Bamix revitaliseres i Skandinavien
Fra 1. januar har F&H fået forhandlingen af de ikoniske stavblendere fra Bamix i hele Skandinavien. Det betyder et helt andet og større fokus på brandet og ikke mindst en større synlighed, både i forhold til forhandlere og slutbrugere.
F&H overtager 1. januar forhandlingen af Bamix på hele det skandinaviske marked. Det vil sige, at Norge og Sverige, hvor man i forvejen har forhandlingen, nu får selskab af Danmark. Men for alle tre markeder vil det betyde et endnu større fokus på brandet og en revitalisering i forhold til både forhandlere og slutbrugere.
Det fortæller Christian Hedeby, der er indkøbschef for blandt andet F&H’s SDA-kategori, og Jesper Madsen, der de seneste par år har siddet med indkøb på SDA-kategorien og som fra 1. januar bliver ny brandmanager på Bamix.
”Vi har forhandlet Bamix i Norge og Sverige i en årrække, men det har været et stort ønske fra vores side – og heldigvis også fra Bamix’ side – at have alle de skandinaviske markeder samlet under ét, så man kan angribe markedet som én enhed”, fortæller Christian og Jesper.
Og de to er begejstrede, for som de fortæller, er Bamix et fantastisk mærke med et ikonisk produkt. ”Bamix skabte ganske enkelt kategorien stavblendere, da man i 1950 tog patent i Schweiz på den allerførste af slagsen. I 1954 blev den første Bamix stavblender sendt på markedet, og den originale 1954-udgave ligger faktisk stadig til grund for såvel design som motor”, lyder det.
Bamix stavblenderen har således en stærk AC-motor, der gør, at den kan kværne, hakke, knuse, skumme, pulverisere og mixe alt i en sådan grad, at der faktisk er livstidsgaranti på motoren. ”Og så er der da noget unikt ved at forhandle ophavsmaskinen til kategorien”, siger Christian med et smil.
Og det slås fast, at Bamix ikke bare er en hvilken som helst stavblender. Det er en lille køkkenmaskine, man let kan flytte derhen, hvor man har brug for den, den er nem at gøre ren og nem at betjene.
Livstidsgaranti og bæredygtighed
De to tager også gerne bæredygtighedskasketten på, for Bamix er på ingen måde et brug-og-smid-væk produkt. ”Faktisk kan man begynde at overveje, hvem der skal arve den, når man køber den”, lyder det, og Jesper fortæller, at man har flere henvendelser om reservedele til stavblendere købt for 20-25 år siden. ”Og så har Bamix en fantastisk lav reklamationsprocent”.
Bamix befinder sig helt klart i premium-kategorien, når det gælder køkkenudstyr, og også det harmonerer fint, med tiden netop nu, hvor der er en klar tendens til, at forbrugerne køber kvalitet, som holder. Samtidig rammer den lille stavblender også ind i den tendens, der lyder på mindre husholdninger og mindre køkkener, hvor der ikke er plads til de store, voldsomme maskiner.
Reservedele og tilbehør kan der naturligvis også fås til Bamix stavblenderne, der findes forskellige pakkeløsninger, og et nyt display gør det let for detailbutikkerne at præsentere stavblenderne fremadrettet og ikke mindst det tilbehør, der kan sikre et eftersalg.
Revitalisering af strategien
Bamix skal på ingen måde være en rødpris-vare. Derfor er det utrolig vigtigt, at stavblenderne sælges hos den etablerede faghandel og specialhandel, der kan give kunderne den service, der skal til, og hvor man kan fortælle den fine historie om Bamix.
”Bamix har et fint fundament på det danske marked, men nu ændres strategien, så vi kommer ud og er til stede alle de steder, hvor det giver mening i såvel faghandel som specialhandel. Der er ingen tvivl om, at der vil være et større fokus på Bamix på det danske marked. Det er blandt andet derfor Jesper er blevet brandmanager. Kæderne har allerede vist stor interesse, og fremadrettet vil vi sørge for i højere grad at uddanne personalet i butikkerne, kommunikere historien og lægge tryk på kampagner”, forklarer Christian, der mener, man skal passe på ikke at rubricere Bamix med andre stavblendere. ”Den er en kategori for sig”, siger han.
Der vil blive lagt vægt på information og uddannelse, og på det danske marked vil det ske allerede fra januar. Herudover fortæller Jesper, er planen, at man vil deltage i events som Foodfestivals og lignende, hvor det giver mening, og når tiden igen er til det.
Generelt ser Jesper og Christian rigtig meget frem til, at samle det skandinaviske Bamix-marked, ikke mindst fordi der fremadrettet vil være mindre disruption med blot én distributør.
”Vi kan i langt højere grad koordinere tiltag, og vi kan sikre salget gennem de rigtige salgskanaler. Vi kan se at der, hvor F&H har skandinaviske brandrettigheder, og hvor det derfor giver andre muligheder for at koordinere tingene, lave kampagner med videre, er vi også i stand til at vækste på alle tre markeder”.
Norge er Bamix’ største marked. Der, hvor man har været til stede længst og et marked, der fungerer godt. ”Her har vi en god historik at bygge videre på, og det vil helt klart også komme til at ske med en endnu større synlighed”.
I Sverige vil man benytte processen til at komme endnu bedre ind på markedet, man vil give det organisatoriske set-up et endnu større fokus, og hvor man i Danmark og Norge forsøger at ramme faghandlen og horeca-segmentet, koncentrerer man i Sverige al energien omkring faghandlen.
I alle tre lande forventer man dog en kraftig vækst på Bamix i de kommende år. ”Vi skal brandbuilde og synliggøre Bamix på alle tre markeder, og det skal resultere i vækst. Allerede nu er tilbagemeldingerne fra kunderne i markedet, at de er klar”.
Bamix går digitalt
Bamix er naturligvis også hoppet med på den digitale bølge, og på Facebook kan man blandt andet se opskrifter og få inspiration til, hvordan man kan forbedre sin køkkenoplevelse med Bamix stavblenderen. ”Opskrifterne kan printes eller mailes, og der postes små 30 sekunders film, som giver masser af god inspiration”, fortæller Jesper.
Han ser det som et led i netop brandbuildingen, fordi de forbrugere, der køber Bamix ofte får et personligt forhold til den som deres foretrukne køkkenmaskine – en slags all-in-one i køkkenet.