Chicagomessen bliver endnu mere inspirerende
Fremadrettet bliver International Home + Housewares Show i Chicago endnu mere inspirerende. Fra 2020 hedder messen “The Inspired Home Show”, og planen er at kombinere indkøb og spændende produkter med muligheden for at høre foredrag og oplæg, der kan inspirere til udviklingen af en spændende detailhandel.
International Home + Housewares Show i Chicago kunne denne gang melde udsolgt med 2205 udstillere fra 43 lande. Det er også sidste gang messen hedder “International Home + Housewares Show”, fordi International Housewares Association fra 2020 har valgt at kalde messen for “The Inspired Home Show, IHA’s Global Home + Housewares Market.”
“Fra udstillerne har vi hørt, at kvaliteten af besøgende var den bedste i mange år”, lød det fra Derek Miller, direktør for IHA, der driver messen på en non-profit-basis.
Men nu efter 122 messer og 15 år som “International Home + Housewares Show,” rebrandes messen 14.-17. marts 2020 som “The Inspired Home Show, IHA’s Global Home + Housewares Market”, og messen bliver fremadrettet mere livsstils orienteret, fastslog Derek Miller også.
“Forbrugerne driver detailhandlen med deres livsstil og de ting, de køber. Design og funktion er ikke længere den eneste grund til at folk køber ting til hjemmet, og derfor tager The Inspired Home Show tingene et skridt videre i forsøget på at hjælpe detailhandlerne med at forstå, hvordan design og funktion passer ind i deres forbrugeres livsstil, og ikke mindst finde en måde at inspirere dem til at købe produkter, der komplimenterer den livsstil”, lød det.
Piritta Törrö, der står for International Marketing & Business Development ved International Housewares Association, mener klart, at den nye Inspired Home messe også er et godt sted for danske indkøbere at hente ny inspiration.
”Der er naturligvis masser af nye produkter, men herudover arbejder vi rigtig meget med undervisning og inspiration, netop fordi det er en non-profit messe arrangeret af IHA”, lyder det.
Hun mener, at danske og svenske indkøbere kan finde nye produkter i Chicago, der kan differentiere dem fra de konkurrerende detailhandlere.
”Inspired Home er super stærk på funktionelle produkter og ny innovation inden for bl.a. elektriske apparater. Og ser man mod de amerikanske brands, er der her mulighed for at se hele sortimentet og ikke blot den del af det, man har valgt at tage til Europa”, fortæller Piritta.
Et inspirerende program
Udover at der vises produktnyheder, gør The Inspired Home meget i forhold til foredrag, undervisning og inspiration. Det gælder trendpræsentationer af bl.a. Pantone, og det gælder foredrag, hvor fremtrædende detailhandelseksperter fortæller om fremtidens udfordringer, hvordan man eksempelvis sælger til de forskellige generationer, og i det hele taget; hvordan detailhandlen kan udvikle deres forretning.
”Næste år planlægger vi endnu flere foredrag om detailhandlens fremtid”, fortæller Piritta Törrö, ”for det handler om, at detailhandlen hele tiden skal være et skridt foran for at kunne udvikle forretningen positivt”.
Besøgende indkøbere kan desuden få en gratis konsultation med en detailhandelsekspert, og denne gang havde man for første gang en inspirationsdag, der fandt sted fredagen før messen.
”Denne gang var det for de amerikanske indkøbere, men planen er, at udbygge arrangementet til også at omfatte de internationale indkøbere, der kan lytte til foredrag og tale med eksperter inden for detailhandelsudvikling, sociale medier med meget mere”.
Derudover arrangerer Inspired Home en række netværksarrangementer i løbet af messedagene, hvor det er muligt at møde såvel andre indkøbere som udstillere.
Herudover laves ”Retailmaps”, der gør det muligt for de besøgende at finde de inspirerende detailbutikker i Chicago og omegn, og der arrangeres en ”Retailtour”, hvor man sammen besøger nogle af de mest spændende butikskoncepter.
”Vi kan se på vores statistikker, at kommer indkøberne én gang, er der stor sandsynlighed for, at de kommer igen”, lyder det fra Piritta, der videre fortæller, at man gør, hvad man kan for at gøre opholdet i Chicago og på messen så let som muligt for indkøberne.
”Vi sørger for rigtig gode hotel-deals, og vi sørger for bustransport hver eneste dag til og fra messen”, slutter Piritta Törrö.
I forbindelse med The Inspired Home uddeles også The IHA Global Innovation Awards (gia)” for innovation og nytænkning i design-, interiør- og housewarebranchen. Denne gang vandt Bahne i Frederiksberg Centret den fornemme pris.
Bahne kåret som en af verdens bedste
Bahnes forretning i Frederiksberg Centret har netop vundet den fornemme internationale detailhandelspris ”The IHA Global Innovation Awards (gia)” for innovation og nytænkning i design-, interiør- og housewarebranchen.
Bahnes vision er hentet i Piet Hein’s digt ”Jeg er sgu min egen” – for uanset hvilken vej, branchen går, er målet, at man hos Bahne vil gå sine egne veje.
Med det motto har Bahne i Frederiksberg Centret netop vundet den internationale og yderst prestigefyldte gia Retail Award som en af verdens fem mest innovative detailbutikker inden for design-, interiør- og housewarebranchen.
Prisen “The gia Global Award for Retail Excellence” uddeles hvert år af organisationen International Housewares Association i forbindelse med messen The Inspired Home Show i Chicago, og nomineringen til prisen skete, da Bahne i Frederiksberg Centret i august vandt Designbaseprisen.
”Vi er meget stolte og ydmyge over at have modtaget denne anerkendelse, specielt på vegne af vores fantastiske personale”, siger Jacob Bahne, der er indehaver af Bahnes 20 butikker rundt omkring i Danmark.
Den internationale jury, der valgte Bahne som en af de fem vindere af gia Retail Award, består af Wolfgang Gruschwitz, Gruschwitz GmbH, Scott Kohno, Retail Element LLC, danske Henrik Peter Reisby Nielsen, ReisbyConsult ApS, Anne Kong, underviser og designer specialiseret i Visual Merchandising samt af syv redaktører fra branchemagasiner rundt omkring i verden. De deltagende butikker bedømmes på mission, vision og strategi, visual merchandising, marketing, kundeservice og videreuddannelse af medarbejdere samt på innovation.
Om Bahne sagde den internationale jury:
”Bahne i Frederiksberg Centret har fokus på at have en veluddannet og tilfreds medarbejderstab. Man har en holistisk tilgang til målgruppen i mikset mellem design-, bolig og køkkenudstyr samt mode.
I butikken arbejdes med temaer, og hver tredje måned redesignes butikken, så den følger sæsonerne. Inventaret er innovativt og fleksibelt, og der arbejdes med belysningen på en måde, så produkter såvel som butik fremstår smukkest muligt.
Igennem butikken er der skabt temaer, områder og stemninger, der understøtter den spændende forbrugeroplevelse. Ikke mindst har man på en hel væg turdet skabe et stort grafisk værk, der som en teaterkulisse, giver stemning i butikken. Råt træ giver desuden en fornemmelse af bæredygtighed og miljøvenlighed”.
”Det vigtigste for os er egentlig, at prisen giver os mod på at fortsætte arbejdet med at gøre alle Bahne butikkerne unikke, med et lokalt præg og fokus på en individuel service”, slutter Jacob Bahne, som understreger, at prisen først og fremmest skyldes en stærk holdindsats i butikken og bag kulisserne.