Teknik + design = sandt?
Vendora er en brandopbyggende distributør af tekniktilbehør og smarthome produkter i Norden og Baltikum.
Virksomheden blev grundlagt i 2008 med eneret på det svenske marked for brandet Bluelounge, der specialiserer sig i produkter til organisering og opbevaring af elkabler. Siden da er virksomhedens portefølje vokset til at omfatte 30 brands inden for premium-segmentet, hvor fokus ligger ligevægtigt på markedsføring og salg.
Premium definerer Vendora selv som høj standard, snarere end at sikre produkternes kvalitet, testes de af virksomhedens personale inden de introduceres til detailhandlerne.
Flere forskellige ben at stå på
Vendoras virksomhed er bygget op med flere forskellige ben inden for et ganske bredt spektrum, men med kvaliteten som gennemgående element. Foruden signaturproduktet Bluelounge ligger også en række hubs, der forbinder Macbooks og andre typer skærme. Her lægges der stor vægt på de æstetiske værdier, eksempelvis går farven altid tone i tone med computeren.
Et andet vigtigt segment er smarthome-serien. Den består blandt andet af den innovative løsning Click & Grow, som består af fuldautomatiske vandingssystemer til planter som basilikum og jordbær.
"Med Click & Grow, kan basilikum planter holde sig i op til fem uger, sammenlignet med et normalvis par dage. Det er et produkt, der giver både økonomisk værdi og som har en øget bæredygtighedsfaktor. Alle kan lide det. Jeg laver selv italiensk mad et par gange om ugen og kan altid være sikker på at have frisk basilikum derhjemme", siger David Bjärne, Vendoras online marketing manager.
David nævner også Osmo som et meget interessant brand. Deres produktportefølje består af pædagogiske iPad spil, både til skolebrug i fag som matematik eller programmering og til mere legende rekreative spil. En spændende forskel fra de fleste andre spil på markedet er, at Osmos spil projiceres via en reflektor op på en interaktiv overflade for eksempel et bord. Det betyder, at brugerne ikke fokuserer på eller kun ser på skærmen.
Vendoras sidste produktsegment går under kategorien designobjekter. Det gælder mobilcovers og touchscreencovers i læder af en højere kvalitet og med en højere grad af design end mange konventionelle alternativer.
Hjemmekontor og smart home
David forklarer, at han i øjeblikket ser to tendenser, der skiller sig ekstra ud, inden for teknologi og smarthome. I de senere år er udbredelsen af hjemmearbejdspladser og muligheden for at arbejde på distancen steget markant, ikke mindst kombineret med et skift i retning af flere freelancere og konsulenter.
Med coronavirus er denne tendens blevet fremskyndet og eskaleret yderligere, hvilket stiller nye krav til udstyret til hjemmekontoret. Fra at man tidligere bare arbejdede hjemme nogle minutter fra tid til anden, er dette nu blevet til flere ugers hjemmearbejde i træk. Eksempler på produkter, der efterspørges, er laptop-stativer til skrivebordet, mus, skærmadapters og workstations. Og når disse produkter skal integreres i hjemmet, bliver udseendet omend endnu vigtigere, end når de "kun" anvendes på kontoret.
Som trend nummer to fremhæver David det smartehome-segment og den forandring, der er sket fra, hvordan det tidligere så ud.
"Da smarthome først dukkede op, handlede det i høj grad om at digitalisere og automatisere eksisterende enheder såsom lys og tv. Alle enheder skulle tale sammen via en central hub, og det var ikke nødvendigvis vores behov, der var i centrum. I dag opbygger vi i stedet vores hjem med funktionelle produkter, der effektiviserer og sparer både tid og energi. Produkterne behøver ikke at være indbyrdes forbundne eller endog elektroniske. Tag Click & Grow og Bluelounge for eksempel, som i høj grad tilfører værdi alligevel", fortsætter han.
Kunderne har ingen grund til at gå på kompromis med designfaktoren. Der er altid produkter på forkant, der tilbyder både funktion og stilfuldt design i ét.
David Bjärne, online marketing manager hos Vendora
Øget fokus på design
Vendoras produkter sælges i dag primært i to hovedtyper af butikker med forskellige målgrupper, som handler på forskellige måder, men som har de samme behov. Hvilket kan skabe gode synergier. For det første er produkterne tilgængelige hos traditionelle webshops, elektronikbutikker og specialiserede Apple-forhandlere, hvor kunderne generelt prioriterer specifikationer og funktion.
Den anden gruppe forhandlere er designbutikker som Nordiska Kompaniet og Illums Bolighus, hvor der er stor efterspørgsel blandt kunderne på teknisk boligtilbehør med et markant godt design. Til en vis grad for at komplimentere større, dyrere indkøb fra specialbutikker.
”Kunderne har ingen grund til at gå på kompromis med designfaktoren. Der er altid produkter på forkant, der tilbyder både funktion og stilfuldt design i ét. Det er også i overensstemmelse med, hvordan vi ønsker at arbejde. De produkter, der købes, skal så vidt muligt være investeringer for livet. Hvis designet ikke holder, er der stor risiko for, at de ikke vil blive brugt. Nogle produkter skal udskiftes efter et stykke tid, fordi der dukker nye modeller af elektronikken op. Men eksempelvis et mobilcover skal absolut kunne bruges i mindst tre til fire år. Og det er muligt. Vi har flere eksempler blandt vores medarbejdere på kontoret. Langsigtede og bevidste købsbeslutninger er en klar retning i samfundet, som vi ønsker at være en del af", siger David.
Den fysiske butiks rolle forandrer sig
Han ser selv en vigtig rolle for de fysiske butikker i fremtiden, ikke mindst inden for design og indretning. En rolle, der ændrer sig til at blive mere serviceorienteret, social og informativ i forhold til tidligere. Her er muligheden for møde engagerede og kyndige medarbejdere, der kan rådgive kunderne om produktvalg.
I takt med at forbrugernes indkøbsadfærd ændrer sig, er distributører og detailhandlere nødt til at tilpasse sig nye mønstre. Hidtil er det sket stille og roligt på grund af branchens traditionelle analoge strukturer.
"Men jeg føler mig meget positiv i forhold til den aktuelle udvikling, og jeg er temmelig sikker på, at vi alle vil være i stand til at klare den igangværende brancheglidning på forskellig vis, så længe vi arbejder proaktivt, distributører og detailhandlere sammen omkring overførsel af oplysninger til gavn for slutkunderne. Når alt kommer til alt, er det deres behov, der er i centrum i forhold til at opnå vellykkede resultater for alle. Fra Vendoras side stræber vi efter at tage ansvar gennem alle led og nå ud til disse forbrugere", siger David afslutningsvis.
Hans egen rejse med Vendora begyndte for et par år siden, med operationelt arbejde inden for marketing og forretningsudvikling. Forud for det har han ti års erfaring fra e-handel og digital markedsføring, som blandt andet har givet stor indsigt i kundernes behov, markedsstrategier og en langsigtet tilgang i markedet.