17.11.2016 | Business | Branchenyt
Dansk Erhverv: Black Friday bliver den største handelsdag nogensinde
Black Friday, som i år falder fredag den 25. november, tegner til at blive den største handelsdag nogensinde, lyder meldingen fra Dansk Erhverv. Dankortomsætningen forventes at ramme over 2 mia. kr.
Black Friday 2016 bliver den største handelsdag i Danmark nogenside, lyder prognosen fra Dansk Erhverv.
Det amerikanske koncept Black Friday har de seneste år vundet indpas i Danmark. Storshoppedagen, som i år falder fredag den 25. november, tiltrækker masser af kunder til butikkerne, og nu viser en ny analyse fra Dansk Erhverv, at årets Black Friday tegner til at blive den største danske handelsdag nogensinde. Det skriver RetailDirect.
Hvad er Black Friday?
Black Friday er dagen efter Thanksgiving og den dag, hvor den amerikanske julehandel starter. Det bliver både herhjemme og særligt i USA markeret med slagpriser og køtilbud i de fysiske butikker. Den efterfølgende mandag er kendt som Cyber Monday, hvor lignende udsalg bliver bragt i netbutikker.
Dansk Erhverv har undersøgt forventningerne til shoppedagen blandt danske forbrugere og detailhandelsvirksomheder, og på baggrund af analysen kan erhvervsorganisationen komme med en prognose, der lyder, at dankortomsætningen den 25. november vil nå 2 mia. kr.
Sidste år på Black Friday ramte omsætningen 1.983 mio. kr., hvilket var det højeste tal for en handelsdag nogensinde. Således er forventningen, at Black Friday i år overgår dette og bliver den største handelsdag nogensinde.
Otte ud af ti kender Black Friday
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.000 danske forbrugere og 124 detailhandelsvirksomheder. En af konklusionerne er, at otte ud af ti danskere kender til konceptet, mens hver femte ifølge RetailDirect regner med at gøre brug af Black Friday-tilbuddene.
Vi kan se, at kendskabet til Black Friday blandt danskerne er steget markant siden sidste år, og langt flere forventer at gøre brug af de særlige tilbud på dagen. Samtidig viser vores rundspørge blandt detailvirksomhederne, at flere vil gøre noget ud af dagen i år, siger Martin Barfoed, der er politisk konsulent i Dansk Erhverv.
Sidste år var det godt og vel halvdelen af danskerne, der kendte til tilbudsdagen, mens hver tiende ville købe noget.
Branchenyt

Hans J. Wegners tidligste designs får nye farver
For at fejre Hans J. Wegners designarv og mere end 70 års samarbejde har Carl Hansen & Søn indgået et samarbejde med den London-baserede designer Ilse Crawford om at udvikle en ny farvepalet til en limiteret særudgave af de første stole, som Wegner skabte til Carl Hansen & Søn tilbage i 1950.
Belysning

Ekstraordinær belysning
Indretningen af uderummet bygger stadig oftere bro mellem klassisk indendørs interiør og ønsket om outdoor design ud over det sædvanlige. Med Marc Sadlers udedesign – Solar & Twiggy Grid – præsenterer Foscarini to innovative løsninger, der fusionerer funktionalitet med skulpturel stemningsbelysning.