180-årige Kähler skaber kunst til folket
For 180 år siden var det Kählers mission at bringe kunst til folket. Det er det også i dag. ”Kähler skal arbejde med demokratisk design som en refleksion af vores samtid og på den måde udkomme med tidssvarende produkter”, siger Marie Kristine Schmidt fra Rosendahl Design Group i anledning af Kählers 180-års jubilæum.
Alle danske forbrugere kender Kählers stribede Omaggio-vase. Den var det kommercielle vendepunkt for det nye Kähler, og serien var med til at sætte Kähler tilbage på verdenskortet. Men Kähler er rigtig meget andet og mere end striberne, og i dag designer Kähler keramik med stor passion og ikke mindst i det spændingsfelt, der opstår, når man arbejder med moderne linjer, unge designere og nytænkende ideer - men stadig med stor respekt for de traditioner, der netop i år går 180 år tilbage.
Historien om Kähler tager faktisk sin begyndelse i 1839, hvor den holstenske pottemager Herman J. Kähler åbnede et lille keramikværksted på Kindhestegade i Næstved. Det er dog først da sønnen Herman A. Kähler i 1875 overtager værkstedet, at keramikeventyret for alvor begynder.
Med fremstilling af international kunstkeramik var grundlaget lagt til en af keramikhistoriens største danske succeser. Med håndværksmæssig erfaring viderebragt fra generation til generation og stor indsigt i lerets mangfoldige formpotentiale har Kähler nu i 180 år lagt navn til det ypperste inden for dansk kunstkeramik.
Kähler har siden etableringen i 1839 været præsenteret på udstillinger og museer over hele verden, og visionen er, at genskabe Kähler som international anerkendt keramikvirksomhed med en stærk kunstnerisk arv.
”I dag tager vi det bedste fra en kunstnerisk keramikarv og fortolker det i nutidens lys. Resultatet er spirende ny keramik, der i et tidløst formsprog appellerer bredt, men tolkes individuelt. For 100 år siden var det respekterede kunstnere som Thorvald Bindesbøll, Svend Hammershøj og Kai Nielsen, der udforskede keramikken hos Kähler. I dag er det samarbejder med kreative ildsjæle som Anders Arhøi, Designerduoen Stilleben, Stine Goya og Turi Heisselberg der fører traditionen videre – med den demokratiske ambition om at få kunst ud til folket”. Det siger Vice President for Design & Marketing, Marie Kristine Schmidt hos Rosendahl Design Group, der overtog Kähler i 2018.
Designbase har taget en snak med Marie Kristine Schmidt om Kähler, om fremtiden og om udviklingen for brandet.
Hvordan har Kähler-produkterne udviklet sig igennem tiden?
”Kähler begyndte at fremstille brugskeramik i et lille pottemagerværksted, og det var først i starten af 1900-tallet, man for alvor begyndte at lave den kunstkeramik, som Kähler er blevet kendt for.
Kähler har altid været folkelige, for det, der i høj grad gav smør på brødet, var de helt almindelige brugsgenstande. De begyndte med almindeligt husgeråd i 1939 og blev ved med at producere det, selv da de også blev kendte for deres kunstnerkeramik. Kähler har altid været et tidssvarende brand, som har fulgt med samtiden, og som har designet tilgængelige brugsgenstande og kunstkeramik til folket, og det er det stadig.
Brandet har haft enorm succes i de senere år med serier som Omaggio og Hammershøi – serier grunder i den oprindelige historiske og håndværksmæssige arv, både hvad angår det håndforarbejdede i produkterne samt et autentisk afsæt i historiske produkter. I dag tager vi det bedste fra en kunstnerisk keramikarv og fortolker det i nutidens lys, så vi skaber moderne klassikere”.
Hvad har målet med Kähler været dengang og nu?
”Kähler er funderet på en demokratisk designtradition ud fra et pionerønske om at skabe kunst til folket. Det har gennemsyret keramikbrandet helt tilbage i 1900-tallet, hvor missionen var, at godt design er for alle.
Den rige designhistorie, stolte håndværkstraditioner og stærke forretningsmæssige værdier, som altid har været en del af Kähler brandet, er også fundamentet i dag. Det gælder og har altid handlet om kvalitetsdesign, der reflekterer vores samtid og produkter, som kombinerer form, funktion og kvalitet – til en overskuelig pris.
Kählers filosofi er stadig at bringe unikt kvalitetsdesign til folket og historien og kulturarven betyder meget, når det kommer til det keramiske håndværk, glaseringsteknikker, overflader og formgivning, som vi fortolker i et nutidigt lys og gør moderne ved hjælp af farver, innovative teknikker og et nyt take på design. Den dag i dag arbejder Kähler stadig, ligesom man gjorde i det historiske værksted, med spændende designere, kunstnere og keramikere. Man kan sige, at fortiden er med til at skabe nutiden og fremtiden for Kähler”.
Der er ingen tvivl om, at de stribede Omaggio-vaser er Kählers største nutidige succes – hvorfor?
