Brancheprofilen: ”Jeg er en født entreprenør”

Henrik Marstrand grundlagde virksomheden Mater i 2006, og siden da har han været en rollemodel i forbindelse med at udvikle og fremstille møbler og design via bæredygtige arbejdsmetoder, der støtter både mennesker, lokale håndværkstraditioner og miljøet.

Henrik Marstrand..

Hvad er det bedste ved dit job som CEO i Mater?
Selvom jeg, før jeg startede Mater, havde direktørroller i andre brancher, så er jeg en født “entreprenør” med globale ambitioner. Jeg vågner op hver morgen med et ønske om at udvikle vores branche. Og nu handler det om bæredygtige løsninger primært med affald som ressource, men stadig med fokus på tidsløst design fra de bedste formgivere herhjemme og i udlandet. Derfor investerede vi også i opstarten af Earth Studio, ledet af arkitekt og designer Eva Harlou, som udelukkende har fokus på bæredygtig indretning og udvikling af fremtidens materialer.
MEN, det handler lige så meget om, at jeg hver dag finder motivation gennem det meget engagerede team, vi har her i Mater. Vi gør sgu en forskel hver dag i form af at bidrage til FN’s 17 verdensmål gennem vores danske, nordiske, tyske og engelske teams. Jeg håber at skabe en kultur i Mater teamet, som handler om langt mere end “bare at gå på arbejde”. Det handler om, at vi som team bidrager væsentligt til at efterlade ordentlige forhold til næste generation.

Hvordan arbejder I med bæredygtighed?
Vi bruger FSC-certificeret træ i vores træmøbler og godt lokalt håndværk. I år har vi reintroduceret et Nanna & Jørgen Ditzel design fra 1955 fremstillet i plastaffald fra havet, og hver stol indeholder knap et kilo plastaffald fra bl.a. fiskenet. Derudover udvikler vi konstant nye metoder til at rense og upcycle affald og biprodukter fra produktioner. Når vi kalder os selv ’Mater’, der stammer fra det latinske ord ’Moder’, er det også for at minde os om at være den ansvarlige ’moder’ og passe på vores alles ’Moder jord’. Det gør vi blandt andet ved at minimere fremstillingen af en masse nye materialer, når ressourcerne allerede er der. Vi har formået at kombinere etisk møbelproduktion med high-end design i samarbejde med en ekstern base af talentfulde designere, og det er en helt indgroet del af vores eksistensberettigelse.

Hvorfor er bæredygtighed vigtigt?
Møbelindustrien er en af de største miljøsyndere, og vi er efterhånden meget bevidste om de aftryk, vi sætter på vores klode. Derfor arbejder vi med materialer, som alle er genbrugte, etisk fremskaffet eller på anden vis et restprodukt. På den måde giver vi forbrugeren et miljøbevidst alternativ. Men håndværket og designet skal også være i orden – derfor går vi højt op i at levetiden på produkterne er lang, så vi eliminerer køb-og-smid-ud-kulturen mest muligt. Desuden er vores møbler designet til genanvendelse.

Du er netop blevet kåret som Årets Ildsjæl ved Design Awards. Hvad betyder det for dig?
Det betyder selvfølgelig meget at blive anerkendt for sine visioner og den lidt anderledes tilgang til design- og møbelindustrien. Jeg er enormt stolt af at modtage Juryens ord, som i korte træk lød: "Årets ildsjæl kunne med god ret kalde sig årtiets ildsjæl, for gennem mere end 13 år har han kæmpet for bæredygtig møbelproduktion… for at være forud for sin tid, for at være visionær, og for at holde den danske designfane skyhøj…". Det gør da, at jeg er endnu mere motiveret for at fortsætte det til tider besværlige arbejde med at udvikle nye metoder til at afhjælpe det globale problem, vi har med affald. Affald ser jeg som en kæmpe værdi og sammen med vores øvrige kollektioner af etisk fremstillede produkter, er det et stort fokus i Mater.

Om Henrik Marstrand

Stilling:
CEO & Founder, Mater A/S

Uddannelse:
Master i Marketing fra CBS

Tidligere jobs:
bl.a. Nordic Sales Development Director i Diageo

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023