Brancheprofilen: En ny designdestination i København
Til trods for at have eksisteret i mere end 120 år formår københavnske Illum at forny sig og følge med tiden. Senest har Illum genopført deres 4. sal med et helt nyt designunivers. Vi har taget en snak med marketing direktør Lars Møller Nielsen omkring arbejdet med internationale designbrands, og hvordan Illum benytter messerne til at få inspiration og købe ind til sæsonen.
I har netop åbnet ILLUM Design Atelier. fortæl om konceptet og ideerne bag?
ILLUM besluttede sig i 2019 for at skabe en designdestination i Danmark, som bryder med det traditionelle isenkram-tankesæt. Vi vil være det sted i byen, hvor man oplever det lidt ekstra – ”den frække dreng i klassen”, der kan måle sig med internationale koncepter som Corso Como, Merci, det gamle Colette med flere. Vi arbejder med 9 hovedområder, der danner det grundlæggende fundament.
Det første er ”SUSTAINABLE LIVING” – vores møbler er bygget ud fra en sustainable tankegang med MDF, krydsfiner og genbrugsplast i en interessant og anderledes forening – eksempelvis er vores trægulv et 40 år gammelt gulv genbrugt fra et andet sted i bygningen – udover det ses en stor selektion af sustainable produkter og brands. ”DESIGN ICON” er området, hvor vi arbejder med en blanding af nye og gamle spillere i dansk design samt flere af de store internationale. ”ARTISAN” er et emne, hvor vi har fundet lokale kunstnere til at bryde det perfekte designbillede og tilføre hygge og skævhed. ”SLOW LIVING” er her, du finder feel good stemning til hjemmet, de lækre håndklæder og et kæmpe udvalg i danske og internationale home fragrances. ”CREATIVE LIVING” byder på notesbøger, læsebriller, kort, dansk slik mv. ”SPECIAL MOMENTS” er her du dækker bordet med et udvalg af spændende leverandører, og hvor du også finder vores ”reused” historie med specielt fransk genbrug. ”FLOWER THERAPY” – vi ville gerne have blomster ind for at skabe noget organisk, og valget faldt på den internationale blomsterkunstner, Nicolai Bergmann. ”BESPOKE” eller personifisering af produkter hitter, og vi har også tilført produkter, som kan tilbyde det. Sidste kategori er ”SALON DE THE”, hvor vi ønskede at lave et område, hvor man kan slappe af, mens man overvejer sine indkøb.
Hvilke udfordringer tror du fremtiden byder på for detailhandlen?
Det er helt sikkert kampen om at skabe nok ”footfall” i butikkerne. Det handler om at gøre konceptet attraktivt nok til at vores gæster flytter sig efter en shoppingoplevelse, de ikke kan få online.
Hvad gør I i Illum for at forberede jer bedst muligt herpå?
Vi arbejder hele tiden på nye og spændende brands, samtidig med at vi prøver at sætte en høj standard på vores dekoration i huset. På den måde skaber vi oplevelser og krydrer dem med spændende større og mindre events, som gør vores hus levende og skaber en ”feel good” stemning. ILLUM har alt – ”1 house 1 destination” – restauranter med terrasser, supermarked, tøj, kosmetik, parfume, smykker, access til alle samt tandlæge og beauty lab. Altsammen i et smukt hus med masser af historie og et personale, der yder deres bedste for en super oplevelse.
Hvilke messer besøger du, og hvordan bruger du messerne i dit job?
Jeg besøger altid MAISON&OBJET og ofte Formland.
Jeg bruger dem til at finde nye brands, få inspiration og lave indkøb. Jeg prøver at gøre messerne effektive, således at jeg ikke skal i gang med at lave ordrerne, når jeg kommer hjem.
Om Lars Møller Nielsen
Stilling:
Marketing direktør Illum
Uddannelse:
Handelsuddannet
Tidligere jobs:
CEO for Bahne & co ( Bahnes engros afdeling med egen produktion af Bahne, Miss Etoile, Margit Brandt ), retail direktør for Bodum og Ordning & Reda samt Indkøbs – og marketingchef for Bahne.