5 hurtige til Adam Jacoby
Transportkonsulent Adam Jacoby er med omkring 40 års erfaring i bagagen en af pionererne inden for udstillingstransport. Allerede tilbage i 80´erne kunne Adam Jacoby tilbyde totalløsninger med transport, standopbygning og tomgodsopbevaring i ét. Vi har taget en snak med Adam Jacoby om trends inden for messestande og om, hvordan de håndterer Corona-krisen med mange aflyste messer og events.
Kan du kort fortælle, hvad Adam Jacoby er for en virksomhed?
Adam Jacoby ApS er en transportvirksomhed, der har specialiseret sig i udstillings- og messetransport. Derudover producerer vi inhouse stande skræddersyet til virksomheder. Desuden foretager vi løbende renoveringer af vores kunders stande, ligesom vi kan stå for opbevaring af standene imellem messerne. Altså: vi er en virksomhed, der tilbyder en totalløsning, til virksomheder, der skal på messe.
I den forgangne vintermesseperiode har vi eksempelvis flyttet 6000-6500 paller, og vores motto er at intet er umuligt. Vi kan klare alle opgaver - også med kort varsel.
Hvad går dit job ud på?
Som udgangspunkt er jeg jo direktør for firmaet, men mit job er meget alsidigt, og jeg laver alt fra at bære skraldet ud, tage opvasken og have dialogen med kunderne til at udføre det fysiske arbejde i praksis. Derudover har jeg en andel i den innovative del, hvor vi opfinder nye ting i forhold til, hvad kunderne har behov for.
Hvilke trends kan I se inden for messestande og -opbygning lige nu?
Hvis vi ser bort fra Coronakrisen, der fylder lige nu og dermed er skyld i, at der hverken er messer eller opbygninger pt., så ser vi en klar trend inden for genbrug; stande, der skal kunne skilles ad. Stande, der er fleksible og modulopbyggede, det vil sige, at man kan sætte dem op til forskellige standstørrelser og forskellige steder. Stande, der kan genbruges, så man ikke får en urimelig miljøbelastning eller smider for meget ud. Den overordnede trend er, at det skal være rationelt og logistisk og særligt fordi de kunder, vi typisk har, deltager på rigtig mange messer og udstillinger om året.
Hvordan tolker I disse trends i de løsninger, I designer?
Det gør vi i samarbejde med kunderne. Men vi designer løsninger, der gør, at messestandene kan skilles ad, transporteres og opbevares, og dermed bygges og pilles ned forholdsvis smidigt. Vi laver individuelle løsninger, men fordi vi både har indsigt i transport, byggeri og intern logistik på messerne, så er vi gode til at lave nogle løsninger, der også fungerer i praksis. Vi tilbyder derfor også stande med aluminiumsrig til bl.a. lys, da det er nemt at arbejde med, og der opnås et ensartet look, uanset om du står på messe i Madrid eller i Stockholm.
Hvordan er I ramt af Corona-krisen?
Og hvordan håndterer I det?
Vi er jo ramt for fuldt smadder. Alle de opgaver, vi var booket ind til, er jo lagt fuldstændig ned, fordi messerne og de store events er annulleret. Derfor er det godt, at vi er en forretning med flere ben, så lige nu laver vi kun helt traditionel transport. Det er det eneste, der er gang i. Vi er en virksomhed, der har eksisteret i mange år, og vi er forsigtige, så derfor skal vi nok stadig være at finde på den anden side af alt det her – det er ikke nødvendigvis tilfældet for alle. Og så håber vi på, at når vi når henimod sommeren, er der ved at være kontrol på situationen. Efter vores vintermesseperiode har mange af vores ansatte afviklet ferie efter flere måneder med hårdt arbejde, så vi har endnu ikke sendt folk hjem, men vi overvejer at gøre det nu her på den nye ordning, som regeringen har indført.