10.05.2016  |  Interior  |  Tekstiler

Vi tør gå helt ud til kanten – og endda lidt ud over den

I byen Hammel i Østjylland har designvirksomheden A.U Maison hjemme. Den farverige, jyske virksomhed med det franske navn byder på lidt af en historie, som blandt andet inkluderer biltilbehør og 8.000 meter blomstret stof.

For designvirksomheden A.U Maison er tekstiler omdrejningspunktet, mens også farver, former og materialer i et skønt miks spiller en stor rolle. A.U Maison er bestemt ikke en virksomhed, der står stille i sin udvikling. Tværtimod kommer der løbende nye produkter og produktkategorier til, som tæller alt lige fra plaider og voksduge til lysestager, kurve og spejle.

A.U Maisons stifter og administrerende direktør Camilla Dybdal Christensen, 41, er en kvinde med ben i næsen. Hun kalder sig selv lidt af en farvenørd, der tør tage den gamle familievirksomhed helt ud til kanten – og endda endnu længere.

Biler og tekstiler
Fortællingen om A.U Maison starter i 50’ernes Danmark, hvor produktionsvirksomheden Autofin ser dagens lys. Autofin producerede, og producerer stadig den dag i dag, sædebetræk, reklameartikler og måtter til biler. I midten af 80’erne kommer Camilla Dybdal Christensens mor ind i Autofins billede og får vendt virksomheden til en succes.

I slutningen af 90’erne er tiden dog inde til nye ideer, og her kommer Camilla Dybdal Christensen selv ind i billedet:

”I slutningen af 90’erne trænger vi til et nyt ben at stå på. Jeg kommer ind i virksomheden og vælger at starte en interiørbiks op ved siden af Autofin”, fortæller hun.

Camilla Dybdal Christensen har påbegyndt psykologistudiet og er midt i sine eksamener, men hun er nødt til at sætte studierne på pause, da hun er gravid. Og det er således midt i dette, at ideen om at starte A.U Maison opstår.

”Jeg tænkte, at man da godt lige kunne starte en lille interiørbiks op samtidig med, at man får et barn. Og det gjorde jeg så. Jeg blev aldrig psykolog, men jeg blev mor i to henseender: Både over for min datter på snart 18 år og over for A.U Maison”.

For Camilla Dybdal Christensen var det ”lige til højrebenet” at starte A.U Maison op i slut 90’erne. Grundet Autofins virke var hele organisationen på plads – der manglede bare en kollektion og nogle kunder…

Navnet A.U Maison

A.U kommer af navnet ”Autofin”, mens Maison betyder ”hjem” på fransk.

Den første blomstrede kollektion
Den unge, ambitiøse og farverige designer kom ind i branchen med en masse ideer i hovedet og en klokkeklar viden om den retning, hun gerne ville drive virksomheden i.

”Hele verden var grå og hvid på det tidspunkt. Jeg tænkte, at folk da måtte være ved at brække sig over det gråhvide univers, og jeg havde en klar idé i hovedet om en blomsterende kollektion med en masse farver”, fortæller hun.

Den første kollektion var på tegnebrættet, og kodeordene var romantik, farver og blomster. Camilla Dybdal Christensen kunne dog ikke finde metervarerne nogle steder og var derfor nødt til selv at tegne kollektionen.

”Der oplevede jeg lidt af en optur. Jeg havde aldrig selv tegnet noget på den måde før, men det var jeg nødt til nu. Jeg startede med et 12-farvet rosendesign, og det gik rigtig godt. Jeg var dog også nødt til at købe 8.000 meter stof, og det var meget overvældende!”.

Tegningerne og de 8.000 meter stof blev til puder, plaider, sengetæpper og en masse andre farverige bommuldsvarer. Dog var der én vigtig ting, som manglede: kunderne. Og hvordan finder man lige dem? Hjælpen skulle komme fra trendeksperten Anette Eckmann, som hjalp Camilla Dybdal Christensen godt i gang:

”Da Anette Eckmann så, hvad jeg havde tænkt mig at komme på Formland med, gav hun mig et helt rum, hvor hun skabte et fantastisk univers med mine design. Det gav mig et kæmpe push, og det væltede faktisk ind med kunder. Det var virkelig en fed oplevelse”.

På den måde var A.U Maison sendt godt fra start. Gode idéer, tanken om at ændre folks holdninger og produktionen af farverige tekstiler var blevet til virkelighed.

Det handler om at gå all in
A.U Maison holder stadig til i Hammel i Østjylland og har i dag omkring 40 ansatte. Der er kommet mange flere produkter til siden den spæde opstart, og ifølge Camilla Dybdal Christensen er det netop noget, der gør arbejdet med design og produktudvikling spændende:

”Hvis jeg skulle sidde og lave de samme ting til det samme marked igen og igen, ville jeg gå død i det. Jeg synes, at det er fedt, at man kan tænke helt ud af boksen i denne her branche. Og så kan man tillade sig nogle ting, som ikke tillades mange andre steder. Du kan gå all in, når du gør noget, og det synes jeg er helt fantastisk”.

Camilla Dybdal Christensen fortæller, at hun eksempelvis tog en chance, men en velovervejet en, med farven neon.

”Før neon var kommet helt i gang, var jeg overbevist om, at neon ville blive fedt. Og koralneon endnu federe. Så det begyndte jeg at arbejde med. Og så er jeg heldigvis i en branche, hvor man kan tillade sig sådan noget. Der er ikke noget med, at man skal vente, til resten af markedet er klart. Man kan flytte markedet, og det skal man da gøre”, lyder det opfordrende.

