upcyclede og sammensatte.
Kreativitet og innovation har fået momentum, så historien kan fortælles videre.
Vi recycler materialer som træ, metal, glas og beton, og understøtter visionen om en oplevelse, der består af det personlige touch, humor og det unikke.
One of a Kind emmer af 70’ernes anti-smartness og af 80’ernes elektriske vibe og farver tilsat et strejf af det behov, vi i dag har for individualitet.
Det er her, kontrasterne mødes i et væld af former, materialer og kreativitet, så inspirationen kan blive en ”One of a kind”-oplevelse.