Vi bygger brands for fremtiden
Fiskars Danmark er inde i en positiv vækst. Iittala revitaliseres, Royal Copenhagen fortsætter den gode udvikling, brandet har været i de senere år, og med Fiskars slås det fast, at brandet ikke kun er lig med haveprodukter, men også er leverandør af premium-produkter i køkkensegmentet. På Formland vil der være en række nyheder fra alle tre brands.
Fiskars Danmark er inde i en positiv udvikling bredt funderet på alle brands. Royal Copenhagen har kunnet melde om fremgang igennem de seneste år, Iittala satses der kraftigt på med nye produkter og en udbygget markedsføring, og også når det gælder Fiskars, køres stærke kampagner på køkkendelen i efteråret. Det fortæller Jakob Grimsehl, der er Sales Director for Home hos Fiskars Danmark.
Jakob Grimsehl har været en del af Royal Copenhagen i Danmark i 11 år, han har set en del op- og nedture og senest den rigtig store fremgang, brandet nu er inde i. I dag er han salgsdirektør for alle brands i Fiskars porteføljen på det danske marked.
Royal Copenhagen har været inde i en rigtig god udvikling igennem de seneste år. Brandet spænder i dag bredt, og det fylder meget i faghandlen, fastslår Jakob Grimsehl, der mener, den positive udvikling hænger sammen med den måde, hvorpå man har arbejdet med en fokuseret salgsstrategi og konsistent 360 graders kommunikation omkring brand og produkter.
Det er også vigtigt, at vi i dag ligger i forskellige priskategorier, så mange har muligheden for at være med. Man kan begynde med Hvid Riflet og herefter supplere med Mega Mussel, Musselmalet Riflet eller andet.
Jakob Grimsehl understreger også, at man arbejder meget med nyheder indenfor de forskellige stel, så porcelænet er langtidsholdbart i tråd med sine historiske rødder fra 1775 samtidig med, at man optimerer platformene.
Vi lytter til forbrugerne. Det kan være, vi tager en ting ud af kollektionen, fordi der ikke er efterspørgsel på den, men det betyder ikke, at den er ude for altid. Kommer der en efterspørgsel igen, tager vi produktet ind igen.
<p>Det er også vigtigt, at vi i dag ligger i forskellige priskategorier, så mange har muligheden for at være med. Man kan begynde med Hvid Riflet og herefter supplere med Mega Mussel, Musselmalet Riflet eller andet.</p>
Jakob Grimsehl
Iittala revitaliseres
Fiskars Danmark investerer pæne summer i at revitalisere Iittala på det danske marked.
Som Royal Copenhagen har Iittala en god historie at fortælle som designbrand og ledende inden for håndværksmæssig ekspertise. Iittala er ved at få godt fat på det danske marked, men ting tager tid. Vi er på vej i den rigtige retning, vi har fået ryddet op i sortimentet, og vi har skabt et sortiment målrettet det danske marked og som kan være med til at få brandet tilbage i sin rette position inden for moderne og tidløst livsstilsdesign.
Mumi er en del Arabia-brandet, der er ejet af Fiskarskoncernen, og de små trolde klarer sig også fint på det danske marked.
PR-mæssigt har vi investeret en del i Mumi, og det understøttes af en udstilling på Kunstforeningen Gl. Strand i København, der for første gang i Danmark præsenterer en stor udstilling af mumitroldenes mor Tove Janssons mangeartede værker og yderst produktive liv. Udstillingen Kunst, kærlighed og mumitrolde kan ses netop nu og frem til 3. september.
I efteråret og ikke mindst på Formland lanceres også en ny Aalto-vase i Iittala-kollektionen. Vasen er en fortolkning af en lignende høj vase fra Alvar Aalto-kollektionen, som blev præsenteret første gang i 1939 på Verdensudstillingen i New York i den finske pavillon, der også var designet af Alvar Aalto.
