Vi vil inspirere til bæredygtighed
"Vores vision er at blive Skandinaviens ledende lifestyle messe", lyder det fra direktør Cathrine Eriksson, Oslo Design Fair.
Oslo Design Fair løber af stablen 28.-30 august og er Norges vigtigste kommercielle mødeplads og design- og interiørbranchen.
"Der vil være i underkanten af 400 udstillere fordelt på fire haller", fortæller Cathrine Eriksson.
Hendes målsætning er klar; "Vi skal være den selvskrevne arena for stærke mærkevarer og attraktive indkøbere, og vi skal være et naturligt sted for lanceringer. Vores vision er at blive Skandinaviens ledende lifestyle messe".
Oslo Design Fair ønsker at knytte branchens etablerede aktører til sig, og bidrage til at Oslo fremadrettet bliver en designdestination, som omfatter showrooms og unikke arrangementer med et festivalpræg.
"Oslo Designfair spiller en central rolle i forhold til udstillere og besøgende inden for design- og interiørbranchen. For vores udstillere skal vi tilrettelægge et effektivt salg, kundemøder og produktlanceringer, og samtidig være den bedste arena, når det handler om at møde portentielle nye kunder", siger Cathrine og fortsætter:
"Videre skal vi inspirere de besøgende ved at præsentere det sidste nye inden for design og interiør. Det ses bl.a. i vort faglige program og trendudstillinger. Vi samarbejder med norske designere, kunsthåndværkere, illustratører og andre relevante partnere om at gøre Oslo Design Fair til en innovativ og inspirerende messe af høj kvalitet og aktualitet".
Er der speciele temaer og trends, der er aktuelle i år?
Jeg er meget stolt af at kunne præsentere denne udgave af Oslo Design Fair under temaet Rethink, hvor bæredygtighed, cirkulær økonomi og miljø er i fokus. Vi har længe tænkt over, hvordan vi kunne være nyskabende og vise tendenser i tiden, samtidig med at vi er bæredygtige. Samarbejde er nøglen til det. På årets trendudstilling har Vardehaugen og Aslak Haanshuus Arkitekter bl.a. designet utstillingsmoduler i massivt træ, som skal demonteres og genbruges i nye omgivelser, når messen er ovre.
Cafeen i Hall C er denne gang indrettet i samarbejde med Artek
Ud over den store trendudstilling I Hall C designet af Vardehaugen og Aslak Haanshuus arkitekter og kurateret af Kirsten Visdal, har vi spurgt stylistene Per Olav Sølvberg og Tina Hellberg, hvordan Rethink vil forme vores indretning fremover. Det fortæller de om på en udstiling og workshop, hvor sanserne er det centrale.
Arrangerer I foredrag og seminarer?
"Vi byder også denne gang på et stærkt fagligt program, der består af spændende foredragsholdere fra interiør- og designbranchen. Mennesker, der alle arbejder målrettet med bæredygtighed. Designer Emma Olbers vil fortælle, hvordan hun arbejder med at designe produkter, der er til fordel for både forbrugeren og kloden, mens Orkla giver et indblik i historien bag rengøringsserien Klar, produceret ved hjælp af vedvarende energi fra vindmøller for bare at nævne noget. Hertil kommer Rie Fjordsøe Rasmussen og Louise Byg Kongsholm fra PEJ gruppen".
Hvordan er interessen for messen?
"Vi oplever en øget interesse fra indretningsarkitekter, entreprenører og projektmarkedet generelt, specielt på august-messen".
Er der udstillere, du vil fremhæve?
"Vi kan også denne gang friste med nye og spændende udstillere som VIPP og Ferm Living. Vi har flere nylanceringer af brands og produkter fra både Norge og Danmark. Bl.a. MAZŌ – et nyt dansk designbrand med dybe rødder i den stolte arv fra dansk designs guldalder, som de bygger videre på. Hertil kommer Volver; et norsk designstudio, der tilbyder kuraterede samlinger af premium tæpper til private og offentlige rum. Så det er med andre ord bare at glæde sig til nogle indholdsrige messedage hos os", slutter Cathrine Eriksson.
FAKTA:
Antal udstillere seneste sommermesse: 405
Forventet antal udstillere til kommende messe (ca.): 400
Antal besøgende seneste sommermesse: 11 603
Forventet antal besøgende til kommende messe (ca.): 12 000