Ambiente 2020 – ramt af naturen
Naturens veje er uransagelige, og det måtte man i aller højeste grad sande på denne udgave af Ambiente. 28.000 færre besøgende gæstede messen på grund af såvel Coronavirus som stormen Ciara, der også hærgede Tyskland på messens sidste dage.
Ambiente var ramt af naturen på flere fronter; Coronavirus og storm på den ene side, og på den anden side i trenden, der også bød på masser af naturlighed.
Selvom besøgstallet var faldet med 28.000 mennesker, var antallet af udstillere steget med godt 200, der kom fra 93 lande frem for 92 ved messen i 2019.
Men på trods af både Coronavirus og storm var stemningen i hallerne ikke helt så ramt som forventet, og alt i alt blev der lagt store ordrer, lyder det. Dog var udstillerne alligevel skuffede over den stærke følelse af usikkerhed blandt de besøgende og den deraf følgende mangel på ikke så få detailhandelskanaler.
108.000 indkøbere fra 160 lande mod 164 lande i 2019 fandt dog vej til Ambiente, hvor de søgte inspiration og købte produkter til den kommende sæson. 62 pct. kom fra lande uden for Tyskland, men flere både tyske og internationale detailhandlere – og blandt dem nogle af de helt store – havde simpelthen forbudt deres medarbejdere at rejse til messen.
Tilfredshedsundersøgelser blandt indkøberne viser en 95 pct. høj grad af tilfredshed. På grund af den usædvanlige situation sås der dog en klar forandring i top ti besøgslandene, der efter Tyskland denne gang var Italien, Frankrig, Holland, Spanien, England, Tyrkiet, USA, Rusland, Japan og Kina.
Bæredygtighed på Ambiente
Flere fremtidsprojekter kunne også ses inden for bæredygtighedsområdet, en megatrend, som Ambiente satser stort på bl.a. med en Ethical Style Guide – en kurateret guide, der oplister de miljøvenlige og socialt ansvarlige producenter, der udstiller på Ambiente. Den seneste udgave omfattede 314 virksomheder fra 49 lande, hvilket er 27 pct. flere end i 2019.
Ambiente Trends 2020
Hvert år skabes Ambiente Trends, hvor man går tæt på de nye stilarter, materialer, temaer og produkter. Ambiente Trends giver et godt overblik over den samlede branche og de nye produkter, og denne gang var der skabt tre trendverdener med produkter fra udstillerne. De tre trends var denne gang: shaped+softened, precise+architectural and artistical+diverse.
shaped+softened
Funktionelle møbler opnår skulpturel kvalitet, når de tilføres bløde former og behagelige konturer. Den kraftfulde effekt understreges af en neutral palet af reducerede, dæmpede farver med hvid og nuancer af grå - ind imellem varme og andre gange kølige. Overfladerne er glatte, bløde og teksturerede. Glas enten med satinlook eller transparent, smukt porcelæn og rå keramik inspirerer til entusiasme. Tekstilerne er neutrale og brugbare i hverdagen ofte med motiver, der er fulde af bevægelse og uregelmæssigheder. Karakteristiske materialer er gennemsigtige fibre og læg, lyst træ og tapeter skabt med en tone-i-tone maleteknik.
precise+architectural
Et strejf af et industrielt look tilføres eksklusive materialer i denne arkitektonisk inspirerede farveskala med nuancer af mursten og cement såvel som rustne, bejdsede nuancer og smuk glasgrøn. Sammen skaber de en fængslende atmosfære, der forstærkes af nuancer fra den blå aftenhimmel men i et samspil med designede rum, hvor der fokuseres på det enkle.
Disse innovative kombinationer sender tankerne ind i hyggelige klubber og med en stærk vægt på æstetikken i materialerne. Terrazzo, poleret eller sværtet træ, glas, stål, bronze og overflader med en mat finish eller en afdæmpet glanseffekt, der harmonerer med læder, tunge tekstiler som fløjl, tweed, bouclé og velour samt med geometrisk design og brogede mønstre.
artistical+diverse
Denne stil forvandler boligen til en personlig collage. Med sit kunstneriske udtryk, usædvanlige farver og forskellige kombinationer har den en stimulerende effekt. Paletten rummer en forfriskende blanding af lyse orange, frugtagtig hindbær, mælkefarver, stærk honning og livlig himmelblå. I dette multi-lokale og multifunktionelle samspil mellem kunst, håndværk og digital teknologi spiller "kontrollerede muligheder" en central rolle. Hvert objekt har sin egen unikke karakter, takket være den kreative brug af en række nye materialer, usædvanlige fremstillingsprocesser, ukonventionelle temaer og særlige former.