Glas er en trend, der er stærkt undervejs, og Iittala har en designarv, der lander midt i denne tendens, men det sker jo ikke overnight. Vi præsenterer nu den nye Aalto vase og andre nyheder og tror på, at forbrugerne finder dem interessante.
På Formland er Fiskars også klar med anden fase af Raadvads transformation til Fiskars. Sidste år lancerede man en hardface pande med innnovativ optiheat-teknologi. I år vises der en videreudvikling af premium serien Rotisser.
Forbrugerne har helt klart accepteret, at Raadvad nu er Fiskars, de har taget produkterne til sig, og kendskabsgraden er øget betragteligt, ikke mindst fordi vi har kørt massive Fiskars kampagner siden overtagelsen af Raadvad, og det vil vi blive ved med. Vi skal have slået helt fast over for forbrugerne såvel som over for faghandlen, at Fiskars er meget mere end sine ikoniske produkter, som den orange saks, der i øvrigt fylder 50 år i år. Vi er en premium køkkenleverandør til faghandlen, og det er det, vi har valgt at blive kendt for, lyder det fra Jakob Grimsehl.
Udviklingen i branchen
Når det gælder udviklingen i branchen, ser Jakob Grimsehl fortsat et marked, der er utroligt konkurrencepræget.
Faghandlen er i hård konkurrence kæderne og butikkerne imellem og også med onlineforhandlerne. Der er kamp om trafikken i butikkerne, og det resulterer ofte i, at det bliver rabatterne, der er parameteret, siger han og mener heller ikke, at der forude ligger en ændret holdning til at ændre det store prisfokus, der er på markedet.
Jakob mener også, der er en klar tendens til, at forbrugerne er villige til at betale for kvalitet. I Fiskars Danmark har man siden 2010 kunne se denne positive udvikling hos især Royal Copenhagen. Han ser også Fiskars Danmarks brands stå stærkt samlet i markedet.
Vi har en højt profileret portefølje af premium brands, som vi fortsat investerer mange ressourcer i, og vi spænder bredt over glas, porcelæn og køkkenudstyr. Vi forsøger at udvikle og udbygge vores stærke position til glæde for faghandlen, så vi kan fortsætte vores vækst og derved skabe en større forretning sammen.
Også fremadrettet ser han Fiskars Danmark med en ledende position i markedet.
Alle vore brands er inde i en positiv gænge. Vi investerer i dem, og vi holder hånden på kogepladen, så vi hele tiden kan udvikle vores brands i den rigtige retning og bygge dem for fremtiden.
Stærke nyheder
En del af udviklingen for Fiskars Danmarks brands er stærke nyheder, og også dem er der mange af til den kommende sæson.
For forbrugerne er det naturligvis en lang og bekostelig rejse at samle på et Royal Copenhagen-stel, men der er stor interesse for det ikke mindst i Danmark, og vi kan se, at når vi præsenterer nyheder og line extensions, er der stor interesse for dem.
Ellers fortsætter vi med omfattende markedsføring for alle brands herunder TV-reklamer for Fiskars Kitchen. For der er ingen tvivl om, at dem, der har det stærkeste kommunikationsapparat, er dem der vinder på den lange bane. Herudover supporterer vi vore forhandlere med understøttende materiale, de kan anvende på de sociale medier samt undervisning af butikkernes personale, som er essentielt for en faghandel.
Jakob Grimsehl slår yderligere fast, at langt den overvejende del af salget af Fiskars brands i Danmark stadig foregår i de fysiske butikker.
Kunderne researcher på nettet, men når de køber varer i den prisklasse, vil de stadig gerne se og røre ved produkterne i faghandlen, inden de køber.
Og når det handler om fremtiden, lover Jakob Grimsehl, at Fiskars Danmark holder foden på speederen, og fastholder den positive trend.
Lars Tandrup stopper
Adm. direktør hos Fiskars Danmark Lars Tandrup har valgt at sige sit job op for at blive adm. direktør i optikerkæden Synoptik. Hans afløser er endnu ikke fundet.