Rosendahl Design Group køber Lyngby Porcelæn

For anden gang på 7 måneder er Danmarks største designhus på opkøbsjagt. Familievirksomheden bag Rosendahl, Holmegaard og Kay Bojesen føjer nu Lyngby Porcelæn til porteføljen for et tocifret millionbeløb.

Efter 43 år genopstod Lyngby Porcelæn i 2012. Nu køber Rosendahl Design Group det der engang var en af Danmarks største porcelænsfabrikker og virksomheden bag den ikoniske Lyngbyvase for et tocifret millionbeløb.

”Vi ser et stort potentiale i Lyngby Porcelæn, der går rigtig godt i spænd med vores ambition og strategi om at genopdage danske designklassikere. Lyngbyvasen er et godt eksempel på sådan en genopdagelse. Men én ting er selvfølgelig Lyngbyvasen, som de fleste kender. Noget helt andet er de andre ikoniske design, der bare ligger og venter på at blive relanceret. Det er i virkeligheden derfor vi køber Lyngby Porcelæn, og vi glæder os til at dele endnu flere af deres smukke porcelænsdesign med vores kunder,” siger Henrik Rosendahl, CEO i Rosendahl Design Group.

300.000 vaser på fire år
Den ikoniske Lyngbyvase har indtil videre været synonym med Lyngby Porcelæn og er på bare fire år blevet solgt i mere end 300.000 eksemplarer i Danmark og udlandet. Faktisk har efterspørgslen i flere perioder været så stor, at produktionen ikke har kunnet følge med.

Læs også: Rosendahl er klar til at købe flere brands

”Vi har undervejs måttet sige nej til flere kunder, fordi vi simpelthen ikke har kunnet følge med.  Det, var tænkt som et sideprojekt til vores eksisterende brand Karakter, blev meget hurtigt så succesfuldt, at vi stort set måtte sætte alt andet på pause. Det glæder vi os nu til at genoptage, ” siger Christian Elving, grundlægger af Karakter.

”Vi var kommet til den beslutning, at tiden var inde til at finde nye stærke kræfter, der kunne løfte Lyngby Porcelæn til det næste niveau. Rosendahl Design Group deler vores kærlighed til klassisk design og har en imponerende succesrate med nogle af de største danske designskatte. Set med vores øjne er Rosendahl Design Group derfor den perfekte køber, ” siger Christian Elving.

Vil vokse de nære eksportmarkeder
Det er anden gang på 7 måneder, at designhuset bag mærker som Rosendahl, Holmegaard og Kay Bojesen køber op blandt de klassiske danske designvirksomheder. Dermed ejer familievirksomheden nu otte selvstændige brands, der tilsammen forventes at omsætte for lidt under en halv milliard kroner i 2016.

”Det går stærkt i øjeblikket, men det passer os godt. Vi har store vækstambitioner og set i et forretningsperspektiv, er vi for hjemmemarkedstunge med en meget stor del af vores salg i Danmark og Norge. Lyngby Porcelæns position som et designbrand ser vi som en af nøglerne til at vokse på de nære eksportmarkeder, fordi de eksisterende samarbejdsaftaler kan bane vejen for en række af vores andre designikoner og brands, ” siger Henrik Rosendahl.

Læs også: Vi tager Rosendahl ind i en ny tid

Rosendahl Design Group tæller i dag Rosendahl, Holmegaard, Kay Bojesen Denmark, Global, Arne Jacobsen, Bjørn Wiinblad Denmark, Juna og Lyngby Porcelæn. 

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024Designbase.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024Designbase.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

16.12.2024Designbase.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

12.12.2024Designbase.dk

Svanemærket tildeler Svanemærket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

11.12.2024Designbase.dk

De potentielle cybersikkerhedstrusler i 2025

10.12.2024Designbase.dk

Dansk konkursstatistik november 2024: Historisk nedgang, men udfordringer består

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023