26.04.2017  |  Business  |  Branchenyt

Danmarks eneste outletby vender skuden

Efter flere svære år og store milliontab har Danmarks eneste rigtige outletcenter, Ringsted Outlet, fået godt fat i kunderne - og styr på økonomien. Det skriver finans.dk.

For tredje år i træk tjener Danmarks eneste outletby penge. Antallet af gæster fortsætter med at stige, hvilket har positiv betydning for outletbyens omsætning. Det viser et nyt årsregnskab ifølge Finans.dk.

Siden Ringsted Outlet åbnede i 2008, har outletbyen tabt i omegnen af 120 millioner kroner. Ejeren, TK Development, var derfor for år tilbage nødt til at skyde et stort millionbeløb ind i centret for at sikre driften. Og denne investering ser nu ud til at bære frugt.

Ringsted Outlet er på 13.200 kvadratmeter og havde i fjor cirka 1,6 millioner besøgende. Det er mere end en fordobling på fem år. 84 procent af arealet i outletbyen er udlejet, og der er planer om en stor udvidelse med langt flere butikker, skriver finans.dk.

- Den positive udvikling i selskabet forventes at fortsætte de kommende år, og ledelsen forventer også et positivt resultat i 2017, skriver Ringsted Outlet-ledelsen i det nye regnskab.

Ifølge Jens Birkeholm, der er direktør i Dansk Detail, er det dog underligt, at outlet-konceptet har haft så svært ved at vinde fodfæste i Danmark. Outlet er nemlig den fysiske butiksform, som vokser mest i Europa, og så er danske forbrugere blandt de mest prisbevidste, hvorfor det også er overraskende, at konceptet ikke kan få fat i Danmark.

Et af de bedste eksempler er outletbyen McArthurGlen Designer Outlet, der ligger i Neumünster cirka 100 km syd for den danske grænse. Det nordtyske indkøbsmekka har på fire år haft 8 millioner gæster. Nogle dage er 30 procent af gæsterne danske, skriver finans.dk.

Mere fra Jeanette

Jeanette Dollerup Nørgaard

Se profil  

  Designbase.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere