Vinderen af Designbaseprisen 2017: Jeg vil skabe en unik købsoplevelse
Jeg tror, man skal bryde barrierer ned. Man skal skabe et sted, hvor kunderne føler sig godt tilpas, og ikke mindst; hvor de får en unik oplevelse. Det siger Mie Hedeman Mortensen, der står bag Kalejdoskop, som netop har vundet Designbaseprisen 2017. Med Kalejdoskop har hun skabt et sted, der kan indfri hendes drømme og visioner, og som samtidig kan differentiere sig fra konkurrenterne.
Når man træder ind ad døren hos Kalejdoskop i Aalborg og lader blikket vandre fra den super cool og hele tiden skiftende udstilling i indgangspartiet og videre op ad den åbne trappe til det enorme rum, hvor dansk design spiller op til internationalt, og hvor møblerne og de mindre designaccessories, køkkenudstyret og belysningen samles til et designmæssigt hele, så ledes tankerne uvilkårligt mod butikker som Merci i Paris og 10 Corso Como i Milano.
I butikken forenes bolighuset med By Hand, en shop i shoppen dedikeret til keramik og smykker, Café Orangeriet, hvor man kan nyde en lækker økologisk frokost eller brunch, og et Outdoor-område med havemøbler og planter. Overalt i butikken oser der af sjæl og atmosfære, og når man har lært Mie Hedeman Mortensen at kende, er man ikke et øjeblik i tvivl om, at det er hendes sjæl og hendes sans for stil og detaljer, der skaber stemningen.
Netop den gennemførte stil og det unikke udtryk i den 1700 kvadratmeter store butik er blandt årsagerne til, at Kalejdoskop i Aalborg har modtaget Designbaseprisen 2017, og dermed er kåret til Danmarks mest innovative og nytænkende design- og livsstilsbutik. Designbaseprisen, uddeles i et samarbejde mellem Designbase og International Home + Housewares Show i Chicago, og vinderen af Designbaseprisen er samtidig nomineret til den internationale gia. En pris, der uddeles i forbindelse med International Home + Housewares Show i marts 2018 og hvor verdens mest fremtrædende detailhandelseksperter, udvælger verdens bedste, mest progressive og innovative detailbutikker.
Men Mie Hedeman Mortensens innovative tankegang stopper ikke med butikken. Hun har etableret en indretningsafdeling, hvor hun hjælper private såvel som virksomheder med at indrette alt fra boliger til kontorer, og ikke mindst har hun skabt en dynamisk webshop, der på fornemmeste vis integreres med butikken.
Mie fortæller, at hun lige siden gymnasietiden har vidst, at hun ville være selvstændig, og at hun altid har haft interessen for interiør. Men hun var også godt klar over, at havde hun ikke det økonomiske aspekt med, var sandsynligheden for, at hun ikke kunne drive en rentabel forretning stor. Derfor læste hun HH og HD.
Jeg har altid lært, at skal man gøre noget, skal man gøre det rigtigt!, siger hun, mens vi sidder i den super hyggelige Café Orangeriet med et fantastisk kig til Aalborg Havnefront og Limfjorden.
Mie arbejdede i forskellige designbutikker i bl.a. Århus. Hun havde onsdagsfri, og derfor lejede hun et 16 kvm. stort lejemål, hvor hun åbnede sin egen butik, der havde åbent onsdag og hver anden lørdag! Jeg lavede indretninger og fandt gamle møbler, jeg satte i stand og solgte, syede puder, og udstillede glas skabt af en lokal glaspuster.
Butikken, Mie var ansat i, gik konkurs, og det gav hende skubbet til at blive helt selvstændig. Hun flyttede til lidt større lokaler, men stadig var det indretningsdelen, der fyldte mest. Da hun blev gravid, tog hun endnu en beslutning. Hun flyttede til endnu større lokaler og valgte nu at satse mere på butikken.
<p>Jeg har altid lært, at skal man gøre noget, skal man gøre det rigtigt!</p>
Mie Hedeman Mortensen
Vi ramte noget
Lige fra begyndelsen ramte vi ned i noget, der ikke fandtes i Aalborg, og det gik supergodt. Men det var i 2006, så krisen kom hurtigt efter, og jeg besluttede, at tiden ikke var til at stå med de store møbler, og butikken blev i højere grad en gavebutik.
Sideløbende startede Mie endnu en butik, By Hand med unika keramik og smykker. Den havde sit helt eget, lille univers.
Endnu engang voksede Kalejdoskop ud af sine lokaler, og Mie flyttede igen, men samtidig gik hun også med tanker om, hvad der skulle til, hvis det, hun havde gang i, skulle være hendes livsprojekt.
Jeg skulle finde noget, der kunne inspirere mig, mere end jeg blev, og jeg gik i gang med at finde et lejemål, hvor jeg kunne indfri mine drømme og visioner, og hvor jeg kunne adskille mig markant fra konkurrenterne, fortæller Mie.
En kontakt, hun havde, nævnte Aalborgs gamle Bio 5, der havde stået tom i 12 år, og da Mie kom ind i det 1700 kvm store rum med otte meter til loftet, var hun solgt.
Det var helt vildt at stå i rummet, og visuelt forestille sig, hvordan det kunne blive
Rummet var fuldstændig skrællet, så Mie gik i gang med at skabe et rum, der levede op til alle hendes krav, og hvor man samtidig arbejdede videre med det historiske og bevarede det autentiske.
Gulvet blev belagt med polyurethan, der ligner beton, men som er rarere at gå på. Teaterstemningen understreges af belysningen, og da Metro lukkede, købte Mie gamle industrireoler, der danner base for de mange ting i butikken.
Den store disk, der møder én, når man kommer op ad trappen, har Mie også selv designet. I stedet for at købe en dyr disk, købte hun 28 underskabe i sort, som hun tapetserede med noget fedt tapet og lakerede, og i caféen står skoleborde, der skulle smides væk, og som i stedet blev sat i stand, lakeret og fik nyt liv i Orangeriet.
Det var vigtigt for mig, at indgangspartiet åbnede op ud til og opad, så man fornemmer storheden, for min vision var at skabe en anderledes købsoplevelse, fortæller Mie, som indrettede rummet i otte måneder, frem til butikken åbnede i 2015.
Man skal værne om personligheden
Mie er ikke i tvivl om, at skal man skabe en unik købsoplevelse i dag, skal man værne om sin egen personlige udvikling, og lade den komme til udtryk. Med butikken så jeg et sted, hvor jeg kan udfolde mig selv kreativt, hvor jeg kan skabe en livsstil, og hvor jeg kan bringe mange sanser i spil med caféen og butikken.
Jeg tror, man skal bryde barrierer ned for kunderne i dag. De kan komme i caféen, der er en del af rummet. Det betyder, at de hygger sig med at være i butikken, man kommer i dialog med dem på en anden måde, og man får skabt en god atmosfære.
Mie har fået skabt en god kombination af accessories og møbler, så man kan skabe miljøer og bryde grænser inden for indretning.
Vi sælger møbler og alt det, der hører til i mange stile, former og arter, der egner sig til alt fra lige stuen til badeværelset, køkkenet, kontoret og haven. Inspirationen kommer fra alt og alle, og ingen regler kan sætte grænser for vores kreativitet, lyder det fra Mie.
Og i butikken ses således et miks af dansk og internationalt design dog med vægt på det danske. Dyrt og billigt mikses og der gives masser af inspiration.
By Hand er også rykket ind i butikken på en indskudt repos, hvor keramik- og smykkeuniverset får lov at leve sit eget liv.
Alt er et produkt af mig, siger Mie, og selv om butikken kun er to år gammel, har hun masser af planer for videreudviklingen af den. En butik som Kalejdoskop skal ikke stå stille, den skal hele tiden udvikle sig og forny sig, mener hun, og hun lægger heller ikke skjul på, at hun gerne vil stå bag flere indretninger fremadrettet.
Kombinationen af fysisk butik og web
Mie mener klart, at de butikker, der overlever i fremtiden, er dem, der formår at forene den fysiske butik med en webshop, og derfor har hun også Kalejdoskopshop som en vigtig del af sit koncept.
I webshoppen kan man købe mange af butikkens varer. Dog er der stadig ting, der kun kan fås i den fysiske butik, og for at understrege integrationen opfordres kunderne på skilte rundt omkring i forretningen til, at man også kan købe varerne på webshoppen.
Samtidig er webshoppen dynamisk og levende, og mangler man inspiration, når man sidder hjemme foran computeren, kan man også finde det.
I butikken er 15-17 medarbejdere, der alle har stor viden omkring design- og interiør, og netop det er også supervigtigt for Mie; at kunderne føler de kan få den rigtige vejledning.
Jeg rekrutterer gerne medarbejdere, der har noget at byde ind med, siger hun, men ikke to dage er ens i butikken, og det kræver et specielt personale.
Markedsføring af Kalejdoskop
Mie fortæller, at hun bruger caféen til at trække kunder til. Hun lader kunder være med til at prøvesmage caféens nye menuer, og spørger gerne ind. Det er god, skjult markedsføring, siger hun.
Hun bruger såvel Facebook som Instagram i sin markedsføring, og hun sender nyhedsbreve ud, og hun har en klar idé med, hvad hun gør.
Eksempelvis uddelte hun 2000 flyers. Lagde dem i folks cykelkurve, postkasser og gav dem til folk i busserne. Jeg tror ikke på gule udsalgsskilte og masser af tilbud. I stedet tror jeg på, at tilbyde kunderne en gratis kop kaffe, som vi gjorde med vores flyers, og så give dem muligheden for at vinde en fed stol.
Jeg er ikke til de store strategier, og jeg er ikke til, hvis tingene bliver for stive og for skemalagte. Der er også en charme ved det spontane, og samtidig tror jeg, hvis man lægger en strategi, så er man mere tilbøjelig til at holde fast i den, selv om den ikke fungerer. Jeg vil hellere opfange tendenserne i tiden og i omgivelserne og bruge dem, fastslår Mie.
Hun tænker gerne ud ad boksen, og hun laver ikke regnestykker på alt. Jeg tror mere på, at man skal se det som en helhed. Der er nok ikke nogen lige vej for mig, og det er sådan, jeg kan lide det, slutter Mie med et smil.