Dansk design med kant

På under ét år har den danske designvirksomhed Spring Copenhagen fundet sin egen niche og er lige nu repræsenteret i over 300 butikker verden over med såvel dansk design fra 1950’erne som med nyt dansk design skabt af upcoming designere.

”Design giver os højere livskvalitet og er med til at inspirere os som mennesker! Vi ønsker at bringe de bedste af dem til live igen og skabe nye kvalitetsprodukter med en lang levetid og gøre dem tilgængelige for alle til en rimelig pris”. Det siger Claus Nielsen, partner i Spring Copenhagen. 

Virksomheden har kun eksisteret i et år, men allerede nu er efterspørgslen på Spring Copenhagens skandinaviske designprodukter støt stigende både i Danmark og internationalt.

Spring Copenhagen har to primære produktområder; relancering af skandinaviske designikoner i tæt samarbejde med rettighedshavere samt udvikling af nye designs i samarbejde med upcoming skandinaviske designere.

Det første produkt, der blev relanceret fra Spring Copenhagen, var den gamle danske kvalitetspeberkværn Peberfuglen, designet af Tonn-P i slutningen af ??1950’erne og solgt i samme periode.

Dengang var Peberfuglen med til at fortælle de første historier om, at kværnet peber smager bedre end peber, der tages ud af en papæske.

”Peberfuglen har en sjov og helt fantastisk historie, som vi faldt for. Den var med til at markedsføre peberkværne i slutningen af 1950’erne og i starten af 1960’erne: Den var med i diverse kryds og tværs blade og annoncer for peberkværne i mad- og husholdningsartikler. Historien var, at kværnet peber smager bedre end peber, der tages ud af en papæske. Vi nåede lige netop at få første peberfugle med til julehandlen sidste år, og nu er Peberfuglen at finde i butikker i hele Danmark, Europa, Nordamerika og Asien”, fortæller Claus Nielsen, og han tilføjer, at man glæder sig til at relancere flere af Tonn-P’s unikke designs allerede til næste år”.

I begyndelsen af 2016 relancerede Spring Copenhagen endnu et unikt ældre produkt, nemlig Saltpingvinen designet af J.I. Christoffersen.

”Når vi relancerer de gamle designs, gør vi det i tæt samarbejde med designeren eller designerens familier. Det er en længere proces, hvor vi gør meget for at genskabe produktet, så det igen passer til hjemmets hverdagssituationer og den moderne arbejdsplads, som køkkenet er. I denne proces arbejder vi også med at få genskabt den originale historie og med at få de gamle budskaber ud”, fortæller Claus Nielsen.

Samarbejder med nutidige designere
Siden Spring Copenhagen blev etableret i oktober 2015, er der blevet arbejdet på højtryk, og virksomheden har allerede nu over 10 kvalitetsprodukter i sortimentet.

Et af dem er udviklet af upcoming designere fra designuniverset SHFT, der har skabt en unik nøddeknækker i bøgetræ med navnet Garderhusaren.  Herudover er Spring Copenhagen også klar med nyt design skabt af bl.a. Nis Hauge, der står bag en utraditionel varmebrik.

Spring Copenhagen arbejder for øjeblikket med en række forskellige producenter både i Danmark og internationalt. 2015 og 2016 sortimentet er primært i træ, men der arbejdes på at relancere en række designs i andre materialer.

”Vi har mange ting i gang. Efter vi var på Formex i Stockholm og Maison & Objet i Paris, kan vi se, at efterspørgslen er stor på skandinaviske designs. Vi planlægger derfor at lancere og relancere flere design i træ, ligesom vi inden for de næste år også er klar med unikke design i eksempelvis porcelæn og plast”, fortæller Claus Nielsen.

Lige nu er Spring Copenhagens design og produkter til at finde i butikker som Illums Bolighus, Sinnerup og Bahne herhjemme, men også i en lang række designbutikker verden over.

Formex

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.01.2025J.A Sundqvist AB

Sponseret

Forårsnyheder 2025

13.01.2025Designbase.dk

En gastronomisk oplevelse

02.01.2025Witt

Sponseret

Witt Denmark A/S overtager distributionen af Outdoorchef-produkter på det nordiske marked og i UK.

21.11.2024F&H Group A/S

Sponseret

Termokande-nyhed fra Zone taler ind i tidsånden

14.11.2024Witt

Sponseret

Revolutioner din juiceoplevelse – Mød Witt by Kuvings AUTO10

11.11.2024EVA SOLO

Sponseret

Stilfuld og effektiv affaldssortering

11.11.2024EVA SOLO

Sponseret

Køkkenklassikere nu i genanvendte materialer

11.11.2024EVA SOLO

Sponseret

Hvad kræver det at blive Verdens bedste kok?

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023