Butikkerne skal være oplevelsescentre
”Det er som at køre bil i snevejr; man finder ud af, hvor god man egentlig er”. Det siger Peter Jacobsen fra Jacobsen Plus i Horsens om dét at drive forretning i en tid med corona. Virksomheden har udviklet nye koncepter, som butikken kan få glæde af i fremtiden, og med et nytænkende og innovativt online-univers har han kunnet holde et index over 100.
”Når forandringens vinde blæser, vil nogen bygge læhegn, mens andre vil bygge vindmøller”. Sådan lyder et gammelt kinesisk ordsprog, og Peter Jacobsen, der er direktør i Jacobsen Plus, er uden et gram af tvivl typen, der bygger vindmøller. Det har han gjort siden han overtog virksomheden efter sin far i 2011, og det har han gjort under coronakrisen, hvor virksomheden har præsenteret et index over 100.
”Først bliver man bange og går i chok, og da det 11. marts blev meldt ud, at Danmark lukkede ned, lukkede vi også ned for fysisk adgang til vores showroom. Men så er det jo fantastisk at opleve, at hele verden på rekordtid uddanner sig selv til at handle på nettet – selv dem, man umiddelbart ville synes var for gamle til nethandel, og som man troede hellere ville komme i butikken, har lært det. Bedstemødre facetimer med børnebørnene, og danskere i alle aldre er pludselig begyndt at handle alt fra dagligvarer til designklassikere online”, lyder det fra Peter Jacobsen.
For Peter er det essentielt, at man hele tiden udvikler sin forretning, og hans allerstørste frygt er, at gå i stå, at der pludselig en dag kommer ”en ny Peter Jacobsen”, der er endnu hurtigere til at tænke nyt, som tør mere og som er hurtigere til at implementere det i markedet.
”Vi skal sørge for hele tiden at være innovative. Faktisk drives jeg af frygt. Men frygten for at mislykkes er en lige så stærk driver som lysten til at lykkes. Jeg er altid bange for ikke at gøre det godt nok, og derfor er vi også rustet til at modstå, når tiderne skifter. Jeg gambler aldrig, og jeg går aldrig i gang med noget, jeg ikke kan komme i mål med”.
Han mener dog, at intet sker uden passionen. ”Alle kan købe en racerbil, men det er ikke alle, der kan køre den, og det er slet ikke alle, der har lyst til at pudse og polere på den for at holde den kørende”.
Så mens mange i detailhandlen lukkede ned, valgte Jacobsen Plus, da den første corona-skræk havde lagt sig, at doble sit markedsføringsbudget, og at købe varer til lager hos leverandørerne. Hjælpepakkerne har han selvsagt heller ikke gjort brug af.
”Vi havde en likviditet, vi kunne trække på, og det gjorde, at vi kunne indgå nogle rigtig gode handler med vores leverandører”, fortæller han.
En leg med teknologien
Allerede i 2019 implementerede Jacobsen Plus VR (Virtual Reality) i sit forretningskoncept. ”Vi er rigtig mange, der sælger det samme på forskellige måder. I dag bliver vi nødt til at differentiere os. Vi har vores superfede fysiske butik på 2000 kvadratmeter og den ville vi gerne implementere i vores online-univers, fordi vi følte, det var ærgerligt, vi ikke nåede længere ud med den”, forklarer Peter, og den 80 år gamle møbelforretning i Horsens gik online i stor skala. Kunderne kan få tilsendt et VR-kit og gå på en virtuel shoppingtur i butikken med samme assistance fra en kvalificeret medarbejder, som var man i butikken.
”Vi har igennem de seneste mange måneder sendt så mange kit ud, at vi ryddede vores lager af VR-briller”, fortæller Peter med et smil, og han slår fast, at næste sending briller skal være af en kvalitet, så kunderne også kan bruge dem til andet.
Men selv om VR i detailhandlen lyder vildt, er Peter ikke stoppet her. Han har allerede taget næste skridt, nemlig til implementeringen af AR (Augmented Reality), og det har man haft rigtig stor glæde af igennem coronatiden.
”Man kan gå ind på vores webshop, finde eksempelvis en Skagerak dækstol, og med nogle få click på mobiltelefonen, kan man se stolen stå på terrassen i fuld størrelse, eller man kan vælge at se om den nye sofa matcher rummet. Faktisk behøver kunden ikke længere låne tingene med hjem. Kunderne kan se den nye vase stå på bordet hjemme i stuen, lamperne kan ses med og uden lys i, og tæpperne kan ses lagt på gulvet. Faktisk kan man planlægge en total nyindretning uden at behøve at være i butikken overhovedet. Så AR er en stor ting, som vi pusher alt det, vi kan”.
Den fysiske butik på Grønlandsvej i Horsens har man valgt at dele op i branduniverser. ”Det er ikke en klassisk dansk møbelforretning, men mere som kommer man ind i et mindre storcenter”, fortæller Peter Jacobsen, og butikken er fuldt integreret med webshoppen. For besøger man den, kan man gå på en 360 graders opdagelsestur i butikken med info om de mange forskellige produkter, man møder på vejen rundt”.
Skal vi i det hele taget have en fysisk butik?
Det spørgsmål har Peter stillet sig selv, og svaret er JA. ”Men der er ingen tvivl om, at en tid, som den vi har været igennem, sætter gang i nogle tanker. For når vi kan nå vores tal ved at holde lukket, behøver vi så ligge på en adresse med en husleje på over 1 million kroner årligt? Det er i hvert fald noget, vi skal have tænkt igennem”.
