Zone Denmark på vej ind i fremtiden

Zone Denmark er i konstant forandring og tilpasset den moderne forbruger… Med ikke mindre end syv internationale udmærkelser i 2016 ser Zone nu sit snit til at skabe endnu flere uundværlige ”must-haves” til boligen - med et helt nyt design-DNA og i spændende materialer og farver.

Peili - en nyfortolkning af skålen og fadet i et æstetisk og moderne udtryk. Design: VE2.

Glæde, passion og sult var tre ord, Zone teamet blev præsenteret for, da Michael Bruun som ny Brand Manager tiltrådte og dermed begyndte forvandlingen af det 20 år gamle mærke. Og teamet har store planer for Zone i fremtiden.

Spørger man ham, hvad vi kan forvente af brandet i 2017, lyder svaret:

”Helt præcist; mere af det samme som vi har skabt i 2016… I oktober 2015 gik vi fra produktfokusering til at fokusere på et sammenhængende brand i design, udtryk og funktionalitet. Vort mål er, at vi skal gøre en forskel, og det er med den indgangsvinkel, vi vil udvikle os både som mennesker, som brand og i organisationen”.

Med den nye brandstruktur kan man forvente en satsning på en ny målgruppe. Om det siger Michael Bruun:

”Mange taler om ”deres kernekunde”, der skal kunne beskrives på fem linjer - men da forbrugerne er evigt surfende på tidsånden, har vi valgt en anden tilgang. Vi opfandt simpelthen en forbruger efter markedsstudier, gav hende et navn og beskrev hendes levevis og daglige liv og færden”, forklarer Michael Bruun.

Zones kernekundehistorie tager dig med på otte minutters indblik i den moderne forbruger, helt ned i detaljen i forhold til, hvad hun spiser, har hun børn, og hvilke medier har hendes interesse? Hvor bevæger hun sig i det sociale rum? Hendes sportsinteresser? Ferieønsker? Familien? Venner? osv. osv.

”Med den viden byggede vi det nye Zone op omkring hende. Hun udvikler sig konstant, og det samme gør vi, Hun er en del af rygraden af vores kreative proces, så vi hele tiden har en person som pejlemærke”, lyder det, og Michael Bruun fortsætter:

”Netop den øvelse har samtidig været begyndelsen på en forandringsproces, som sikkert aldrig slutter. Udefrakommende faktorer påvirker hele tiden vores markeder, og vi må være klar til at fortolke disse strømninger omgående, hvis vi vil have en berettigelse. Vi indsnuser de store trends i vores univers, så man klart ser vores Design-DNA, og så rammer vi selvfølgelig en farvepallette, der er tilpasset de moderne forbrugeres ønsker til boligindretningen”.

Ikke design for designets skyld
Zone har et udefra og ind strategisyn på den igangværende proces, så man ikke bare sidder i sit høje tårn og designer for designet skyld.

”Vi er til for forbrugerne, og vi skal skabe salg hos vores forhandlere. Derfor har vi en meget kommerciel tilgang til design i samarbejde med de udvalgte designere, hvilket der i øvrigt er en fin tilstrømning af netop nu”.

Zone har taget nogle, som Michael Bruun kalder det, ret modige designbeslutninger.

”Vi er på vej til at have udskiftet 60 pct. af det tidligere kendte sortiment. På samme tid har vi oplevet en kraftig vækst på alle vores hovedmarkeder i 2016 herunder selvfølgelig i Danmark, hvor vi kan agere hurtigt, og hvor vi er tæt på de enkelte forhandlere og isenkramkæderne. Og indrømmet; det styrker selvtilliden, når flere helt nye kunder pludselig opdager os og vores nye Zone…”, siger Michael Bruun med et smil.

Man kan ikke ændre alt på én gang, og således har Zone stadig fokus på badet, ligesom man også viser ny interesse for køkkenet.

”Men vi skruer på alle knapper, og arbejder i alle lag af brandet. Vi er nysgerrige af natur, og dermed opstår der tit ideer og muligheder, som lægges i pipeline til senere brug. At opbygge vores nye brandprofil kræver jo også, at vi holder fokus, og at vi samtidig gør os klart, hvad vi ikke er - og det har vi gjort!”

Michael Bruun fortæller, at Zones designs tit er multifunktionelle, og at man søger at berige forbrugernes oplevelse i brugen eller i udtrykket.

”Vores design rummer en idé, den overraskende løsning, det lækre materialevalg og det lille ekstra, som kendetegner Zone. Og så skal det være attraktivt og let tilgængeligt at finde hos vores forhandlere, som i øvrigt stadig er faghandlen”.

