Vi designer oplevelser

Siden 2015 har designvirksomheden By Löwenstein skabt en serie af asymmetriske produkter, som gør op med grundantagelsen om, at service til bordet skal være rundt eller firkantet. Visionen er at skabe positive oplevelser omkring bordet, som lagres i brugernes hukommelse.

Shark-skærebrættet lanceres i to størrelser og fremstilles i både ask, mahogni, eg og bøgetræ. Foto: By Löwenstein..

“Godt design kan inspirere. Det skaber en reaktion fra brugerne og lagres i deres hukommelse som noget positivt”. Sådan lyder det fra Ulrick Löwenstein, der driver den Silkeborg-baserede designvirksomhed, By Löwenstein. Han er stor tilhænger af asymmetriske former og lægger ikke skjul på, at hans helt store passion er at skabe oplevelser gennem utraditionelt design. 

”Jeg har valgt at arbejde med et asymmetrisk design, fordi jeg gerne vil give brugerne en ny og anderledes oplevelse i forbindelse med borddækningen. Der ligger adskillige historier gemt i designet, og det er de mange fortolkningsmuligheder, produkterne giver, som jeg rigtig godt kan lide”, fortæller Ulrick Löwenstein, der er uddannet industriel designer og manden bag By Löwensteins - indtil videre - eneste kollektion ”Shark”.

Hajen – havets konge

Selvom By Löwenstein kun har eksisteret i halvandet år, har den 42-årige industrielle designer allerede fået skabt en kollektion af produkter til bordet, som blandt andet består af et skærebræt, skåle og en frokosttallerken. Shark-kollektionens asymmetriske former er inspireret af havets rovfisk, hajen, som er kendt for sin karakteristiske rygfinne. 

”Godt design har både en styrke og en ro. Det har Shark-kollektionen også. Derudover kan forbrugerne selv tolke på og finde deres egne personlige historier i designet”, fortæller Ulrick Löwenstein og påpeger, at produkternes styrke ligger i de associationer, som brugerne får, når de ser dem: ”Hajen er kongen af havet, og derfor er hajfinnen utrolig stærk i sin symbolik. Jeg synes, at hajens rolle som ansvarlig leder af havet er interessant. Den sørger for balancen i økosystemet. Men hajfinnen symboliserer også en form for frygt – en frygt som ifølge mig er ganske ubegrundet. Hajen som art dræber nemlig kun omkring 100 mennesker om året, mens vi mennesker dræber 100 millioner hajer årligt. Mange får skåret finnerne af og efterlades hjælpeløse i havet. Vores produkter bærer altså også en opfordring og et politisk budskab”, siger Ulrick Löwenstein og forklarer, at han håber, at By Löwenstein kan være med til at inspirere andre designere til at tænke værdier ind i deres design. 

”Jeg mener, at vi med vores design sætter fokus på klodens ressourcer og menneskets ansvar som de øverste i fødekæden”, lyder det fra den ambitiøse formgiver. 

Godt design indeholder  historier

Hvor en rund tallerken kun kan vende på én måde, kan man med Shark-produkterne skabe en mere dynamisk og anderledes borddækning. Ulrick Löwenstein er sikker på, at han med de asymmetriske former har fundet et hul i markedet. 

<p>Der skal være plads til fortolkning, da det handler om at give brugerne en oplevelse og en overraskelse.</p>

Ulrick Löwenstein

”Der er nogen, der tegner på porcelæn, og der er nogen, som laver runde og firkantede tallerkener, men der er ikke nogen, som arbejder lige så meget med de asymmetriske former som os”, fastslår Ulrick Löwenstein og tilføjer: ”Det, der er vigtigst, er dog, at designet er mere end et produkt. At det kan få folk til at stoppe op og tænke. At det inspirerer og fortæller en historie”.  Derfor er det også vigtigt for Ulrick Löwenstein, at By Löwensteins produkter ikke udelukkende skaber associationer til hajfinnen. 

”Der skal helst være mange historier i det design, vi skaber. Derfor må vores produkter heller ikke ligne en hajfinne for meget. Der skal være plads til fortolkning, da det handler om at give brugerne en oplevelse og en overraskelse”, forklarer Ulrick Löwenstein og fortsætter: ”Selvom kollektionen hedder ”Shark”, og formen ligner en hajfinne, synes jeg for eksempel også, at skærebrættet kan ligne en bølge, og at skåle-serien kan ligne stævnen på en båd”. 

Kvalitet tager tid 

Og det er da heller ikke nemt at skabe et design, der vækker flere forskellige associationer hos folk, og som både er funktionelt og skulpturelt på én og samme tid, fortæller Ulrick Löwenstein. 

”Vi har været igennem et væld af prototyper, før vi blev tilfredse med kvaliteten af vores produkter, og det har været et stykke tidskrævende arbejde”, siger den kræsne designer. Heldigvis har Ulrick Löwenstein adskillige år i branchen at trække på – bl.a. fra sin tid som designer hos Jakob Jensen. ”Jeg har stor erfaring med at få kaosset ned i en proces. Jeg startede med at tegne hos Jakob Jensen, da jeg var 17 år gammel. Jacob var en stor designer, og det at have arbejdet sammen med ham i så mange år er en gave i sig selv. Jeg fik lært håndværket i industrielt design og en proces, hvor modelbygning er en stor del af det at formgive og udvikle ideen”, forklarer Ulrick Löwenstein. 