Hvor mange er gået lidt i flyverskjul i de seneste måneder, har Peter udviklet forretningen på mange fronter, og nogle af ideerne, fastholder han i forretningskonceptet fremover.
”Vi har etableret et bookingmodul på vores hjemmeside”. Når man skal booke tid hos køkkenfirmaerne, hvorfor så ikke også i møbelbutikken, var udgangspunktet. I starten af coronatiden kunne tre hold ad gangen booke én time, hvor de trygt kunne handle med en sælger dedikeret til dem i butikken. ”Vi har haft en hitrate på 100 procent. Alle kunder købte noget, så bookingknappen vil også fortsat være at finde på vores hjemmeside”, lyder det, og Peter tilføjer, at muligheden for at booke en tid i butikken har betydet, at kunderne er kommet til Horsens fra hele landet. ”Og de kunder, der kommer, er motiverede for at købe. Vi har rigtig mange ting, og vi kan næsten hjælpe med alt”.
Faktisk har Peter, den alvorlige situation til trods, syntes, det har været spændende at udvikle i tiden med corona.
”Det er som at køre bil i snevejr; man finder ud af, hvor god man egentlig er”.
Han mener, tiden har været lærerig, og han håber, at man på tværs af brancher kan se de muligheder, som en tid som den vi er i nu, giver. ”Og faktisk er møbelbranchen forholdsvis godt stillet, for kriser igennem tiden viser, at design, der holder prisen, ikke rammes så hårdt”. Han kan dog også se, at mange, der har købt, også har valgt at finansiere købet.
En udvidelse af sortimentet er også sket. ”Vi var så småt begyndt at forhandle Nhord home fitness maskinerne i træ, men under corona, valgte vi hurtigt at udbygge med hele det eksklusive sortiment af fitnessmaskiner. Faktisk tømte vi på kun tre uger deres lager af romaskiner!”
Lige så sikker som Peter er på, at han skal have en fysisk butik, lige så sikker er han også på, at han ikke skal have flere. Dog kunne han godt finde på at købe en webshop.
”Jeg tror, det er sundt og sjovt for personalet og for mig at skulle ”bokse” med rigtige kunder ind imellem. Både jeg og mine medarbejdere har kun ét liv, og det, skal vi sørge for, er så fedt som muligt”.
At taste ordren ind giver mig et kick
Peter er 5. generations møbelhandler i Horsens, men selv om han har arbejdet med møbler siden sit første job som 11-årig på nær sine to år ved militæret, er det ikke møblerne, der giver ham et kick, men dét at taste en ordre ind. ”Nu er vi så store, at jeg ikke selv kan taste alle ordrer ind, så i dag får jeg kicket af alle de ordrer medarbejderne taster ind”, fortæller han med et stort smil. ”Det fede ved, at det er møbler, vi sælger, er at kunderne køber noget, de har ønsket sig og overvejet i mange år, og som gør dem glade”
Peter overvejer dog ikke at skifte branche, for alle brancher er relationsbaserede, ”og det er fedt at kunne tage telefonen og ringe til Mads hos Fritz Hansen. Uden relationer har man ingen livliner, og det kunne jeg ikke tænke mig”.
Han fortæller også, at han igennem hele sin karriere har haft rigtig god sparring. Indtil sidste år fra både sin farfar og sin far, der også altid har haft en kreativ tilgang til at drive virksomhed, og hertil kommer den viden, Peter har oparbejdet igennem sit tidligere job for BoConcept i Sydamerika, efterfulgt af et par år med møbler i Spanien.
Spørger man ind til fremtiden for Jacobsen Plus ser den ikke mindre innovativ ud.
”På den korte bane tænker jeg at udvikle mere på Virtuel Reality delen. På den lidt længere bane ser jeg en forretning, der umiddelbart er på samme kurs som i dag, men som nok fysisk er placeret et andet sted. Jeg håber, vi er i gang med at sælge til udlandet, og så ser jeg en fremtidig butikstype, der byder på oplevelsesøkonomi frem for på en produktbaseret økonomi”.
Peter henter meget af sin inspiration til fremtidens detailbutik i USA, som han besøger en gang om året, og hans helt klare holdning er, at fremtidens møbelbutik skal byde på oplevelser. ”Butikken skal være en attraktion. Folk har vænnet sig til at være hjemme og omgive sig med lækre møbler, så vi skal skabe noget, der giver dem lyst til at sætte sig ud i bilen og komme hen til os”.
På brancheplan mener han, der vil være færre butikker end i dag, og han mener ganske enkelt, der er for mange der sælger de samme produkter. ”Det devaluerer varerne, når de kan fås overalt. Derfor skal vi have varer, igen andre har”.
At leverandørerne tilmed selv sælger deres produkter online og ovenikøbet holder udsalg og giver rabat, er Peter ganske utilfreds med. ”De er i en identitetskrise, de skal finde ud af, om de er detailhandlere eller leverandører, og om de vil evaluere eller devaluere deres designprodukt”.
Han mener dog også, detailhandlen selv har et ansvar. ”Vi har været for dårlige til at tale sammen, og vi har intet indkøbssamarbejde. Kunne vi mønstre 25 procent af indkøbsstyrken, kunne vi stille helt andre krav, end vi har mulighed for i dag”.
Så dem, der overlever, er dem, der tænker utraditionelt, er Peter Jacobsens klare holdning. Og dem, der har noget at byde på, som andre ikke har. Det gælder måden varerne sælges på og produkterne. Derfor bliver Peter ved med konstant at innovere og udvikle. For hans tilgang til livet såvel som til forretningsdriften er; ”udvikler man ikke, afvikler man”.