Og som eksempel fortæller Michael Bruun om nyheden Silva; et træbræt i et enkelt og arkitektonisk udtryk og i Zones fortolkning med rødder tilbage til oldtiden.

”Vi har genfundet den lyse ask, som vi skal have tilbage i boligen. Ved blot at lave et hul, har vi dels løst udfordringen i det lille køkken og dels skabt en løsning på den korrekte tørring efter vask, så træet ikke slår sig. Ophængningen er enkel og smuk, og træbrættet bliver en del af boligindretningen”.

Zones nye udtryk
Udtrykket i designet og i de nye produkter skabes i samarbejde med Zones udvalgte designere, og det handler i høj grad om en helhedsoplevelse. Derfor har man ud over produkterne også udviklet et super fint emballagekoncept, der understøtter salget ud af butik.

Når produkterne står på hylden, på disken eller i reolen, er de med til at sælge sig selv, og stilles de parvis med æskefotoet vendt fremad, dukker hele produktfamilien pludselig op, og genererer mersalg. Emballagerne er crash-testede og beskytter indholdet mod knubs og stød ved forsendelser, hvilket ikke mindst er en fordel for webshops.

Når det gælder foråret 2017, slår Michael Bruun fast, at når man udskifter godt 60 pct. af kollektionen, tvinger man sig selv til at præstere og skabe nyt. ”Og det er der kommet rigtigt meget godt ud af, som vi viser på ni europæiske messer”.

Ud over Silva, serien af bræt og bakker, udfordrer Zone også det naturlige materiale linoleum på en serie dækkeservietter. Moist vandflasken fås i nye, fede farver og med unikt indvendigt gevind, der gør det ekstra behageligt at drikke af flasken, og Splash er en dispenser med selv-luk-mekanisme, der gør den perfekt ved opvasken. Puck serien er alt fra kroge til hængehaver og brusebadsopbevaring med en innovativ sugekop funktion til ophængning, så man ikke skal skrue i væggen.

”Badet er i øvrigt en af vores store styrker, så der fokuserer vi også med produktudvikling og med en del nyheder i 2017. Her kan fremhæves Nova badserien i ny farve - Nova One badserien og de matchende Prime håndklæder”, og så fortæller Michael Bruun, at Nova One, designet af Dudzinski, modtager en German Design Award Special 2017 for ”en særligt vellykket løsning” - en pris, der uddeles på Ambiente messen i februar.

Nye designsamarbejder
”Vi planlægger vores rejse med nye designs og nye designere fire-fem sæsoner frem. Det giver en vis ro, og det sikrer designretningen fremadrettet. Med tilstrømningen af nye designsamarbejder er det vigtigt at kunne skimte og fornemme udviklingen af de enkelte serier ikke mindst for at give designerne arbejdsro i designprocessen”, fortæller Michael Bruun og fortsætter: ”Vores opgave er at kende den enkelte designer indgående; kende deres styrker/svagheder og deres foretrukne materialevalg, så vi kan fordele designopgaverne på bedst muligt grundlag. Det er vi meget beviste og ærlige omkring i hele vores dialog og udviklingsproces med designerne, og i sidste ende sparer det os tid i udviklingen og betyder en hurtigere proces fra idé til det endelige produkt”.

Et andet indsatsområde, man åbner i 2017, er B2B gavesalget. Michael Bruun har tidligere arbejdet med netop det område, og igennem hele 2016 har man med succes testet produkter hos enkelte af de største aktører.

”Det er et helt anderledes set-up end detailhandlen, så det har været meget lærerigt for os som organisation, men nu er vi klar og har forberedt Zone til også at skabe glæde på det område”, slutter Michael Bruun.

EVA SOLO

Sponseret

Lysende kunstværker

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

13.11.2024Designbase.dk

Færre konkurser i Danmark i 2024

13.11.2024Designbase.dk

Oslo Design Fair bliver mere salgsorienteret

12.11.2024Designbase.dk

Sydkoreas nye generation af Rising Talents

08.11.2024Designbase.dk

Carina Seth Andersson får Prins Eugen-medalje 2024

07.11.2024Designbase.dk

Årets farve varsler optimisme

07.11.2024Designbase.dk

Imerco opruster med 400 juleassistancer

06.11.2024Designbase.dk

Fremtidens arbejdsplads på Ambiente

05.11.2024Designbase.dk

Vi er drevet af at skabe forandringen

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
IHGF
Messe
IHGF Delhi Fair 2024

Det bedste af Indiens håndværk

Dato

16.10.2024

Tid

09:00

Sted

India Expo Center & Mart, Greater Noida, Delhi-NCR

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Stockholmsmässan
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023