Dansk Erhverv: Black Friday bliver den største handelsdag nogensinde

Black Friday, som i år falder fredag den 25. november, tegner til at blive den største handelsdag nogensinde, lyder meldingen fra Dansk Erhverv. Dankortomsætningen forventes at ramme over 2 mia. kr.

Black Friday 2016 bliver den største handelsdag i Danmark nogenside, lyder prognosen fra Dansk Erhverv..

Det amerikanske koncept Black Friday har de seneste år vundet indpas i Danmark. Storshoppedagen, som i år falder fredag den 25. november, tiltrækker masser af kunder til butikkerne, og nu viser en ny analyse fra Dansk Erhverv, at årets Black Friday tegner til at blive den største danske handelsdag nogensinde. Det skriver RetailDirect.

Hvad er Black Friday?

Black Friday er dagen efter Thanksgiving og den dag, hvor den amerikanske julehandel starter. Det bliver – både herhjemme og særligt i USA – markeret med slagpriser og køtilbud i de fysiske butikker. Den efterfølgende mandag er kendt som Cyber Monday, hvor lignende udsalg bliver bragt i netbutikker.

Dansk Erhverv har undersøgt forventningerne til shoppedagen blandt danske forbrugere og detailhandelsvirksomheder, og på baggrund af analysen kan erhvervsorganisationen komme med en prognose, der lyder, at dankortomsætningen den 25. november vil nå 2 mia. kr.

Sidste år på Black Friday ramte omsætningen 1.983 mio. kr., hvilket var det højeste tal for en handelsdag nogensinde. Således er forventningen, at Black Friday i år overgår dette og bliver den største handelsdag nogensinde.

Otte ud af ti kender Black Friday
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.000 danske forbrugere og 124 detailhandelsvirksomheder. En af konklusionerne er, at otte ud af ti danskere kender til konceptet, mens hver femte ifølge RetailDirect regner med at gøre brug af Black Friday-tilbuddene.

”Vi kan se, at kendskabet til Black Friday blandt danskerne er steget markant siden sidste år, og langt flere forventer at gøre brug af de særlige tilbud på dagen. Samtidig viser vores rundspørge blandt detailvirksomhederne, at flere vil gøre noget ud af dagen i år”, siger Martin Barfoed, der er politisk konsulent i Dansk Erhverv.

Sidste år var det godt og vel halvdelen af danskerne, der kendte til tilbudsdagen, mens hver tiende ville købe noget.

Relateret indhold

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

17.04.2024Designbase.dk

Færre konkurser i Danmark, mens Sverige stadig er ramt

17.04.2024Designbase.dk

ESG skal være nemt for SMV’er

16.04.2024Witt

Sponseret

Witt A/S overtager distributionen af Aiper kabelfri poolrobotter i Norden

16.04.2024Designbase.dk

Nyt regnskab fra Bygma Gruppen:  Investeringer trods et udfordrende marked

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023