5 hurtige til Jesper Bo Jensen, direktør i Fremforsk

Detailhandlen er under pres. Nutidens og nok især fremtidens forbrugere bliver mere og mere bevidste om deres valg og muligheder og er svære at definere og dermed også nå ud til. Vi har taget en snak med Jesper Bo Jensen, direktør i Fremforsk – Center for Fremtidsforskning om, hvordan detailhandlerne i dag kan forberede sig på fremtiden og blive bedre til at møde fremtidens forbruger.

Jesper Bo Jensen, direktør i Fremforsk Center for Fremtidsforskning..

Hvordan vil du beskrive fremtidens forbrugere?
De er inspireret af det hurtige. De tilhører ikke nogen bestemte segmenter men hopper rundt og handler efter behov og lyst. De kan være til det ene om morgenen og til det andet om aftenen. De hopper rundt i kategorierne efter, hvad der lige falder dem ind.

Hvordan vil du beskrive deres forbrugsmønstre?
Det kommer helt an på den enkelte forbruger. De har forskellige mønstre alt afhængig af, hvilken fase af livet de er i, hvordan de ser sig selv, og hvordan de opfører sig.

Hvilke muligheder ser du for den fysiske detailhandel i fremtiden?
Der er et behov for at trække kunderne ind på en anden måde, end man gør i dag, og man er nødt til at lave meget mere for kunderne. Flere har erfaret, at en webshop ikke nødvendigvis er vejen til øget indtjening. Det handler om ikke blot at skabe oplevelser, men også om at have viden og indsigt. Der skal være noget, som forbrugerne vælger at komme ned i den fysiske butik efter. I gamle dage var det anderledes, der valgte forbrugeren at gå på nettet, hvis de ikke lige kom i den fysiske butik. Man skal vælge den fysiske butik til, og det kræver noget særligt. Det er en helt anden udfordring, end man har været vant til.

Hvilke muligheder ser du for den digitale detailhandel i fremtiden?
Det er fuld fart frem. De får mere og mere handel, fordi rigtig mange køber kendte mærkevarer og går efter prisen, og her kan udvalget online næsten altid slå butikkerne. Så de er godt på vej til at få halvdelen af alt detailhandel på lidt længere sigt.

Hvad skal detailhandlen gøre for at ruste sig til fremtiden?
En stor udfordring i detailhandlen er faktisk, at folk forbruger for lidt, særligt når vi snakker Danmark. Her er forbrugskurven for nedadgående. Vi bruger kun 88% af de penge, vi tjener, hvor vi før i tiden brugte 96%. Det betyder faktisk, at man som butik skal overbevise folk om, at det er værd at forbruge. Men det er svært, når man også taler om behov og bæredygtighed.
Det handler om at give forbrugeren noget ekstra, noget de kan tage med hjem. Det handler også om at følge op på forbrugeren. Stadig at have kontakt med varen og kunden efter købet, for at få dem tilbage igen. Så handler det også om at beholde tætheden i detailhandlen. Butikkerne er afhængige af hinanden for i samlet folk at kunne lokke kunderne til.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024Designbase.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024Designbase.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

16.12.2024Designbase.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

12.12.2024Designbase.dk

Svanemærket tildeler Svanemærket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

11.12.2024Designbase.dk

De potentielle cybersikkerhedstrusler i 2025

10.12.2024Designbase.dk

Dansk konkursstatistik november 2024: Historisk nedgang, men udfordringer består

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023