Man skal være påpasselig med, hvad man kræver af deltagerne i konkurrencer på de sociale medier. Eksempelvis har Café Velvet i Vejle netop måttet sande, at man ikke må bede deltagerne om at tagge deres venner for at deltage.
Det er en overtrædelse af spamforbuddet, har Retten i Kolding netop afgjort i en sag, hvor Forbrugerombudsmanden havde politianmeldt caféen for denne praksis.
Når man tagger en person, udløser det en notifikation til den taggede person, hvor der henvises til virksomhedens konkurrence. Dermed modtager den taggede person markedsføringsmateriale uden at have givet samtykke hertil, og det er en overtrædelse af markedsføringslovens forbud mod spam.
“Det er rettens opfattelse, at en konkurrence med krav om taggning af personer for deltagelse – til trods for manglende direkte aftale om markedsføring – har en sådan karakter og incitament for deltageren, at selvom det er en ukendt kreds af personer, der deltager og ved taggning videresender markedsføringen til endnu en ukendt og ubestemt kreds af personer, som modtager en notifikation i notifikationsindbakken på deres facebookside, så vil en konkurrence med krav om taggning skulle anses som markedsføring hidrørende fra den erhvervsdrivende, og derfor for omfattet af markedsføringslovens § 10, stk. 1”, lyder det.
Caféen skal som følge af dommen betale en bøde på 10.000 kroner.
-PF