5 hurtige til Jesper Bo Jensen, direktør i Fremforsk

Detailhandlen er under pres. Nutidens og nok især fremtidens forbrugere bliver mere og mere bevidste om deres valg og muligheder og er svære at definere og dermed også nå ud til. Vi har taget en snak med Jesper Bo Jensen, direktør i Fremforsk – Center for Fremtidsforskning om, hvordan detailhandlerne i dag kan forberede sig på fremtiden og blive bedre til at møde fremtidens forbruger.

Jesper Bo Jensen, direktør i Fremforsk Center for Fremtidsforskning..

Hvordan vil du beskrive fremtidens forbrugere?
De er inspireret af det hurtige. De tilhører ikke nogen bestemte segmenter men hopper rundt og handler efter behov og lyst. De kan være til det ene om morgenen og til det andet om aftenen. De hopper rundt i kategorierne efter, hvad der lige falder dem ind.

Hvordan vil du beskrive deres forbrugsmønstre?
Det kommer helt an på den enkelte forbruger. De har forskellige mønstre alt afhængig af, hvilken fase af livet de er i, hvordan de ser sig selv, og hvordan de opfører sig.

Hvilke muligheder ser du for den fysiske detailhandel i fremtiden?
Der er et behov for at trække kunderne ind på en anden måde, end man gør i dag, og man er nødt til at lave meget mere for kunderne. Flere har erfaret, at en webshop ikke nødvendigvis er vejen til øget indtjening. Det handler om ikke blot at skabe oplevelser, men også om at have viden og indsigt. Der skal være noget, som forbrugerne vælger at komme ned i den fysiske butik efter. I gamle dage var det anderledes, der valgte forbrugeren at gå på nettet, hvis de ikke lige kom i den fysiske butik. Man skal vælge den fysiske butik til, og det kræver noget særligt. Det er en helt anden udfordring, end man har været vant til.

Hvilke muligheder ser du for den digitale detailhandel i fremtiden?
Det er fuld fart frem. De får mere og mere handel, fordi rigtig mange køber kendte mærkevarer og går efter prisen, og her kan udvalget online næsten altid slå butikkerne. Så de er godt på vej til at få halvdelen af alt detailhandel på lidt længere sigt.

Hvad skal detailhandlen gøre for at ruste sig til fremtiden?
En stor udfordring i detailhandlen er faktisk, at folk forbruger for lidt, særligt når vi snakker Danmark. Her er forbrugskurven for nedadgående. Vi bruger kun 88% af de penge, vi tjener, hvor vi før i tiden brugte 96%. Det betyder faktisk, at man som butik skal overbevise folk om, at det er værd at forbruge. Men det er svært, når man også taler om behov og bæredygtighed.
Det handler om at give forbrugeren noget ekstra, noget de kan tage med hjem. Det handler også om at følge op på forbrugeren. Stadig at have kontakt med varen og kunden efter købet, for at få dem tilbage igen. Så handler det også om at beholde tætheden i detailhandlen. Butikkerne er afhængige af hinanden for i samlet folk at kunne lokke kunderne til.

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023