Vi forener designverdenen med det kreative og legende
Danske Fablewood er at finde på hylderne i hæderkronede Harrods, og det er de sociale mediers fortjeneste, lyder det.
For godt et år siden blev danske Fablewood kontaktet af Harrods i London. De havde set virksomhedens træfigurer på de sociale medier, og Harrods ville gerne forhandle dem.
Nu er figurerne kommet på hylderne i det hæderkronede stormagasin, og succesen er allerede så stor, at Kristian Sidelmann, der er indehaver af virksomheden, netop har fået besked om, at Harrods gerne vil have dem ind i deres to lufthavnsshops i Heathrow.
“Vi er på et stadie, hvor vi er godt i gang med at oparbejde virksomheden, og vi havde af gode grunde slet ikke indtænkt Harrods. Men det er jo det, de sociale medier kan. De så vores produkter, og kontaktede os”, fortæller Kristian.
Skal man beskrive Fablewood, siger han: “Vi forener designverdenen med det kreative og legende. Vores holdning er, at design ikke behøver at stå til pynt – man må rigtig gerne lege med det”.
Og den tilgang og ikke mindst historien om dansk, nyskabende kreativitet og design, faldt man åbenbart også for i Harrods. “Men de er jo lidt tunge at danse med, så det har taget et år fra de rettede henvendelser til os og til nu, hvor varerne er på hylderne. Der er mange krav, vi skal kunne leve op til, blandt andet logistik og levering med videre, men det lykkedes”, siger han med et smil.
Crowdfunding blev startskuddet
Kristian og Rasmus Fiil Svarrer stiftede Fablewood i 2017 med en intension om at se, om brandet kunne bære. I dag tæller ejerkredsen også Lars Friis Nielsen.
I løbet af 2018 indledte man en crowdfunding-kampagne, og det gik langt bedre end forventet. Faktisk så godt, at man fik for 400.000 kroner forudbestillinger på brandets magnetiske dyr. I 2019 sendte man de første produkter på markedet, og til efteråret lanceres både en helt ny serie “Pick-me-up kugledyr”, som man tror meget på, og en række andre nye magnetiske dyredesigns.
Og netop når det gælder Pick-me-up’s, har butikkerne allerede nu forudbestilt de søde trædyr med de store øjne i så stort et antal, at man har ordrer for mere end hele sidste års omsætning, og det er Kristian meget glad for.
“Vi tror på, at vi går en spændende fremtid i møde med spændende samarbejder og spændende perspektiver. Vi vil gerne være dem, der kommer ind i branchen og er nyskabende og som kan bidrage med noget, de andre ikke kan”, lyder det.
Til efteråret præsenteres et nyt sortiment, og Fablewood har blandt andet lavet en aftale med Kop & Kande, og herudover sælges dyrene hos en række mindre forhandlere landet over.
“Vi skal helst samarbejde med forhandlere, der forstår at fortælle historien om det legende og kreative, om at dyrene er samlesæt, der helst skal leges med. For står æsken med trædyret bare på en hylde, forvandles den til en hvilken som helst anden træfigur. Vi følger naturligvis op med markedsføring, så forhandlerne har de bedste kort på hånden”.
På den korte bane satses der på det danske marked, men på den lange bane, vil Fablewood-drengene gerne ud over landets grænser. “Og der er ingen tvivl om, at samarbejdet med Harrods bliver en kæmpestor løftestang for det. Det er en blåstempling af produktet, og det er noget, vi som en lille virksomhed, der stadig skal bevise vores værd, har brug for”, slutter Kristian.