Danske designere skal skabe produkter, der kan ende på DBA
Levetid, bæredygtighed og cirkulær økonomi er de nye buzzwords for danske designere. Det mener design-duo Steffensen & Würtz. ”Vi skal skabe klassiske designs, der holder i mange år, og som kan leve videre som en attraktiv vare på brugtmarkedet”, siger de, og producenterne skal ”lokkes” med over på den grønne gren. For det er fremtiden.
”Designerens opgave har skiftet karakter fra at tilbyde designidéer, der ser godt ud og følger trends – til i langt højere grad at fokusere på levetid, bæredygtighed og cirkulær økonomi i slutprodukterne. Producenterne skal med andre ord ”lokkes” med over på den grønne gren, og kodeordet er bæredygtigt langtidsholdbart design, der ikke koster mere end produkter med kort levetid”. Det mener den aalborgensiske design-duo Steffensen & Würtz, bestående af Pia Würtz og Thomas Steffensen, der gennem de seneste seks år har slået deres navn fast som møbel- og produktdesignere med bl.a. Bolia, Sofacompany, SackIt, m.fl. på kundelisten.
Hele verden gennemgår lige nu en enorm forandring i retning mod større og større bæredygtighed på stort set alle fronter. Det har en kraftigt afsmittende effekt på det arbejde, der udføres rundt omkring på de danske designværksteder, hos industrielle formgivere og møbelproducenter. Udviklingen drives af producenterne men i høj grad også af forbrugerne, der er med til at sætte en mere klimavenlig dagsorden for kommercielt designede produkter, end vi nogensinde har set.
”Det allermest bæredygtige og klimavenlige ville selvfølgelig være, hvis forbrugerne helt stoppede med at købe nye produkter og ting til hjemmet eller sommerhuset. Sådan fungerer verden bare ikke, og hvis den gjorde, ville vi som designere også hurtigt blive arbejdsløse”, siger de to.
De mener dog klart, at designerne fremadrettet skal tænke på bæredygtighed. ”Debatten i medierne går meget på, hvad producenten kan gøre, for at produkterne bliver mere bæredygtige. Men der er ikke så meget fokus på, hvad designerne kan gøre, selv om det er her de første tanker i forhold til et nyt produkt tænkes”, lyder det.
Allerede i designet skal der eksempelvis indtænkes, om produktet skal være flatpacked. ”Designer man møbler, så man tidligere på komfort, funktion, materialer og farver. Det skulle være nyt og spændende, og bæredygtigheden gik man ikke op i. Men designprocessen har skiftet karakter. Bæredygtighed og miljøvenlighed er vigtige parametre i fremtiden, og det er os som designere, der har en forpligtelse til at sætte os ind i materialer, produktionsformer og nye designkrav, som vi skal tænke ind i nye produkter”, mener Pia og Thomas.
En stil der holder
Tidligere var designbranchen og kunderne i høj grad styret af de nye farver og former, brugerbehov og funktion. I dag mener Pia og Thomas, at skal man gøre en forskel, skal man designe møbler, der kan flatpackes for at mindske transporten, og man skal frem for alt designe noget, der holder. ”Vi skal søge at skabe klassiske designs, som holder i mange år, som jeg og mine børnebørn engang også vil have i stuen, og som kan skilles ad og leve videre som en attraktiv vare på brugtmarkedet, hvorved den cirkulære økonomi får optimale livsbetingelser”, siger Thomas.
Vi ser altså en helt anden bæredygtighedsagenda. Hvor der før blev lagt meget vægt på design, komfort, brug og pris, går en stor del af designopgaven i dag ud på, hvilke materialer produktet er fremstillet af, hvordan skal det vedligeholdes, og hvad designet kan gøre for levetiden af det samlede produkt. Produkterne skal også kunne fragtes på en fornuftig måde, renoveres og til sidst bortskaffes klimaneutralt. En udvikling, der i øvrigt allerede er igangsat fra EU's side, hvor det såkaldt udvidede producentansvar lægger omkostningerne ved den miljømæssige håndtering og bortskaffelse af produkterne efter endt levetid over på producenten.
”Der vil altid være produkter, der ikke er skabt med henblik på en lang levetid. Men vi tror alligevel på, at billigere møbler og industrielt designede produkter, der bevidst er skabt til ikke at holde ret længe, vil forsvinde i respekten for verdens klimaaftryk. Et forsigtigt kig i krystalkuglen afslører med andre ord, at vi over tid vil se flere og flere produkter, hvor miljøbelastningen, den høje kvalitet og den cirkulære økonomi er i fokus”, lyder det fra designerne, der fortæller, at de forsøger at skubbe til producenterne både direkte og indirekte.
”Men det er en omstillingsproces, og vi kan ikke diktere en produktion. Vi er nødt til at møde vores kunder, der hvor de er i processen. Indimellem tegner vi bæredygtigheden ind og præsenterer den som en sidegevinst, andre gange understreger vi, at vi er nødt til at benytte mere reelle materialer, og samtidig er vi ofte fortalere for, at produktionen måske flytter tættere på Danmark”, siger Thomas og Pia, og de understreger, at langt de fleste producenter er meget lydhøre overfor bæredygtighedstankerne, der for mange allerede er blevet en del af dagsordenen.
”For os som designere bliver den vigtigste opgave derfor at være med til at sende nye produkter ud i verden, som forholder sig til denne tendens”.
Forbrugerne skal med på rejsen
De hurtige, trendbaserede designs, som er på markedet og sælger godt i et par år, for derefter at fade ud, er med andre ord passé. Til gengæld ligger der en interessant designopgave i at skabe sprælsk, trendbaseret (og bæredygtigt) tilbehør til de længstlevende produkter, så det bliver nemmere og nemmere at upcycle kvalitetsprodukter.
”At bæredygtigheden bliver levedygtig, afhænger naturligvis også af om forbrugerne er indstillede på en holdningsændring og på, at de ikke længere kan købe en stol til 300 kr., men at de er nødt at betale lidt mere for bl.a. FSC-certificeret træ med videre”, lyder det.
Og Pia og Thomas mener, at det på forbrugerplan handler om, at man skal finde sin egen stil – en man vil have i mange år, og købe møbler og tilbehør efter den, så vi kommer ud over køb-og-smid-væk tendensen.
Steffensen & Würtz er for at understøtte arbejdet med bæredygtighed blevet en del af ECO Design Challenge, som Lifestyle & Design Cluster står bag, og hvor fire producenter og 12 designere arbejder med netop bæredygtighed.
”For at være gode designere i tiden fremover, skal vi blive klogere. Men der er ikke noget facit, for der er mange aspekter i spil. Vi må se, hvor vi kan gøre en forskel”, siger Thomas og Pia, der også ser multifunktionsmøbler og -design som en del af bæredygtigheden.
”Kan et møbel indgå i mange sammenhænge i stuen, i køkkenet og i børneværelset, er vi nået et skridt længere i forhold til levetid. Det samme gælder modularitet; at designs ikke er enkeltstående elementer, men hænger sammen som en familie”.
Der er ingen tvivl om, at der skal tænkes bæredygtigt på alle fronter. EU har meldt ud, at der er direktiver på vej, og inden for en kort årrække skal møbler og tekstiler leve op til krav omkring bæredygtighed, hvis man vil have produkter på markedet.
”Men det kan være en stor skude, der skal vendes, med mange processer der skal retænkes, bl.a. i forhold til leverandører m.v. Derfor skal der skubbes i den rigtige retning nu”, slutter Thomas og Pia.