Bæredygtighed er en del af livsstilen

Bæredygtighed er kernen i Lübech Living. Der udvikles produkter og findes nye materialer, der kan genanvendes til nye spændende bæredygtige designs til boligen. Internationalt ser Susanne Frost Lübech Poulsen en tendens til større opmærksomhed omkring bæredygtighed, ”men danskerne vælger designet frem for bæredygtigheden”.

Susanne Frost Lübech Poulsen driver Lübech Living og brandene Lübech Living og Oohh og Oohhx sammen med sin mand, Søren Lübech..

I Sri Lanka har Lübech Living 200 kvinder ansat, der arbejder hjemmefra. .

Lübech Living har arbejdet med bæredygtighed igennem så mange år, at det i dag er en integreret del af virksomheden. ”Indimellem glemmer vi at fortælle om det, fordi det er så naturligt for os”, siger Susanne Frost Lübech Poulsen, der driver Lübech Living og brandene Lübech Living og Oohh og Oohhx sammen med sin mand, Søren Lübech.

Faktisk var det Søren Lübech, der startede virksomheden i 2007 med salg af aluminiumslysestager. I 2009 kom lysene fra Vance Kitira til. De er fremstillet af fødevaregodkendt paraffin og 100 pct. bomuldsvæger, og de er certificeret, så det er dokumenteret, at de ikke udleder kræftfremkaldende stoffer, når de brænder. "Vi fandt ud af, det faktisk var en fed oplevelse at kunne sælge produkter, der tager hensyn til folks helbred”, lyder det fra Susanne, og hun og Søren gik i krig med at lede efter flere tilsvarende produkter.

”I 2010 spurgte vores producent i Sri Lanka, om vi var interesserede i vandtætte potter i genbrugspapir. Det sagde vi ja til. Herefter koblede vi også julepynt på, og i januar 2018 kom genbrugsglasset til og en potte, som jeg egentlig designede i 2016 til fremstilling i papir, men som nu bliver produceret i keramik hos en producent, der brænder keramikken ved hjælp af solenergi, og hvor vandet, der anvendes, efterfølgende bruges til at vande områdets marker med”.

Susanne fortæller, at det har givet Lübech Living helt nye muligheder, men hun slår også fast, at man hele tiden leder efter nye bæredygtige materialer at arbejde med.

”Vi var tidligt ude i forhold til bæredygtigheden, og det har faktisk været vores største udfordring; at finde knowhow på området. Og så vil vi jo helst have, at vores produkter er håndlavede, så de matcher ind i resten af konceptet”.

Susanne havde også en stor finger med i spillet i forhold til We Care zonen, der denne gang var ny på Formland. ”Mange efterspørger det, så nu skal vi bare have flere materialer at arbejde med, og flere produkter på banen”, siger hun.

Danskerne køber designet
Susanne Frost Lübech Poulsen fornemmer klart, at det betyder noget med bæredygtigheden, men hun er også helt klar på, at danskerne køber produkterne på grund af designet, og fordi de ser anderledes ud. Ikke fordi de er bæredygtige. Det er en ekstra bonus.

”På de tyske messer er det noget andet. Her efterspørges direkte bæredygtige produkter, så det bliver interessant at se, om den tendens også når til Danmark”.

Hun understreger, at hun ikke er ”hellig” omkring, at alt skal være bæredygtigt. ”Men hvorfor ikke genbruge og producere bæredygtigt, hvis man kan. Vi overproducerer helt vildt i denne branche, men jeg håber, at vi med tiden lærer, ikke at producere meget mere, end der er behov for”.

Som hun ser det, er det de unge mennesker, der er interesserede i bæredygtighed, og de efterspørger det, men de har ikke pengene. ”Den generation, jeg selv tilhører, virker generelt ret ligeglade - og lidt underligt; vi køber økologiske fødevarer og certificeret tøj, men når det gælder boligindretning, er der ingen, der stiller spørgsmålstegn ved, hvem der producerer det. Medierne viser ingen interesse for det, og dermed er der heller ikke den store interesse for det i befolkningen. Så længe forbrugerne ikke efterspørger det, er butikkerne mere eller mindre ligeglade”.

