Brancheprofilen: Hos Sinnerup er kunderne i fokus
For 26 år siden begyndte Dorte Hofstedt i Sinnerup som juleassistance, og hun har aldrig set sig tilbage siden. Nu står hun som butiksleder i en branche, der i stigende grad rykker online. Dette ændrer dog ikke på målbevidstheden: “Det skal være en oplevelse at gå i butik, ellers kan kunderne lige så godt være hjemme og trykke på en knap”.
Kan du fortælle lidt om dig selv, og hvad der er det bedste ved dit job?
Jeg er daglig leder hos Sinnerup i Holstebro. Jeg begyndte i sin tid som juleassistance, og nu har jeg så været her i 26 år. Det bedste er diversiteten, der sker altid noget nyt og jeg bliver inspireret hver eneste dag. En livstilscoach spurgte mig en gang om, hvad jeg ville lave, hvis jeg ikke skulle være i Sinnerup – jeg ville simpelthen åbne min egen butik. Vi har lige lavet hele møbelafdelingen om, og det er en fornøjelse at se kundernes respons. En stor del af mit arbejde er jo kunderne, men det er også dem, der gør mit arbejde så spændende.
Du har arbejdet hos Sinnerup i 26 år. Hvad er det, der gør netop interiør- og livstilsbranchen så spændende?
Det er jo fordi, det ikke er det samme hver dag. Der sker noget nye ting hele tiden. Jeg brænder for produkterne, jeg brænder for det samarbejde, der ligger i at arbejde i den her branche. Vi er en flad organisation, hvilket giver lov til en del medbestemmelse. Du får egentlig så meget medbestemmelse, som du selv ønsker, hvilket også giver os lov til at have et så skræddersyet sortiment i butikken som muligt – nemlig fordi ledelsen er så lydhør over for vores råd og ønsker.
Hvordan synes du udviklingen i branchen har været?
Udviklingen med webbutikker har selvfølgelig været til at mærke. Men konkurrence er sund, og det har tvunget os i butikkerne til at sadle om og tænke indad og anderledes. Hvordan kan vi gøre det her bedre? I gamle dage var det i højere grad en selvfølge, at kunderne kom ind i butikken. I dag skal man arbejde for de kroner, man får i kassen, det er ikke noget man bare får serveret. Hos Sinnerup servicerer vi blandt andet med kaffe, og vi holder jævnligt fredagsbarer for kunderne. Det hele handler om at skabe en relation – noget, der nødvendigvis ikke betyder, at kunderne kommer ind og køber noget hver gang, men de kigger sig alligevel omkring. Og det skaber jo også nogle idéer og noget inspiration, som de kan arbejde videre med. Det skal være en oplevelse at gå i butik, ellers kan kunderne lige så godt være hjemme og trykke på en knap.
Hvad tror du fremtiden bringer for dig og for branchen?
Jeg ved, at jeg kommer til at fejre 40-års jubilæum her, det kan ikke være anderledes. Med branchen og hvordan den nuværende udvikling ser ud, skal vi arbejde benhårdt. Hos Sinnerup arbejder vi kraftigt på at blive et selvstændigt designbrand med egne designere, og det, tror jeg simpelthen, er vejen frem. Nemlig, at vi ikke er så sårbare overfor alle de procenter, der gives rundt omkring. Vores navn skal simpelthen stå stærkere, og det tror jeg flere virksomheder også skal for at slå igennem.
Om Dorte Hofstedt
Stilling:
Daglig leder hos Sinnerup i Holstebro
Uddannelse:
Selvlært gennem erhvervserfaring