5 hurtige til Jesper Bo Jensen, direktør i Fremforsk
Detailhandlen er under pres. Nutidens og nok især fremtidens forbrugere bliver mere og mere bevidste om deres valg og muligheder og er svære at definere og dermed også nå ud til. Vi har taget en snak med Jesper Bo Jensen, direktør i Fremforsk – Center for Fremtidsforskning om, hvordan detailhandlerne i dag kan forberede sig på fremtiden og blive bedre til at møde fremtidens forbruger.
Hvordan vil du beskrive fremtidens forbrugere?
De er inspireret af det hurtige. De tilhører ikke nogen bestemte segmenter men hopper rundt og handler efter behov og lyst. De kan være til det ene om morgenen og til det andet om aftenen. De hopper rundt i kategorierne efter, hvad der lige falder dem ind.
Hvordan vil du beskrive deres forbrugsmønstre?
Det kommer helt an på den enkelte forbruger. De har forskellige mønstre alt afhængig af, hvilken fase af livet de er i, hvordan de ser sig selv, og hvordan de opfører sig.
Hvilke muligheder ser du for den fysiske detailhandel i fremtiden?
Der er et behov for at trække kunderne ind på en anden måde, end man gør i dag, og man er nødt til at lave meget mere for kunderne. Flere har erfaret, at en webshop ikke nødvendigvis er vejen til øget indtjening. Det handler om ikke blot at skabe oplevelser, men også om at have viden og indsigt. Der skal være noget, som forbrugerne vælger at komme ned i den fysiske butik efter. I gamle dage var det anderledes, der valgte forbrugeren at gå på nettet, hvis de ikke lige kom i den fysiske butik. Man skal vælge den fysiske butik til, og det kræver noget særligt. Det er en helt anden udfordring, end man har været vant til.
Hvilke muligheder ser du for den digitale detailhandel i fremtiden?
Det er fuld fart frem. De får mere og mere handel, fordi rigtig mange køber kendte mærkevarer og går efter prisen, og her kan udvalget online næsten altid slå butikkerne. Så de er godt på vej til at få halvdelen af alt detailhandel på lidt længere sigt.
Hvad skal detailhandlen gøre for at ruste sig til fremtiden?
En stor udfordring i detailhandlen er faktisk, at folk forbruger for lidt, særligt når vi snakker Danmark. Her er forbrugskurven for nedadgående. Vi bruger kun 88% af de penge, vi tjener, hvor vi før i tiden brugte 96%. Det betyder faktisk, at man som butik skal overbevise folk om, at det er værd at forbruge. Men det er svært, når man også taler om behov og bæredygtighed.
Det handler om at give forbrugeren noget ekstra, noget de kan tage med hjem. Det handler også om at følge op på forbrugeren. Stadig at have kontakt med varen og kunden efter købet, for at få dem tilbage igen. Så handler det også om at beholde tætheden i detailhandlen. Butikkerne er afhængige af hinanden for i samlet folk at kunne lokke kunderne til.