Vi er kreativt anarkistiske
”Kreativiteten må gerne løbe af med os, for det er sådan, vi udvikler os. Men vi er også kommercielle!”. Det fortæller Britt Goodall og Christina Thorbøll, der sammen står bag Oi Soi Oi. De to er super passionerede, og der er ikke ét produkt i kollektionen, de ikke selv vil have stående derhjemme.
”Da vi startede virksomheden for 11 år siden, var vi uskolede. Som humlebien, der ikke rigtig ved, hvorfor den kan flyve. Men vi var og er drevet af passionen for de smukke vietnamesiske ting, som vi iklædte skandinavisk design”. Det fortæller Britt Goodall og Christina Thorbøll, der sammen står bag Oi Soi Oi, som i øvrigt betyder ”hold da op!” på vietnamesisk.
Oi Soi Oi designer og producerer brugskunst og møbler, og ideen er at kombinere det bedste fra to verdener. Det enkle, rene skandinaviske og det eksotiske, farverige asiatiske, og dermed skabe et personligt og interessant udtryk.
”I begyndelsen begik vi mange fejl, netop fordi vi var helt nye i branchen, men vi var heller ikke begrænsede af at vide, hvad man kan og ikke kan. Så verden lå åben for os, og vi turde kaste os ud i den. Samtidig var vi også dødheldige. Men held kommer ofte med passion, og vi havde passionen for produkterne, for virksomheden og for hinanden”, fortæller Britt og Christina.
Vi sidder på den skønneste gård i Nordsjælland, hvor de to har deres kontor og lager. Heldigvis er de begge to til stede denne formiddag, for Britt bor i Vietnam, hvor hun og hendes team er ansvarlige for design og produktion, mens Christina opererer under de lidt køligere himmelstrøg herhjemme i Danmark.
”Det er en rigtig fin kombination” siger de.
Christina kommer fra en konsulentvirksomhed, hvor hun arbejdede med ”fast moving comsumer goods”, og hun er superglad for at arbejde med rigtige varer frem for strategi. Da de to mødte hinanden, fordi Christinas forældre boede i Hanoi, var Britt allerede gået i gang med at finde produkter, der kunne eksporteres til Danmark.
”Vi mødte hinanden og fandt ud af, at vi harmonerede rigtig fint med hinanden. Vi oprettede et firma, og så begyndte vi ellers at lære om alt fra containerhyre til importtilladelser. Det har i høj grad været ”learning by doing”, vi har lært af vores fejl, og frem for alt har vi turdet begå fejl. Vi har oplevet masser af succes og det modsatte, men frem for alt har vi været gode til at tackle tingene sammen”, lyder det fra de to kvinder.
Lille sexet firma
”Vi har bevidst valgt at være et lille ”sexet” firma, i stedet for en stor virksomhed. Det betyder nemlig, at vi kan drive vores firma, som vi vil. Vi vil ikke gå på kompromis, og vi vil ikke sælge køb-og-smid-væk produkter. Vores varer har en historie. Og selv om alt i dag helst skal have en historie, kan vi faktisk tillade os at ”claime” det, for vores varer er fremstillet på små værksteder af lokale håndværkere”, fortæller Britt, der med sin lokale tilstedeværelse kan sikre kvalitet og ordentlige produktionsforhold.
”Vi arbejder med forskellige leverandører i Vietnam, men vores hovedleverandører er fortsat dem, vi startede ud med for 11 år siden. Vi har et gensidigt godt samarbejde. Eksempelvis er den virksomhed, der fremstiller vores juleting, vokset i takt med vores vækst. På et tidspunkt gav vi dem et rentefrit lån, der gjorde, at de kunne bygge nye faciliteter, så de logistisk kunne rumme mere. Nu sker tilbagebetalingen, når de producerer for os, og det er faktisk typisk for den måde, vi tænker. Vi ser tingenes helhed”, forklarer Britt og Christina.
Oi Soi Oi er bygget på personlige relationer i forhold til såvel leverandører som kunder, og samarbejdspartnerne i Vietnam er nu vant til ”de skøre damer, der godt kan lide at lege”.
På forhandlersiden arbejder Oi Soi Oi med mindre specialbutikker, museumsbutikker og designbutikker. Typisk gælder det butikker med en profil og et personligt udtryk. ”Butikker, der gerne vil have noget, som alle andre ikke har”, beskriver Christina og Britt, og uddyber: ”Vi vil gerne samarbejde med butikker, der gør noget ud af fortælle, at en lakskrin til 600 kr. faktisk har taget 45 dage at fremstille”.
Christina og Britt fortæller også, at de i begyndelsen gjorde meget for at fortælle historierne bag produkterne. ”I dag har både forhandlerne og kunderne en naturlig interesse i det, og de spørger selv ind. Der er jo ikke mange, der kan påstå, at de har brug for en ny pude. Derfor er historien bag vores produkter også en måde at retfærdiggøre forbruget på”, siger de to med et smil.
Thuy er en solstrålehistorie
En anden solstrålehistorie, Britt og Christina fortæller, er om Thuy, som Britt lærte at kende for mange år siden, hvor hun solgte lakting, som hun købte og tog med hjem til Danmark. I dag arbejder Thuy med Excel, hun har lært engelsk, og hun styrer kvalitetskontrollen for Oi Soi Oi.
At der er mennesker på stedet, når man producerer i Vietnam, mener de to, er meget vigtigt.
”Er der noget galt med produktionen, kan vi være på stedet inden for ganske kort tid. Og vi kan hele tiden holde øje med, at tingene sker, som vi gerne vil have”, fortæller Christina og Britt, der har formået at forene det kommercielle med at de samtidig er vilde med det, de laver.
”Det går hånd i hånd for os. Vi er drevet af at være dybt passionerede, og af at tingene samtidig er super sjove”.
Oi Soi Oi laver to årlige kollektioner. Britt designer en del af varerne, og de komplementeres af gamle håndlavede ting, de finder.
”Vi skal adskille os fra de store i branchen. Vi gør det, vi er gode til, og det gør vi både til os selv og til private label, bl.a. til A.C. Perch’s Thehandel, hvor vi leverer lakæsker og bakker, ligesom vi leverer smukke urner i genbrugsmaterialer til en bedemand i Jylland. Så der er stor diversitet i det, vi laver”, fortæller de to smilende.
Julen er rigtig stor
Design i lak og bambus er sammen med julen omdrejningspunktet for Oi Soi Oi’s kollektion, der rummer andre ting, men ting, der komplementerer kerneprodukterne.
”Vi holder fast i det, vi er gode til, og samtidig udvikler vi os. Men vi laver ikke noget, vi ikke selv godt kan lide, og vores parameter er klart: Vil jeg have den der hjemme?”.
Og de to fortæller, at det i forhold til smidighed er en kæmpe fordel at være en lille virksomhed. Vi kan finde på et nyt design lige op til en messe, få den fremstillet og præsentere den. Det betyder også, at kunderne kommer med en forventning om ”hvad mon de nu har fundet på?”
De kalder sig selv kreativt anarkistiske, og de tillader gerne sig selv at lade kreativiteten løbe af med dem. ”Nogle gange bliver det perfekt, andre gange er det kun os selv, der kan se ideen. Men så er det det”, siger de med et smil, ”for vi gider ikke struktur for strukturens skyld. Vi skal have det skægt, og vi skal have frihed til at vise kreativitet og personlighed. Men vi er også kommercielle”.
-PF