Men selvom produktudviklingen er gået godt, er den lille virksomhed alligevel blevet udfordret undervejs. 

”Det har været en udfordring og tidskrævende at få kørt hele produktionen i spil. Vi brugte det meste af sidste år på at få produktionen på plads i både Portugal og Danmark. Vi er desuden nye som iværksættere i den her branche, så der har været nogle ting, vi har været naive omkring. Vi skal lige lære branchen at kende”, lyder det fra den 42-årige iværksætter. 

I dag har By Löwenstein forhandlere i Danmark, Tyskland og England, men Ulrick Löwenstein ønsker at udbrede By Löwenstein-brandet til endnu flere lande. ”Vores udfordring lige nu handler meget om kommunikation. Vi skal have bygget hele vores salgsorganisation op, og derfor er vi både på udkig efter nye forretningspartnere eller investorer samt dygtige agenter i indland såvel som udland”, fastslår Ulrick Lowenstein og tilføjer: ”Vi er bevidste om vores produkters potentiale, idet vi har udstillet på Formland og Formex de seneste par gange, hvor vi har fået fantastisk respons på Shark-kollektionen, så nu handler det om at finde de rigtige salgskanaler og samarbejdspartnere”.  

Drømmen om en designfabrik

Ud over at den lille iværksættervirksomhed lige nu arbejder på at få kontakt til flere forhandlere, er Ulrick Löwenstein også ved at kategorisere sit katalog af ideer og designs for at finde ud af, hvilke produkter By Löwenstein-brandet fremover skal producere. 

”Jeg har en database af designs, som ligger klar. Men vi skal lige finde ud af, hvilke produkter der har størst chance for at slå igennem på markedet”, siger Ulrick Löwenstein og fortæller, at han og virksomhedens investor på nuværende tidspunkt arbejder på tre forskellige projekter, som er klar til prototype-stadiet: ”Det ene projekt er en serie af kaffebryggere, som er en kombination af enkelhed og oplevelse. Det andet projekt er omkring lyskilder. Vi har en lampeserie på vej, som kan noget, andre lampeserier ikke kan. Lamperne kan bevæge sig, men mere kan jeg ikke løfte sløret for. Det sidste projekt er en serie af ”Few Off”-møbler, og her sparer vi ikke på krudtet. Det er smukke og stærke designs, der har en fortælling tilknyttet. Der er altså tale om tre større kommercielle projekter. Men for at kunne realisere dem, skal vi først finde en samarbejdspartner”, siger Ulrick Löwenstein. 

Den fremadstræbende iværksætter tror dog på, at det kan lykkes, og derfor er han heller ikke bange for at drømme stort i forhold til virksomhedens fremtid. 

”Vi skal være internationale. Vi skal bygge et varemærke op, og derfor ligger vi også i forhandlinger med folk fra Japan og USA på nuværende tidspunkt”, siger Ulrick Löwenstein og supplerer: ”Jeg ønsker, at By Löwenstein kan blive kendt som en designfabrik, der inspirerer en masse mennesker og virksomheder globalt. By Löwenstein skal være en virksomhed, der har sin egen linje, som er By Löwenstein, men vi skal også udvikle produkter for andre. Min drøm er, at vi bliver en designfabrik med flere produkter på hylderne”. 

Fakta

Om By Löwenstein: 
By Löwenstein er en dansk designvirksomhed, som arbejder ud fra filosofien om at give brugerne nye oplevelser. Virksomheden, der ligger i Silkeborg, blev grundlagt i efteråret 2015 af Ulrick Löwenstein, men i begyndelsen af 2016 inviterede Ulrick Löwenstein også en investor om bord på projektet. Derfor ejes By Löwenstein i dag af Ulrick Löwenstein og investor Dennis Juul Poulsen.
 
Om Ulrick Löwenstein: 
Ulrick Löwenstein er 42 år og uddannet industriel designer. Han er til daglig bosat i Silkeborg, hvorfra han også driver sin virksomhed, By Löwenstein. Ulrick Löwenstein har tidligere arbejdet med design til Gaggenau, B&O, Grundfos og Jakob Jensen.
 

Relateret indhold

27.03.2024Designbase.dk

Det er OK at markedsføre ”PFAS-fri” og ”ikke tilsat PFAS”

27.03.2024Designbase.dk

Ambiente 2024: De bedste gaver er bæredygtige

18.03.2024Brix Design A/S

Sponseret

Airfryeren er blevet et populært køkkenredskab

11.03.2024Brix Design A/S

Sponseret

Er det ved at være tid til forårsrengøringen?

06.03.2024F&H Group A/S

Sponseret

Tronskifte hos Margrethe fra Rosti

06.03.2024F&H Group A/S

Sponseret

Rosti skærer igennem med høj kvalitet

04.03.2024Brix Design A/S

Sponseret

Sommer og Grillsæson: Samling af Venner og Familie til Hygge

04.03.2024Brix Design A/S

Sponseret

Solen skinner, og varmen spreder sig: Nyd sommerens kulinariske fristelser

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023