Vi er mange, der efterspørger én samlet messe
Jacob Bahne er administrerende direktør hos Bahne, som i år kan fejre 50 års jubilæum. Designbase har talt med den familieejede virksomheds direktør om sommerens messer og branchen generelt.
Om Jacob Bahne
Stilling: Direktør hos og ejer af Bahne, hvor han har været i 24 år.
Uddannelse: Uddannet fra Mærsk, hvor han var i otte år før Bahne-tiden.
Billede: Jacob Bahne
Har I været repræsenteret på nogen messer i løbet af sommeren?
Det har vi; vi har været på Formland i Herning, på northmodern i København og på Maison & Objet i Paris.
Vi bruger som regel én af messerne til at samle vores ledere og kombinere et internt møde med præsentationer fra udvalgte leverandører. Desuden tager vi så samtidig et kig rundt på messen.
Hvilke forventninger har I til messerne?
Det kommer lidt an på, hvad det er for en messe, men det handler om at blive holdt ajour om produkter og leverandører overordnet og samtidig blive opdateret på den kommende sæson.
Derudover forventer vi også at få en god portion inspiration med os hjem både i forhold til trends og branchen generelt.
Hvad synes du om de to danske messer, I har besøgt i år?
Det er nogle fine messer, og det virker som om, at alle, der besøger dem, er meget positive. Det er tydeligt at mærke, at der bliver lagt mange kræfter i at skabe nogle gode, spændende og relevante messer.
I år har vi delt messerne i Danmark op på den måde, at vores ledere tog på northmodern i Bella Center, mens alle øvrige har besøgt én af de to (Formland og northmodern red.), hvis de har haft lyst. Vores kædeindkøbere er naturligvis på begge messer.
Hvad er din holdning til, at de to danske messer ligger samtidigt?
Jeg ville helt klart foretrække, at de to messer blev samlet. Vi er mange, der efterspørger én samlet messe. Det ville være mest optimalt, hvis man kunne få én messe i Danmark, som var toneangivende for hele Skandinavien. Men det er der desværre ikke meget, der tyder på kommer til at ske.
Hvad er dit syn på branchen helt generelt?
Jeg føler, at der er en tendens til, at alle er lidt mere glade. Der bliver tjent penge, og jeg synes klart, at man kan mærke, at der er en forskel i forhold til for et par år siden. På detailsiden handler det nok om, at kæderne er blevet bedre til at få skærpet profilerne og koncentrere sig om det, de er gode til hver for sig.
Derudover tror jeg, at flere har indset, at et stort tilbudspres ikke er holdbart i længden.