Brancheprofilen: Ingen detailbutik kan klare sig uden godt personale
Isenkræmmer Martin Lyngesbo står bag flere Kop & Kande butikker; Køge, Holbæk, Asnæs og nu også en i København. Som isenkræmmer gennem mange år ved han, hvad der er vigtigt for at drive en god forretning, og så føler han et ansvar for at hjælpe en ny generation af isenkræmmere ind i branchen - både til gavn for branchen og kunderne. Derfor er den nyeste butik i hans portefølje startet op i samarbejde med en ung medejer.
Din far og dig har haft isenkrambutikker i mere end 25 år, hvad skal der til for at blive i gamet så længe?
Alt drejer sig om at have hånden på kogepladen, altså vide hvad forbrugerne ønsker, og så have de rette varer til de rette priser – sværere er detailhandel ikke.
Derudover vægter vi vores personale højt, ingen detailbutik kan klare sig uden et godt personale, der støtter op om isenkræmmernes tossede idéer og formår at behandle kunderne godt.
Hvad er det bedste ved dit job?
Det er at følge væksten i butikkerne og sammen med personalet skabe vores egen "lille familie”. Vi er ofte mere sammen med personalet end med vores egentlige familie, så det er lige så vigtigt at have det godt sammen på jobbet, som det er at have det godt derhjemme.
I har for nylig overtaget Kop & Kande på Østerbro, hvordan er det gået siden genåbningen i oktober?
Nu er overtagelsen på Østerbro lidt speciel, idet setuppet er lavet således, at der hjælpes en ny isenkræmmer i gang, Cecilie Selnø, som er medejer af butikken, overtager på sigt hele butikken. Det er vigtigt for branchen at få nye unge kræfter ind. Så som isenkræmmer er man også nødt til at tage ansvar og hjælpe andre i gang.
Efter åbningsfesten, der virkelig tog kegler, er det naturligvis blevet hverdag, men butikken ligger over budget, så der er fuld tilfredshed ;-)
Skal du på messer i den kommende sæson, og hvordan bruger du messerne i dit arbejde?
Jeg deltager på Formland og enkelte gange udenlandske messer bl.a. også i forbindelse med mit engagement for Kop & Kande kædens vareudvalg.
Messerne er vigtige for vores planlægning af sæsonerne naturligvis især julehandlen, hvor der laves leverandøraftaler, lokale markedsføringstiltag og meget andet.
Hvad glæder du dig mest til ved den kommende messesæson?
Det er altid en fornøjelse at have vores personale med rundt, så alle får set nyhederne fra de forskellige leverandører, og hvilke varer Kop & Kande kæden prioriterer i den kommende periode.
Om Martin Lyngesbo
Stilling:
Isenkræmmer
Uddannelse:
Udlært Hos Coop
Tidligere jobs:
Forskellige lederstillinger i Coop Koncernen