“Jeg trives i en branche i udvikling”
Jesper Sommer fyldte forleden 50 år. Han kom ind i design- og interiørbranchen for 32 år siden, og han har været på både den ene og den anden side af disken. Det bruger han i dag, når han med hjælp fra sit store netværk udvikler nye produkter, markedsfører, sælger og leverer dem.
”Design- og interiørbranchen er utroligt spændende, og den kan ikke sammenlignes med nogen andre brancher. Der går ikke én uge, uden der dukker spændende nye produkter op, eller der sker nyt på forretningssiden. Samtidig er vi i en branche, der går forrest. Også når det gælder den globale bæredygtighedstrend, og det er da også fantastisk”.
Det siger Jesper Sommer, der 16. maj fyldte 50 år, og i den forbindelse har han indvilliget i at gøre en lille status på sine 32 år i branchen.
Jesper begyndte i branchen, da han som 18-årig kom i lære som kontorassistent hos Marie Sohl og Thule Jessen. ”De tog mig under deres vinger, og de leverede så at sige startskuddet til, hvad jeg har beskæftiget mig med resten af min karriere”, siger Jesper, der med et smil fortæller, at joken naturligvis hurtigt blev ”Sohl og Sommer”.
Jesper ville gerne være sælger, og det fik han lov til. I den egenskab besøgte han Poul Sinnerup, der også tæller blandt de mennesker, Jesper fremhæver i forhold til at have haft en stor indflydelse på hans professionelle karriere.
”Poul spurgte mig, om jeg ikke have lyst til at være butikschef i Danmarks største interiørbutik, som han var ved at åbne i Randers. Det kunne jeg ikke sige nej til. Jeg var i butikken i to julehandler, og jeg fik opbygget et stort netværk af kontakter til leverandører i branchen. Og det har jeg brugt siden”.
Bl.a. havde Jesper i butikken en shop-i-shop med TripTraps gaveartikler. Det samarbejde førte til et nyt job som salgschef hos netop TripTrap, og Jesper var tilbage i industrien denne gang med en god lærdom omkring detailbranchen i bagagen.
Hos TripTrap blev Jesper også sendt til Tyskland, og det blev et vendepunkt i hans liv, først og fremmest fordi han mødte sin hustru, Mette, der var ansvarlig for kontoret i Hamborg i Tyskland.
Da de to efter nogle år gerne ville vende hjem til Danmark, fik Jesper tilbudt et job hos Rikki Tikki. Her var han i 11 år, indtil han i 2014 valgte at sige jobbet op for at starte sin egen virksomhed.
”Jeg har altid haft en spirende lyst til at prøve mig selv af, og for alvor at have fingrene nede i mulden, så da de to Coolshop-drenge og nordjyske forretningsfolk Jacob Riisgaard og Mark Nielsen valgte at gå med i virksomheden som investorer, tog jeg springet, og siden har vi ikke set os tilbage”, fortæller Jesper.
En del af udviklingen
Han slår fast, at branchen har givet Mette og ham selv rigtig meget, og at han holder rigtig meget af den mentalitet, der er i branchen, hvor man hele tiden er på forkant. ”I branchen og i branchens magasiner handler det i høj grad om trend. Vi ser fremad, og det er fedt at være en lille del af, at trenden udvikler sig. Og det er da fantastisk at se en tv-udsendelse fra et hjem, og når der så hænger eller står et af de produkter, man selv har skabt, så giver det da et lille stik af glæde”.
Jesper fortæller, at Mettes og hans hjem også er præget af de mange ting, de har været med til at skabe igennem årene. ”De er en del af vores indretning, og selv om vi klart prøver at skabe en rød tråd, så er det de personlige ting, der betyder noget, som er vigtige i vores hjem”.
Det handler om tilvalg og fravalg
Når Jesper driver sin virksomhed i dag, mener han det i høj grad handler om tilvalg – men også om fravalg. ”Jeg tror, man skal have en åben horisont og have øjnene åbne for mulighederne. Men eksempelvis er ting med tilslutning ikke noget for mig. Det er et aktivt fravalg”.
Jesper ser fokus på miljøet som noget af det mest interessante lige nu, og han fortæller, at han sidder i bestyrelsen i Uno Image, der producerer tekstilserien OMHU, der både er Svanemærket og Økotex certificeret. ”Det, synes jeg, er megafedt. Når man kan være med til at flytte fokus ved at tilbyde et produkt med fem certificeringer”.
I det hele taget sidder Jesper i en række bestyrelser og advisory boards. ”Så længe, det ikke handler om produkter, der kolliderer med ting, jeg selv producerer, så giver jeg gerne tilbage af de erfaringer, jeg har suget til mig igennem 32 år”.
Han erkender blankt, at tindingerne er blevet lidt højere, og tiltaleformen har ændret sig fra ”unge mand” til ”gamle jas”. ”Men jeg må jo vænne mig til at være en af de gamle”, siger Jesper med et smil.
Filosofien bag bySommer
I dag sidder Jesper i direktørstolen i bySommer, og her er filosofien, at man gerne vil være med fra produktion til markedsføring og salg og levering. Men ikke nødvendigvis design. ”Det er vores mission at samarbejde med dygtige designere, og at vi styrer hele processen ved at samarbejde med dygtige underleverandører og hele tiden følge op på kvaliteten”.
Når det gælder bySommer-porteføljen, udvikles den ofte i samarbejde med kunderne. ”Jeg får en god snak med kunderne om, hvad de mangler på markedet, og så søger jeg efter det. Jeg går ikke med idéer til design, der pinedød skal blive til noget”.
Den nyeste kollektion, der er kommet under bySommer-vingerne er AIRies bySommer. En serie af små, forgyldte figurer til at hænge på juletræet eller på en gren i stuen.
Når Jesper skal finde nye produkter, sker det i høj grad via hans netværk. ”Netværket betyder alt for den måde, jeg har drevet virksomhed på igennem årene”, siger han.
Han medgiver, at coronatiden har været hård med godt 95 procent af alle forhandlere lukket ned. ”Men det har modsat gjort, at vi satsede på andre produkttyper, og bl.a. begynder vi nu at producere eneretskollektioner til kæder og butikker i Danmark og Sverige”.
Herudover fortæller Jesper, at man har til gode at løbe bySommers største satsning helt i mål. ”Siden vi begyndte arbejdet med en af vores første kollektioner Lykketrolden, er der solgt 100.000-vis af trolde primært i Skandinavien. Men i oktober 2019 fik vi faktisk retten til at sælge Lykketrolden i over 100 lande, og det skal de næste år også gå med at rulle ud. I foråret 2020 var vi på en række udenlandske messer, vi mærkede interessen for den lille trold, og vi fik mange ordrer og aftaler med agenter – da vi kom hjem, blev de alle annulleret på grund af corona. Nu skal vi løbe stafetten i gang igen. Ud over deltagelse på den hjemlige Formland i Herning til august ser Jesper frem til at komme ud at rejse igen. Til oktober deltager bySommer i World EXPO i Dubai i den danske pavillion, hvor bySommer sammen med andre danske brands skal vise det ypperste af dansk design frem for forventeligt 25 millioner besøgende.
Spørger man på falderebet Jesper, hvordan det er at fylde 50, lyder svaret: ”De høje tindinger afslører mig jo, men jeg føler, jeg har rigtig meget, jeg skal have udrettet, så hvordan det egentlig har været at blive 50, det har jeg slet ikke tid til at tænke på”.