Skagerak Flagship Store kåret til Danmarks mest nytænkende designbutik i 2016
Skageraks Flagship Store på Indiakaj i København har vundet Designbaseprisen som årets mest innovative design- og livsstilsbutik i Danmark.
Skageraks Flagship Store på Indiakaj i København har vundet Designbaseprisen som årets mest innovative design- og livsstilsbutik i Danmark. I 2015 blev butikken frisket op og indrettet på ny, og i dag bruges huset også som platform for kulturelle og gastronomiske arrangementer, der inddrager lokalmiljøet og virksomhedens interessenter.
Et visionært og eksperimentende hus, der skaber nærværende og inspirerende rammer om sine designs. Sådan udtalte juryen om Skageraks Flagship Store, der fik overrakt prisen for Danmarks mest innovative design- og livstilsbutik i 2016 af erhvervsmagasinet Designbase på årets Formland messe i Herning.
Fra post- og telegrafhus til showroom, kulturhub og planteskole.
Det rødstenede hus på hjørnet af Indiakaj har en lang og spændende historie som post- og telegrafhus for Københavns Frihavn, og huset fremgår i dag på kulturstyrelsens liste over fredede og bevaringsværdige bygninger.
I slutningen af 2015 besluttede Skagerak at lade huset undergå en make-over med kyndig hjælp fra designstudiet All The Way To Paris. Med istandsættelsen har Skagerak taget deres Flagship Store i brug på en anderledes og progressiv måde for at skabe kontakt til lokalområdet, indgå nye samarbejder med inspirationskilder og partnere og for at vise værdien af de miljøer, som deres designs både påvirker og påvirkes af.
I april måned forvandlede de således butikken til kulturcenter, da konceptet Skagerak Talks blev skudt i gang med besøg af forfatter Kim Leine, der i åben dialog med de mange fremmødte diskuterede tidligere og kommende værker, forfatterskab og litteraturens betydning i det 21. århundrede.
Senere på måneden blev inspirerende personligheder fra medie-, kunst- og designverdenen budt velkommen til en home dinner med det formål at udvikle nye projekter og ideer, der kan sætte design i yderligere kontakt med kunst, kultur og mennesker. Her fik de serveret grønne retter fra den Danmarks første bæredygtige og økologiske byhave, Østergro, som også forsyner Restaurant Stedsans med friske råvarer.
Under designfestivalen 3 Days of Design viste butikken sig igen fra en ny side, da en pop-up planteskole blev kørt i stilling i den store have, hvor flere af Skageraks designpartnere kiggede forbi til en uformel snak med de fremmødte, der kunne stille spørgsmål til inspirationskilder, vedligeholdelse mm.
Spørger man direktøren for Skageraks Flagship Store, Lotte Grebe, er hun ikke i tvivl om, at renoveringen og de nye tiltag har haft en betydning. Samspillet mellem den daglige hygge og nærværende betjening, og de mange nye arrangementer, som huset nu lægger hus og have til, giver os en unik mulighed for at skabe mindeværdige oplevelser for de besøgende.
Mandag den 22. august går det løs igen på Indiakaj 2, når Kokken Mikkel Karstad lægger vejen forbi Skageraks Flagship Store under Copenhagen Cooking.
KONTAKT
For yderligere information om Skagerak, kontakt endelig Mette Damborg, Chief Marketing Officer og presseansvarlig, på +45 5363 4310 eller mda@skagerak.dk.