Dansk design med kant
På under ét år har den danske designvirksomhed Spring Copenhagen fundet sin egen niche og er lige nu repræsenteret i over 300 butikker verden over med såvel dansk design fra 1950erne som med nyt dansk design skabt af upcoming designere.
Design giver os højere livskvalitet og er med til at inspirere os som mennesker! Vi ønsker at bringe de bedste af dem til live igen og skabe nye kvalitetsprodukter med en lang levetid og gøre dem tilgængelige for alle til en rimelig pris. Det siger Claus Nielsen, partner i Spring Copenhagen.
Virksomheden har kun eksisteret i et år, men allerede nu er efterspørgslen på Spring Copenhagens skandinaviske designprodukter støt stigende både i Danmark og internationalt.
Spring Copenhagen har to primære produktområder; relancering af skandinaviske designikoner i tæt samarbejde med rettighedshavere samt udvikling af nye designs i samarbejde med upcoming skandinaviske designere.
Det første produkt, der blev relanceret fra Spring Copenhagen, var den gamle danske kvalitetspeberkværn Peberfuglen, designet af Tonn-P i slutningen af ??1950erne og solgt i samme periode.
Dengang var Peberfuglen med til at fortælle de første historier om, at kværnet peber smager bedre end peber, der tages ud af en papæske.
Peberfuglen har en sjov og helt fantastisk historie, som vi faldt for. Den var med til at markedsføre peberkværne i slutningen af 1950erne og i starten af 1960erne: Den var med i diverse kryds og tværs blade og annoncer for peberkværne i mad- og husholdningsartikler. Historien var, at kværnet peber smager bedre end peber, der tages ud af en papæske. Vi nåede lige netop at få første peberfugle med til julehandlen sidste år, og nu er Peberfuglen at finde i butikker i hele Danmark, Europa, Nordamerika og Asien, fortæller Claus Nielsen, og han tilføjer, at man glæder sig til at relancere flere af Tonn-Ps unikke designs allerede til næste år.
I begyndelsen af 2016 relancerede Spring Copenhagen endnu et unikt ældre produkt, nemlig Saltpingvinen designet af J.I. Christoffersen.
Når vi relancerer de gamle designs, gør vi det i tæt samarbejde med designeren eller designerens familier. Det er en længere proces, hvor vi gør meget for at genskabe produktet, så det igen passer til hjemmets hverdagssituationer og den moderne arbejdsplads, som køkkenet er. I denne proces arbejder vi også med at få genskabt den originale historie og med at få de gamle budskaber ud, fortæller Claus Nielsen.
Samarbejder med nutidige designere
Siden Spring Copenhagen blev etableret i oktober 2015, er der blevet arbejdet på højtryk, og virksomheden har allerede nu over 10 kvalitetsprodukter i sortimentet.
Et af dem er udviklet af upcoming designere fra designuniverset SHFT, der har skabt en unik nøddeknækker i bøgetræ med navnet Garderhusaren. Herudover er Spring Copenhagen også klar med nyt design skabt af bl.a. Nis Hauge, der står bag en utraditionel varmebrik.
Spring Copenhagen arbejder for øjeblikket med en række forskellige producenter både i Danmark og internationalt. 2015 og 2016 sortimentet er primært i træ, men der arbejdes på at relancere en række designs i andre materialer.
Vi har mange ting i gang. Efter vi var på Formex i Stockholm og Maison & Objet i Paris, kan vi se, at efterspørgslen er stor på skandinaviske designs. Vi planlægger derfor at lancere og relancere flere design i træ, ligesom vi inden for de næste år også er klar med unikke design i eksempelvis porcelæn og plast, fortæller Claus Nielsen.
Lige nu er Spring Copenhagens design og produkter til at finde i butikker som Illums Bolighus, Sinnerup og Bahne herhjemme, men også i en lang række designbutikker verden over.