”Omaggio-vaserne har haft en kæmpe betydning for Kähler brandet de seneste 10 år. Det var det kommercielle vendepunkt for det nye Kähler, og serien var med til at sætte Kähler tilbage på verdenskortet. Vasen blev designet sammen med nogle af tidens førende keramikere; den danske designduo Stilleben. Sammen skabte man en attitudestærk vase med håndmalede, grafiske striber, som i høj grad differentierede sig fra det homogene udbud, der ellers var på markedet på daværende tidspunkt og til en yderst konkurrencedygtig pris.
Vasen har haft en langvarig appel fra lanceringen i 2008 og er stadig elsket og aktuel. Omaggio-vasen er efterhånden kendetegnet ved at være et designikon og en klassiker i dansk design. I udlandet er vasen kendt som den ikoniske danske vase, og vasen udgør stadig en væsentlig del af den samlede omsætning, men som brand udvikler vi jo hele tiden på både nye og eksisterende serier, hvor en serie som Hammershøi virkelig også har vist sit potentiale gennem de senere år”.
Hvad definerer Kähler i dag – er det stadig Omaggio-vaserne?
”Der er stadig mange som forbinder Kähler med den ikoniske stribede vase, og det er en arv, vi er stolte af. Da man lancerede Omaggio i 2008 var det et helt nyt grafisk bud på en vase. Vi kan se, at striber igen er en tendens i interiørbilledet, og på den måde bliver vasen igen aktuel.
Når det er sagt, byder Kähler brandet på rigtig meget andet end stribede vaser, og det har folk også fået øjnene op for. For eksempel har en serie som Hammershøi-serien vundet stort indpas i både de danske hjem og i udlandet. Kähler har gennem historien altid arbejdet med anerkendte kunstnere og keramikere, og også i dag er nogle af vor tids store keramikere, designere og kunstnere med til at skabe fremtidens Kähler. Til eksempel kan vi nævne samarbejdet med kunstneren Rikke Jacobsen, som vi har skabt et moderne julestel med, og hvor Rikkes dekorationer pryder det klassiske hvide Hammershøi stel. Stellet udkom sidste efterår og blev hurtigt udsolgt, og på baggrund af den store popularitet kommer vi i år med nye dele til den populære serie. Vi udvikler hele tiden på både nye og eksisterende serier, som matcher vores DNA, og dermed sikrer vi, at vi arbejder ind til kernen af brandet, hvor håndværket, formgivningen og overfladerne er afgørende”.
Hvordan skal brandet udvikle sig i fremtiden?
”Kähler skal stadig arbejde ud fra missionen om at bringe kunst til folket. Vi skal arbejde med demokratisk design som en refleksion af vores samtid og på den måde udkomme med tidssvarende produkter. Vi skal arbejde ind i kernen og ind til der, hvor vi er bedst, nemlig der hvor det drejer sig om håndværket, overflader og formgivning i kreative samarbejder med kunstnere og designere, der forstår sig på materialer. Vi skal arbejde kreativt og legende med design for at skabe personlige produkter til indretning af det moderne hjem. Leg og kreativitet er afgørende værdier i vores måde at gå til design og til løsningen af udfordringer på. Vi udfordrer materialet, funktionsmuligheder og udtryk, når vi i vores kreative processer skaber unikke, ikoniske og smukke designs”.
Hvorfor valgte Rosendahl Design Group at købe Kähler?
”Når man som os drives af at genopdage og udvikle dansk design, så gør det os meget stolte, at vi har kunnet føje Kähler til familien - og at vi dermed også kan holde det ikoniske brand på danske hænder. Kähler har en historie og et DNA, som passer perfekt i vores portefølje, og vi glæder os til at kunne videreudvikle både de historiske og de nye produkter”.
Hvad kan Rosendahl Design Group gøre for Kähler brandet?
”Kähler er et brand, som i dag står meget stærkt i bevidstheden hos kunderne især i Danmark og de skandinaviske lande. Der er stadig et stort uforløst potentiale internationalt, og det kan Rosendahl Design Group via størrelse, organisering og eksisterende salgskanaler forløse for Kähler, ligesom vi naturligvis fortsat kan varetage den vigtige kulturarv”.
Hvordan bliver det meget danske brand modtaget i udlandet?
”Kähler er et både kendt og elsket brand i udlandet, og netop det, at Kähler nu er blevet en del af et stort internationalt set-up her hos Rosendahl Design Group, gør, at vi ser store udenlandske udviklingsmuligheder for brandet i de kommende år”.
Kommer der til at ske noget i forbindelse med jubilæet?
”Vi kommer ikke med en ny specifik produktlancering i forbindelse med Kählers 180-års jubilæum, men i stedet kommer vi til at vise retningen for det fremtidige Kähler. Derudover kommer deri de kommende sæsoner til at ske masser af virkelig spændende ting, som i den grad er med til at løfte brandet hen, hvor det fortjener at være”.