Selvom det handler om at tage nogle chancer og på den måde sætte nogle ting i gang, skal man dog huske at gøre det på en velovervejet måde. Og her spiller Camilla Dybdal Christensens jyske oprindelse i dén grad ind:

”Jeg er jo stadig ret jysk i min grundholdning til alt, hvad jeg gør. Jeg gør ikke noget uden at overveje konsekvenserne. Jeg introducerer heller ikke mere, end jeg har behov for. Jeg skal være sikker på, at leverandøren er helt i orden, og at vi er klar til at gennemføre noget ordentligt og i tide. Jeg hader at skuffe dem, der regner med os. Det betyder meget her i virksomheden, at vi holder, hvad vi lover”.

Kvalitet og urgamle teknikker
En væsentlig del af A.U Maisons design-DNA handler om god kvalitet, urgamle teknikker og mangeårige traditioner, som man således kan arbejde ud fra.

”Jeg elsker gamle teknikker fra alle verdens hjørner. Jeg synes f.eks., at det er meget inspirerende at sidde sammen med en, der ved alt om læder, og som har lyst til at lære fra sig. Der kombinerer jeg så min kreativitet med den persons enorme viden inden for det bestemte område”.

Ifølge Camilla Dybdal Christensen skiller A.U Maison sig ud fra andre danske virksomheder i branchen ved i høj grad at gøre brug af farver. Men på trods af dette er der også en fælles dansk identitet virksomhederne imellem, som udlændinge tit påpeger på diverse messer:

”Udenlandske besøgende siger tit ”but of course you’re Danish!”. Det viser, at der på trods af mindre forskelligheder er en rød tråd os danske virksomheder imellem”.

Hun mener dog, at en af de ting, der gør A.U Maison særligt interessant, er den bredde, virksomheden har at byde ind med. Hertil kommer det, at A.U Maison har sin egen danske produktion og har nogle særlige vinkler inde over, som man ifølge Camilla Dybdal Christensen ikke finder hos andre virksomheder.

”Danish design over the egde”
En af disse lidt anderledes vinkler er, at A.U Maison tør gå ud til kanten og også lidt ud over den. Som virksomheden selv beskriver det på sin hjemmeside, handler det om ”Danish design over the egde”.

”Jeg vil gerne helt ud til kanten og også gerne ud over den. Nogle gange kan det dog godt være kommet for langt ud over kanten, og så venter vi måske lige en kollektion. Derfra kører det så igen”, siger Camilla Dybdal Christensen og fortsætter:

”At gå ”over the edge” er en del af vores identitet og personlighed her i virksomheden. Vi er her ikke bare for at sælge varer – det er for kedeligt – vi skal simpelthen skabe successer for og med vores samarbejdspartnere. Derudover er ”over the edge” også en virksomhedskultur. Alle her i virksomheden byder ind med egne personligheder, men samtidig har vi også en meget stærk sammenholdsfølelse. Vi prøver ikke at finde vores DNA – vi er vores DNA”.

Som tidligere nævnt går A.U Maison, i forhold til mange andre virksomheder, også helt ud til kanten i brugen af farver. Og sådan har det altid været. Farver spiller en stor rolle for Camilla Dybdal Christensen, der kalder sig selv en farvenørd:

”Jeg er nørdet med farver. En hyggemorgen for mig er at slå op i en farvepalet på skærmen for at se med hvor stor præcision, jeg kan ramme de samme farver igen og igen. Jeg ligger og måler mig selv og mit øje på, om det er godt nok. På de gode dage er jeg oppe over 95 procent i præcision. Det er virkelig noget nørderi”, fortæller hun grinende.

”Og så har jeg helt grundlæggende den holdning, at et produkt skal være så fedt, at det kan stå selv. Det er lækkert, når det hele står sammen, men det skal være så fedt, at det gør en forskel alene. Når man har det sådan, er man nødt til at arbejde med, at det skal være den helt rigtige farve og den helt rigtige form. Det skal være det helt rigtige touch”.

Større og større kollektioner
Camilla Dybdal Christensen har efterhånden været i branchen i mange år og kender den derfor ind og ud. Af den grund skal der dog også lidt mere til, før hun – med egne ord – kommer helt op at ringe. Men det mener hun er en klar fordel:

”Jeg var nok nemmere at begejstre for nogle år siden, men det er også det, der gør, at jeg bliver skarpere og bedre til det, jeg laver. Der skal nemlig lige lidt mere til, før jeg bliver tilfreds. Resultaterne skal i min optik sidde lige i skabet!”.

Hun fortæller desuden, at hun hele tiden har nye tiltag i baghovedet, og at A.U Maisons kollektioner med tiden bare bliver større og større:

”Nu har jeg jo en god kundekreds i orden, og jeg har hele grundlaget for at gå ud og gøre nogle spændende ting, så i øjeblikket fylder jeg bare mere og mere på”.

Hele historien bag A.U Maison startede således med familieforetagenet Autofin, som Camilla Dybdal Christensen også driver i dag. Men til spørgsmålet om, om Camillas datter på snart 18 år skal overtage efter hende en dag, er svaret klart:

”Nej, det er ikke noget, jeg nødvendigvis skal drage hende ind i. Og som hun siger, er det håbløst, da hun alligevel ikke kan sætte to lige streger. Hun er meget mere boglig”, lyder det.

Mere fra Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

http://www.designbase.dk

Designbase.dk – forum for design- og interiørbranchen – er et erhvervsmedie og community, som dækker alle fagbrancher inden for design og interiør, og som er målrettet direkte til og læst af fagfolk. Partnere på Designbase.dk kan bidrage aktivt med indhold/erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af Designbase.dk. Vi udkommer dagligt på Designbase.dk, uge…

Se virksomhedsprofil  

  Designbase.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere