Virksomhederne er hårdt ramt af prisstigninger

Forbrugerpriserne på varer steget med lidt over 14 pct. på et år, men priserne på det, der hedder indenlandsk vareforsyning er steget med mere, nemlig tæt på 19 pct. Foto: Arkiv.

Inflationen galoperer afsted, men de udgifter virksomhederne har for at kunne køre rundt, vokser mere end de priser, forbrugerne betaler ude i butikkerne. Årsagen er, at virksomhederne ikke fuldt ud kan overvælte prisstigningerne på forbrugerne og derfor må æde af overskuddet eller egenkapitalen. Og virksomhederne oplever store fald i deres fortjeneste, viser ny analyse fra SMVdanmark.

For selv om priserne på forbrugsvarer som fx smør, benzin, møbler og biler er steget med to-cifrede vækstrater siden årsskiftet, er virksomhedernes udgifter til alt det, de skal bruge for at producere forbrugsvarerne, steget endnu mere. Og det gør ondt på mange virksomheders bundlinje.

Sagt med tørre tal er forbrugerpriserne på varer steget med lidt over 14 pct. på et år. Det er voldsomt, men priserne på det, der hedder indenlandsk vareforsyning er steget med mere, nemlig tæt på 19 pct. Når dansk erhvervsliv køber varer til videresalg eller forarbejdning, så oplever de derfor større prisstigninger end forbrugerne.

Martin Kyed, cheføkonom i SMVdanmark, mener, at tallene rammer en fed pæl gennem alle historierne om, at virksomhederne nu banker priserne op for at score en ekstra gevinst.

”Det er faktisk det modsatte, der sker: Virksomhederne tjener mindre. Det kan være fordi, de er bange for, at en stor og hurtig prisstigning kan ødelægge et godt, langvarigt kundeforhold, og derfor æder de en del af prisstigningen selv. Eller det kan være fordi, de er fanget af at have givet et tilbud med en fast pris, de ikke kan komme udenom. Endeligt kan det også være en strategisk beslutning, hvor virksomheden prøver at blive billigst og dermed vinde markedsandele,” siger han.

At virksomhederne holder igen med prisstigninger, kan mærkes på deres bundlinje. F.eks. har industriens virksomheder oplevet et gennemsnitligt fald i avancen på 25 pct. i år sammenlignet med samme periode i 2019. Inden for byggeriet og handel er faldet i avancen på 16 pct.

”Virksomhederne tærer på deres økonomiske fedtlag, og det kan være ok i en periode. Sådan er det at drive virksomhed i et åbent, velfungerende marked. Men det er alligevel bekymrende, og det presser en del virksomheder. Det betyder også, at de står mindre rustet til en eventuel kommende recession i Danmark og resten af verden,” slutter Martin Kyed.

-PF

Formex

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023