Dansk Erhverv: Black Friday bliver den største handelsdag nogensinde

Black Friday, som i år falder fredag den 25. november, tegner til at blive den største handelsdag nogensinde, lyder meldingen fra Dansk Erhverv. Dankortomsætningen forventes at ramme over 2 mia. kr.

Black Friday 2016 bliver den største handelsdag i Danmark nogenside, lyder prognosen fra Dansk Erhverv..

Det amerikanske koncept Black Friday har de seneste år vundet indpas i Danmark. Storshoppedagen, som i år falder fredag den 25. november, tiltrækker masser af kunder til butikkerne, og nu viser en ny analyse fra Dansk Erhverv, at årets Black Friday tegner til at blive den største danske handelsdag nogensinde. Det skriver RetailDirect.

Hvad er Black Friday?

Black Friday er dagen efter Thanksgiving og den dag, hvor den amerikanske julehandel starter. Det bliver – både herhjemme og særligt i USA – markeret med slagpriser og køtilbud i de fysiske butikker. Den efterfølgende mandag er kendt som Cyber Monday, hvor lignende udsalg bliver bragt i netbutikker.

Dansk Erhverv har undersøgt forventningerne til shoppedagen blandt danske forbrugere og detailhandelsvirksomheder, og på baggrund af analysen kan erhvervsorganisationen komme med en prognose, der lyder, at dankortomsætningen den 25. november vil nå 2 mia. kr.

Sidste år på Black Friday ramte omsætningen 1.983 mio. kr., hvilket var det højeste tal for en handelsdag nogensinde. Således er forventningen, at Black Friday i år overgår dette og bliver den største handelsdag nogensinde.

Otte ud af ti kender Black Friday
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.000 danske forbrugere og 124 detailhandelsvirksomheder. En af konklusionerne er, at otte ud af ti danskere kender til konceptet, mens hver femte ifølge RetailDirect regner med at gøre brug af Black Friday-tilbuddene.

”Vi kan se, at kendskabet til Black Friday blandt danskerne er steget markant siden sidste år, og langt flere forventer at gøre brug af de særlige tilbud på dagen. Samtidig viser vores rundspørge blandt detailvirksomhederne, at flere vil gøre noget ud af dagen i år”, siger Martin Barfoed, der er politisk konsulent i Dansk Erhverv.

Sidste år var det godt og vel halvdelen af danskerne, der kendte til tilbudsdagen, mens hver tiende ville købe noget.

aida a/s

Sponseret

Skab varme i køkkenet med RAW teak – naturlige redskaber med rodfæste i nordisk æstetik

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

03.11.2025Formland

Sponseret

MCH gør status: Fra visioner til virkelighed

03.11.2025Designbase.dk

Private virksomheder øger deres grønne indkøb markant

03.11.2025Designbase.dk

Kan din lønfastsættelse klare ”velkommen på forsiden”-testen?

29.10.2025Witt Denmark A/S

Sponseret

Witt Denmark A/S bringer EasyMotionSkin til Norden – ny æra for EMS-træning

27.10.2025Designbase.dk

Nye EU-regler om garanti og oplysninger i detailhandlen

27.10.2025Witt Denmark A/S

Sponseret

Witt Denmark A/S og Haier Europe indgår strategisk partnerskab for at accelerere vækst og innovation i Norden

24.10.2025Designbase.dk

Flere gode nyheder til SMV’erne i ny finanslov

23.10.2025Designbase.dk

Nordiske virksomheder omsætter data til forretning

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023