Susanne fortæller, at det kan være svært at forklare producenterne i Sri Lanka, hvor meget udseendet betyder for forbrugerne i Danmark. ”Danskerne køber det fede design, og de går ikke ned på udseendet for ideologiens skyld. Selv grøntsagerne skal være pæne, hvis vi skal købe dem. I Sri Lanka tror de ind imellem, vi er helt gale, men jeg må forklare dem, at er tingene ikke perfekte, rammer vi ikke den rigtige pantonefarve, så sælger varerne ikke, og ultimativt er der ingen jobs til dem. Men det er to verdener, der støder sammen”.

Stilen er Susannes egen
Susanne er faktisk uddannet inden for virksomhedsøkonomi, men design har altid betydet meget for hende, og i dag designer hun kollektionen for Lübech Living sammen med en ansat designer, ligesom de fire leverandører, der leverer til virksomheden også er en del af produktudviklingen.

”Vi ser også rigtig meget på, hvordan vores kunder udvikler sig, og hvad der er behov for ude i butikkerne, og vi har en løbende dialog med vores kunder om størrelser, farver med videre. For netop fordi vi arbejder bæredygtigt, har vi faktisk ikke så mange at sammenligne os med”.

Susanne og Søren gør også en del ud af at informere forhandlerne om, hvor man bevæger sig hen. ”Så krukken ikke bare er en ny krukke med et håndtag, men en ting med en historie og en idé”.

Og hvor man tidligere udviklede en stor kollektion, så man kunne lave et katalog, går man nu den anden vej og skaber en lille mere fokuseret kollektion af blomsterrelaterede produkter, opbevaring og multifunktionelle produkter.

Nye materialer
Susanne og Søren tænker hele tiden i nye baner, og lige nu er de ved at udvikle produkter af restmaterialer fra en dansk kontormøbelproducent. ”Det er naturmaterialer og CO2 neutralt, og produkterne skal produceres lokalt. Derved spares leveringstid, der er mindre transport, og vi kan bedre kontrollere det”.

Susanne fortæller, at den typiske forbruger er 25-55 år, og at hovedparten er kvinder, men at man også har en del mandlige kunder. ”Det kan vi bl.a. se på vores webshop”.

Lysene er også en niche, man fortsætter med, og Susanne fortæller, at brødposerne og forklæderne i kollektionen nu sælges til en del hoteller og restaurationer.

Miljøet er et stort regnestykke
At arbejde miljøvenligt og bæredygtigt kræver, at man har den store regnemaskine fremme.

Bl.a. fortæller Susanne, at de valgte at flytte en produktion til Spanien, fordi transporten dermed var kortere. ”Men ved nærmere eftertanke tror jeg faktisk, det er bedre for miljøet at transportere containere på et skib fra Sri Lanka end at transportere varer på en lastbil fra Spanien til Danmark. Men det er et kæmpestort regnestykke, og modsat er man også nødt til at prøve forskellige ting af”.

I Sri Lanka har Lübech Living 200 kvinder, der arbejder hjemmefra. Sociale projekter som det, er vanskelige at finde i Danmark, og for Søren og Susanne ligger det lige så naturligt at hjælpe andre mennesker, som det gør at være bevidst om miljøet.

”Det trigger mig vildt, når vi kan genbruge et eller andet. Derfor samarbejder vi også med Aalborg Universitetet om at forsøge at finde nye bæredygtige og genanvendelige materialer, vi kan bruge”.
Der er også mange udfordringer, fastslår Susanne. ”Men det, der motiverer mig, er, at mulighederne er der. Det kan være, det tager lang tid at finde dem, men vi giver ikke op så let, og så er det jo fedt, når det lykkes”.
Susanne fortæller, at Lübech Living helt bevidst ikke er en stor organisation. ”Vi vil hellere have en organisation, hvor vi kan være mere fleksible og tålmodige”.

Norge er virksomhedens største marked, og man vækster i Tyskland, Østrig og Schweiz bl.a. på grund af bæredygtigheden.
I Danmark har Paustian i Aarhus taget alle produkterne, fordi de er bæredygtige. ”De anerkender, at det er en tendens, der er på vej ind i branchen, og de er på forkant”, slutter hun.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024Designbase.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024Designbase.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

16.12.2024Designbase.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

12.12.2024Designbase.dk

Svanemærket tildeler Svanemærket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

11.12.2024Designbase.dk

De potentielle cybersikkerhedstrusler i 2025

10.12.2024Designbase.dk

Dansk konkursstatistik november 2024: Historisk nedgang, men udfordringer består

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023