blomus får nyt liv
Et internationalt udtryk med et skandinavisk tvist. Sådan beskrives bedst den nye designretning, tyske blomus har taget. Bag det kreative ror står danske Charlotte Thorhauge Bech, der sørger for at holde stilen og ikke mindst videreudvikle den i årene frem – og stålet, der er blomus’ DNA, får nu selskab af andre materialer som glas, stentøj, træ og tekstiler.
Tyske blomus har fået et internationalt og skandinavisk tvist. For halvandet år siden blev Charlotte Thorhauge Bech ansat som kreativ direktør, og med det kombinerede man den tyske sans for høj kvalitet med den skandinaviske designtradition og krydret med et internationalt tvist.
Charlotte var ansat hos Broste Copenhagen, da hun blev kontaktet af blomus, og selv om hun bestemt ingen planer havde om at skifte job, følte hun også, at det var en mulighed, hun ikke kunne lade gå fra sig.
”Jeg har haft helt frie hænder til at udvikle og videreudvikle blomus-kollektionen fra at være en kollektion i rustfrit stål, som de fleste branchefolk kender den, til at være en kollektion, hvor vi arbejder med en række materialer men stadig med stålet som et naturligt omdrejningspunkt”, fortæller Charlotte. Således findes glas, porcelæn, stentøj, træ og tekstiler i den nye kollektion, og det tidligere lidt maskuline og hårde look er blevet blødt op af en feminin hånd, bløde former og lækre, douce farveholdninger.
”blomus’ ejer Willo Blome er spændende og visionær, og jeg besluttede mig for, at skulle jeg noget andet, måtte det være nu”, fortæller hun.
Charlotte har base i København og pendler til Düsseldorf, men det fungerer fint, fastslår hun, og fortæller, at netop samspillet mellem den tyske virksomhed med fokus på kvalitet og det nordiske tankesæt; enkeltheden i farverne, stilen og renheden giver en ekstra dimension.
”Tyskernes produkter er bare i orden. Kvalitet er en del af deres egen selvforståelse, og de går ikke på kompromis. Faktisk kan de bruge timer på at diskutere kvalitetsmæssige småting i designet, som vi som skandinaver tager meget mere afslappet, og alt er testet og certificeret”, fortæller Charlotte.
Blomus’s største marked er naturligvis hjemmemarkedet Tyskland med 80 mio. mennesker. USA er det næststørste marked, og samtidig satser man på Holland, Frankrig, England og Skandinavien.
”Men Skandinavien er et svært marked. Vi er selektive og frem for alt er skandinaviske brands godt repræsenteret på markedet, men via vores webshop fornemmer vi en stigende interesse i Skandinavien. Vi har gjort et stort PR-arbejde, og det har givet pote. Så stille og roligt kommer markedet op at køre”, lyder det fra Charlotte, der slår fast, at man meget gerne vil have flere fysiske butikker med i forhandlerskaren.
Udviklingen ses for alvor nu
At Charlotte er kommet til blomus ses for alvor i kollektionen 2018/19, hvor de mange nye materialer og det nye udtryk er slået fast, og man fornemmer godt, at Charlotte har haft stort set frie hænder til at tage kollektionen derhen, hvor hun gerne vil.
”Det var en aftale, vi havde lige fra begyndelsen. Selv om Willo sidder på pengepungen, er det mig, der træffer de kreative beslutninger. Vi har nogle gode og ind imellem hektiske diskussioner, men det er en del af udviklingen”, siger Chalotte med et smil, og slår fast at fornyer man sig ikke, dør man.
Derfor ser hun også en fremtid med blomus, der kommer til at byde på bl.a. keramik, røget eg og kork foruden de nye materialer, der allerede er taget ind i kollektionen. ”Det kolde stålunivers skal blødes op”, siger hun.
Det nye blødere univers skaber Charlotte i samarbejde med en række eksterne designere bl.a. Therese Rand, der står bag blomus’ nye glasserie og stel. kaschkasch fra Køln er et andet designstudio, man samarbejder med, ligesom man samarbejder med brands som danske Kvadrat og japanske Ochino. ”Det designsamarbejde ligger os meget på sinde, ikke mindst fordi den japanske minimalisme passer meget fint ind blomus’ DNA”.
Den kollektion, der netop er lanceret, rummer godt 400 items, men planen er fremadrettet at lancere en række nyheder til hver sæson. Allerede nu har man to nye designsamarbejder i støbeskeen, bl.a. med en dansk designer, der står bag en serie småmøbler. Hvem det præcist er, vil Charlotte dog endnu ikke løfte sløret for.
Jeg skal have overblikket
Charlottes job er at have overblikket og sørge for, at der er en rød tråd i kollektionen, at sætte farverne og at være med i designprocesserne.
”Der er højt til loftet, og der er en vilje til udvikling, så det er utrolig spændende at arbejde med. Således har man indrettet nye showrooms, man har designet ny messestand, og man hyrer PR-bureauer i de respektive lande. Der er med andre ord en vilje til gerne at ville gennemføre forandringerne i blomus på kort tid”, fortæller Charlotte. Selv logoet fik hun lov til at give et løft, selv om det fra begyndelsen var det eneste krav; at hun ikke rørte ved logoet.
”Men da vi lavede emballagelayoutet om, kunne Willo godt se, at logoet også trængte til en update”, siger Charlotte smilende.
Hun lover, at der er masser af nyt på vej fra blomus, og ikke mindst vil man udvikle tabletop kategorien. Småmøbler og belysning ligger også først for, og så skal den nye badeværelsesserie i sort med titaniumbelægning udbygges.
”Bad og spa er en stor kategori for os, og det samme er køkken og tabletop. Vi er kommet ind hos Selfridges og KDW, så de serier skal selvfølgelig udbygges. Men tekstilerne kommer også med stormskridt, og outdoor-kategorien, som blomus har været stor på i mange år, glemmer vi heller ikke”.
Men selvfølgelig, medgiver Charlotte, tager en forvandling, som den blomus har været igennem, tid. ”Internt skal medarbejderne også kunne følge med, men det gøres der en god og stor indsats for, og samtidig findes en høj grad af information. Nu glæder vi os til at møde vores kunder på Ambiente, Formex og Maison&Objet”, slutter Charlotte Thorhauge Bech.