Vi har nået enden på begyndelsen
“Vi er glade for den udvikling, vi har været igennem, og vi er stolte over resultatudviklingen”, siger administrerende direktør i Morsø Peter Normann, og han ser positivt på fremtiden. “Vi skal ikke bare sælge en grill, vi skal sælge en livsstil”. Det har været målet, siden Morsø begyndte sin transformation, og det er det, der skal drive virksomheden videre.
Da administrerende direktør Peter Normann i 2017 annoncerede, at Morsø skulle på en vækstrejse fra at være et brændeovnsbrand til at være et livsstilsbrand, og at kollektionen skulle rumme både brændeovne, grills, vaser og lysestager, var der mange, der ikke mente, det kunne lade sig gøre. Men det kunne det.
I 2021 havde Morsø den højeste omsætning nogensinde med et positivt resultat efter skat på et to-cifret millionbeløb.
Peter Normann kalder udvidelsen med kategorierne Kitchen, Living, Dining og Outdoor for essentiel, og han er glad for, at man har valgt en strategi med flere ben at stå på. “Vi er ikke længere så afhængige af, om et enkelt segment går op eller ned”.
Men han lægger heller ikke skjul på, at det har været en hård rejse, virksomheden har været igennem, og at Morsøs team af medarbejdere har ydet en kæmpe indsats i de svære tider.
“Vi tabte rigtig mange millioner. I 2016-2017 blev salget af brændeovne til England halveret på grund af Brexit. Det stabiliserede sig på et lav niveau i 2018, men samme år ophørte den danske støtteordning til brændeovne, og salget faldt 30 procent. Vi var midt i en omstillingsproces, så det ramte ekstra hårdt. Men over de seneste tre-fire år har vi hævet bundlinjen med over 40 millioner kroner. Vi har fået gang i nye markeder, og vi ser nu, at det store arbejde, vi lagde i at udvikle nye kategorier, var den rigtige strategi for os”.
Peter slår fast, at man nu står i en situation, hvor man har nået enden på begyndelsen. “Vi er igennem den svære tid. Vi sælger mere, men vi er også blevet mere effektive, så nu kigger vi fremad med en positiv tro på fremtiden”.
Hvad har corona betydet?
Peter er ikke i tvivl om, at corona har haft en positiv effekt på salget, som den har haft det for de fleste virksomheder i livsstils- og designbranchen. “Men vi er vokset meget mere på de enkelte kategorier, end det generelle marked, så corona har katalyseret en i forvejen positiv udvikling”, lyder det.
Når det er sagt, mener Peter dog også, at branchen generelt kigger ind i et udfordrende 2022 med omkostningsstigninger på energi, på materialer og komponenter, stigninger på 6-8 gange på søfragt, og hvor EU’s Mobilitetspakke alene kommer til at betyde en 8-15 procents prisstigning på landfragt. Hertil kommer forlængede leadtimes.
“Det vil gøre et indhug i indtjeningen, og selv om vi kan sende nogle af omkostningsstigningerne videre til forbrugerne i form af prisstigninger, kommer vi også selv til at tage et hug på marginalerne”. Dog håber Peter på, at omkostningsforøgelserne er forbigående, men han frygter også, at forbrugerne bremser op, og dermed at samfundet bremses.
“Nu ser vi heldigvis den fulde effekt af vores strategi, og vi kan koncentrere os om arbejdet med den daglige styring, og om at manøvrere igennem de udfordringer, den kommende tid bringer”.
Vi er både ydmyge og aggressive
“Vi er glade for den udvikling, vi har været igennem, og vi er stolte over resultatudviklingen, men vi er også ydmyge overfor det potentiale, der ligger, som vi nu skal forstå at udnytte, og vi ser det som en bunden opgave at udnytte det rigtigt”.
Med den positive situation, Morsø nu er i, understreger Peter også, at man har aggressive planer omkring udbygning af Morsø i omkringliggende lande, og at man har et stort fokus på produktudvikling.
“Produktudviklingen inden for alle vores kategorier er en af hjørnestenene i virksomhedens vækst med primært fokus på Kitchen, Living, Dining og Outdoor-segmenterne”.
Opmærksomheden er i første omgang rettet mod Norge, Sverige og Tyskland. I Norge står F&H for salget af alle kategorierne, i Sverige har man ansat Andreas Somfai til at køre outdoor, mens F&H tager sig af de øvrige kategorier, og i Tyskland har man etableret eget salgskontor.
”Men vi skal naturligvis også fortsætte udviklingen i Danmark”, siger Peter.
Vi vil sælge en outdoor-livsstil
Når det gælder outdoor, slår Peter fast, at man selvfølgelig gerne vil sælge en grill, men at man langt hellere vil sælge en livsstil til terrassen eller altanen.
Og strategien er at have fokus på kvinderne. “Ofte er det mænd, der køber grills og grill-tilbehør. Vores mål er at skabe produkter, der er så pæne, at kvinderne også gerne vil have dem stående på terrassen, og så funktionelle, at mændene er enige”.
Derfor lyder det også i udviklingsprocessen: “Er det noget, kvinder kan lide?” Næste skridt i designprocessen er at skabe noget, der signalerer, det er en Morsø, og at det er dansk design, for den skandinaviske designstil er den røde tråd i outdoor-kollektionen såvel som i Kitchen, Living og Dining, med de rene linjer og pæne former.
En høj kvalitet arbejder man naturligvis med samt en tilgængelig pris. Herudover søger man at skabe supplerende produkter, så grill-oplevelsen kan udbygges med riste, borde, gryder, holder til krydderier og sideborde med mere.
“Vi giver med andre ord forbrugerne en indretningsstil, som de kan købe ind i over flere køb”, siger Peter og slutter af med at slå fast, at han er yderst fortrøstningsfuld i forhold til fremtiden.
“Vi er godt på vej, og vi er helt klar til at tage de næste mange skridt”.