Walnut Brands version 2.0
Walnut Brands vil i fremtiden satse på egne brands. To nye brands er allerede på vej til at supplere de øvrige i porteføljen. ”Ved at producere og udvikle egne brands, styrer vi også selv udviklingen”, siger Michael Kofoed, der er ny salgsdirektør i virksomheden og et kendt ansigt i branchen.
Walnut Brands er nu klar til at møde forhandlerne med en version 2.0. Virksomheden vil i højere grad satse på egne brands, og man forventer, at man inden for tre år har 4-5 nye mærker at præsentere for kunderne.
Det fortæller Michael Kofoed, der for kort tid siden er blevet ansat som salgsdirektør i virksomheden.
Walnut Brands udspringer af Piffany Copenhagen, men fremadrettet vil Piffany Copenhagen således producere og designe sin egen kollektion, mens Walnut Brands vil stå for salget af Piffany Copenhagen samt af de øvrige brands, man har forhandlingen af.
”Det var vigtigt for os at få splittet selskaberne op for at øge gennemsigtigheden for vores kunder”, fortæller Michael Kofoed.
Faktisk har navnet Walnut Brands eksisteret i en årrække, men da Michael Valstorp, der dengang ejede Walnut Brands og Lauritz Lykke Smed slog sig sammen, blev Walnut Brands-navnet lagt i en skuffe. Her er det nu hentet frem fra igen.
Vi vil have egne brands
I dag er Walnut brands forhandler af en række brands på det skandinaviske marked; Piffany, Sompex, simplehuman, StudioROOF, LOQI og Dopper. Men i fremtiden vil alle nye brands, der tilføres porteføljen være egne brands.
”Ved at producere og udvikle egne brands, styrer vi også selv udviklingen. Når man er distributør på et brand, er man underlagt deres evne til at udvikle. Vi vil hellere selv styre forløbet”, forklarer Michael Kofoed og fortsætter:
”Sompex stopper vi med at forhandle. Vi har etableret et eget brand, der fremadrettet vil sælge fine, batteridrevne lys til en god pris. De øvrige brands fortsætter vi med, så længe der er interesse for dem blandt vore kunder og forbrugerne”.
Allerede i 2019 lanceres endnu et nyt brand; Curio Copenhagen, som indkøberne vil kunne se på Formland i februar.
”Filosofien bag Curio Copenhagen er at designe håndlavede produkter i første omgang i træ. Vi vil finde nicher, hvor vi ikke skal slås med talrige konkurrenter, men hvor vi kan skabe bæredygtige kvalitetsprodukter. I kollektionen findes bl.a. en garder med et glimt i øjet og som er prismæssigt stærkt funderet i markedet”, lyder det fra Michael Kofoed, der slår fast, at netop Curio Copenhagen i overvejende grad er et dansk fænomen.
Dog understreger han også, at man er i fuld gang med at bygge Walnut Brands op med agenter i Norge, Sverige og Finland.
Når det gælder egne brands i fremtiden, er der i princippet ingen grænser for, hvad man vil gå ind i. ”Men selvfølgelig er det en fordel af kunne udnytte det forhandlernetværk, vi allerede har, og det sætter jo en naturlig grænse for produktudviklingen”, siger Michael Kofoed. Men småmøbler, belysning og andet er helt klart muligheder, der ligger lige til højrebenet.
StudioROOF er det seneste nye skud på stammen i Walnut Brands brandportefølje. Det hollandske brand designer 3D-puslespil i form af dyr, biler, flyvemaskiner med videre, og det passer fint med Curio Copenhagen og LOQI.
Og Michael Kofoed har brugt en del tid og energi siden han kom til virksomheden på at finde de helt rigtige afsætningskanaler for de respektive brands.
I dag tæller Walnut Brands 10 mand i henholdsvis Helsinge og Århus, og Michael Kofoed ser et klart vækstpotentiale i det nye Walnut Brands.
”Men på papiret vil vi forblive en mindre virksomhed. Vi kan træffe hurtige beslutninger, når det gavner virksomheden, og vi har ingen overordnet, forkromet og fastlåst strategi. Vi har en forretningsplan, vi pejler efter, men sker der noget uforudset, kan vi hurtigt ændre kurs”, lyder det.
Det betyder også, at man lytter til såvel butikkerne som forbrugerne. ”I dag er man ikke så afhængig af et brandnavn som tidligere. Jeg tror i langt højere grad, det er produkterne og prissætningen frem for brandet, kunderne går efter – med mindre man selvfølgelig hedder Gucci eller Prada”.
Spørger man Michael Kofoed, hvor mange brands, han forventer, der skal være under Walnut Brands-paraplyen, vil han ikke låse sig fast på et antal. ”Det er svært at sige, for der er i princippet ingen øvre grænse. Vi vil selvfølgelig udvikle brands i et tempo, hvor alle kan følge med, og hvor vi kan sikre os, at vi ikke ”dræber” vores netværk og vores organisation. I 2019 satser vi på Piffany, Curio Copenhagen og vores nye lys-brand, og inden for tre-fem år, forventer jeg, vi når op på at have fem-otte brands i porteføljen”.