08.02.2022  |  Business  |  Trends

Ambiente Trends 22+: Visionære ideer: Naturligt, optimistisk og motiverende

Ambiente er aflyst. Men det betyder ikke, at de ikke har skabt trenden for 2022+. Hvad kommer der nu, hvad forbliver? Hvad vil forbrugerne forbindes med nu?

I år har eksperterne fra designstudioet Stilbüro bora.herke.palmisano bevidst sporet kontinuiteten mellem tendenserne og udviklet temaer, der ud over at opdage nye designere også tager hensyn til forbrugernes behov og stemninger. Visionære idéer, bæredygtighed og forståelse for traditioner vil forme vores hverdag – også ud over 2022.

Ambiente Trends er vidtrækkende og giver et overblik over hele branchen og dens innovationer. De er udvalgt og kurateret af designstudiet Stilbüro bora.herke.palmisano på vegne af Messe Frankfurt. Designstudiet søger efter indflydelser over hele verden fra design, kunst, arkitektur, mode og livsstil. 

“De seneste to år har fundamentalt ændret vores sociale og økonomiske adfærd. Dette afspejles også i Ambiente Trends 22+, der tilbyder nye perspektiver og værdifulde impulser for det kommende år”, siger Philipp Ferger, Vice President Consumer Goods Fairs hos Messe Frankfurt.

Ambiente Trends 22+ præsenterer tre banebrydende forecasts, der bygger videre på tidligere temaer og udvikler dem yderligere på en meningsfuld måde. Baseret på lignende behov, men markant og uafhængigt defineret. Plusset symboliserer, at vi er på vej fremad. 

De nye perspektiver åbnes ved remedy solving + clearing. Et luftigt, let og levende tema, der lader fremtiden flytte ind med innovative materialer. Identity knowing + making kommer til bunds i essensen af dét at leve tæt på naturen. Primal og arkaisk, dette tema giver vores hjem en uforfalsket, rå identitet. Inspireret af bybopladser og det nye ønske om at inkludere byen, er tendensen lively improving + liberating. Produkter med kunstnerisk appel, udtryksfulde farver og mobile møbler, der skaber dynamisk i vores levende miljø. Positiv forandring er inden for rækkevidde. Og vi kan aktivt hjælpe med til at forme det.

remedy solving + clearing

At leve med nye perspektiver: Vi ønsker et hjem, der overrasker os med innovative løsninger. At leve bør give glæde og nydelse samt skabe nye perspektiver. Ikke kun for os, men også for den verden, vi lever i. Samtidig er vores hjem stadig den vigtigste oase af en ro, der både skal have en oplysende effekt og give ny livslyst. Remedy solving + clearing viser vejen med bio-baserede eller genanvendte materialer, futuristiske overflader og lyse og luftige farver til et levende miljø, der definerer frihed som befrielse fra alt, hvad der er skadeligt. 

Et luftigt og let levende tema, der spreder trivsel og stimulering. Indimellem peger det visionært ind i fremtiden, andre gange leges der bevidst med illusioner. Med innovative materialer, der gør bæredygtighed til den “nye normal”. Og med transparente stoffer, flimrende glans og spændende, futuristiske farvegradienter. For et hjem, hvorfra vi kan begive os ud på nye veje fuld af energi.

identity knowing + making

En naturlig levevis er afgørende. I tider med uendelige muligheder er vi bevidste om at leve med en genopdagelse af traditionel viden og færdigheder. Identity knowing + making viser, hvor bæredygtigt en sådan refleksion over det testede og gennemprøvede kan være: Designere bruger naturen som model og giver vores hjem en uforfalsket identitet. Så enkelt og rent som aldrig før. Overflader og materialer er meget tæt på naturen. 

Håndværk får en helt ny anerkendelse. Det er ikke produktet alene, der interesserer os, men også hvordan og af hvem, det blev skabt. Det gælder produkter, der er fremstillet i hånden, lokalt eller i små oplag, og som udtrykker anerkendelsen af faglig viden og traditioner, der er blevet overleveret. Alternative materialer og naturlige farvetemaer understreger den dybe forbindelse, der er med vores hjem.

lively improving + liberating

At leve for en positiv forandring: Lively improving + liberating giver vores hjem en ny dynamik. Med stærke farver, tydelige grafiske kontraster og kunstnerisk designede produkter udstråler lively improving + liberating en inspirerende optimisme og en positiv stemning.

Vores hjem udvides til også at omfatte byrummet med parker og offentlige steder, der har en befriende og forfriskende effekt. Kreativiteten hos designere, arkitekter og kunstnere er smitsom. Vores fælles mission: At slutte sig til andre i bestræbelserne på at skabe en vej ud af disse vanskelige tider. 

Forandringen er synlig og håndgribelig. Lively improving + liberating formidler en optimistisk, positiv aura. Sommerlige, lysende toner bringer varme, og friske, klare nuancer understøtter alsidigheden af dette dynamiske levende tema.

Produkter fra kollektionerne fra de virksomheder, der skulle have udstillet på Ambiente, er blevet udvalgt til de tre temaverdener, hvilket gør tendenserne håndgribelige gennem konkrete eksempler.

Mere fra Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

http://www.designbase.dk

Designbase.dk – forum for design- og interiørbranchen – er et erhvervsmedie og community, som dækker alle fagbrancher inden for design og interiør, og som er målrettet direkte til og læst af fagfolk. Partnere på Designbase.dk kan bidrage aktivt med indhold/erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af Designbase.dk. Vi udkommer dagligt på Designbase.dk, uge…

Se virksomhedsprofil  

  Designbase.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere