5 hurtige til Susanne Speedtsberg, kreativ direktør i Speedtsberg
Julen er over os, og de nyeste trends og tendenser for julens tema pryder butikker over hele landet. Vi har taget en snak med Susanne Speedtsberg om hendes arbejde med julekollektionen for Speedtsberg.
Kan du kort beskrive, hvad dit arbejde går ud på, og hvad der er det bedste ved dit job?
Jeg har rigtig mange kasketter på hver dag, men især to ting fylder rigtig meget nemlig produktudvikling og salg. I forhold til produktudvikling har jeg et superteam, hvor vi i samarbejde udvikler en hel masse nye varer. Jeg inspireres til dette fra trendkurser, rejser til storbyer som Berlin, London, Paris, Milano samt til Mellemøsten. I oktober tager vi på indkøbsrejse, og her tilretter vi varerne efter vores ønsker om farver og form. Til sidst ender vi ud med en fed ny julekollektion. Salg er også en af mine store forcer, jeg elsker at kunne præsentere fede varer, der lige er spot on i farve og pris. At se begejstringen i vores kunders øjne, når de ser varerne, er så fedt! Det at kunne skabe nogle ting, som gør en hel masse mennesker glade, betyder rigtig meget for mig og mit job.
Hvorfor etablerede du Speedtsberg tilbage i 2007?
Jeg etablerede Speedtsberg i 2007, fordi jeg brænder for, at alle får et dejligt hjem, hvor de trives og elsker at være. Jeg elsker at finde på nye ting og elsker at se, hvordan det kan give glæde hele vejen rundt. Jeg har altid drømt om at have min egen virksomhed. Jeg er vokset op i en familie af selvstændige erhvervsdrivende, og jeg har altid lært at få noget kreativt ud af de midler, man nu har. At min virksomhed fik mit efternavn, var også helt naturligt, min bedstefar havde sin egen virksomhed med salg af campingvogne under navnet Speedtsberg. Min fars virksomhed var en cateringvirksomhed under navnet Speedtsberg. Så derfor skulle min egen virksomhed da også hedde Speedtsberg. Jeg håber traditionen fortsætter til mine drenge, men hvad de vil lave, skal de helt selv finde ud af, bare det er noget, som gør dem glade.
Hvilke trends og farver byder jeres julekollektion i år på?
Trenden er den gode gammeldags jul, og de røde og bordeaux farver er vigtige, hos os er de blandet med træ, messing og kobber – så opnår man nemt den dejlige bløde julehygge. Derudover er grønt også altid en god farve, den kan nemt blandes med de brune og naturlige farver. Det er jo meget moderne at tage naturen ind i sit hjem, så disse jordfarver vil fortsætte længe endnu. Den grå er også altid klassisk til jul og bliver endnu mere hyggelig, når den får selskab af de brunlige farver fra naturlige elementer som kogler og grene.
Hvor meget fylder jeres julekollektioner i dit arbejde?
Julekollektionen fylder ret meget, da vi minimum har 300-400 nye julevarer med hvert år.
Hvornår og hvordan forbereder I jer til butikkernes julesalg?
Vi starter allerede i januar/februar med at præsentere hele vores juletema. Vi inviterer vores kunder til vores 200m2 showroom i Aarhus, og her får vi en god snak om, hvordan man kan øge salget i butikkerne. Det er så vigtigt, at kunden får en oplevelse, når de træder ind i en butik, derfor betyder det meget, hvilke varer man køber ind, samt hvordan man disponerer dem i butikken.