Ung 80-årig på international vækstrejse

FDB Møbler fylder 80 år i 2022. Siden brandet blev etableret, har målet været at skabe godt design til danskerne. Det er stadig FDB Møblers designfilosofi - krydret med nutidens designværdier som miljøvenlighed, ansvarlighed og nytænkning. Og i dag er det dog ikke kun danskerne, der nyder godt af FDB Møbler, for brandet er på en international vækstrejse.

”Vi har aldrig solgt så meget, og vi har aldrig tjent så meget, som vi gør nu, så det er også nu, vi skal investere i fremtiden”, siger Ole Kiel, administrerende direktør i FDB Møbler, der fylder 80 år i år. Foto: FDB Møbler. .

I 80 år har danskerne indrettet deres hjem med demokratisk design fra FDB Møbler. Igennem tiden har en række af Danmarks største designere været en del af FDB Møbler, og den tradition videreføres i dag, hvor unge såvel som anerkendte designere bidrager til kollektionen. 

“FDB Møbler har aldrig fyldt mere, end det gør i dag, hvor vi fejrer jubilæum ved at bringe gamle velkendte designs tilpasset nutiden sammen med masser af nyt, spændende design”, siger FDB Møblers administrerende direktør Ole Kiel, der har spillet en central og meget stor rolle i den genoplivning, der er sket af FDB Møbler, siden han kom til for otte år siden. Og væksten stopper bestemt ikke her – tværtimod.

Den ikoniske stol som praktisk talt alle danskere – unge som ældre – forbinder med FDB Møbler; J46 designet af Poul M. Volther i 1956. Foto: FDB Møbler. .

FDB Møblers ‘revival’ skete på baggrund af retrobølgen, men i dag er godt 55 procent af kollektionen nye møbler designet af danske designere. “Så vi lever ikke på fortiden”, siger Ole med et smil. “Mange af de gamle ting er smukke, men de passer ikke ind i den tid, vi lever i dag. Vi vil jo gerne blive 80 år mere, så derfor skal vi følge med tiden. Vi skaber ikke mode, men vi skaber nutidigt, levedygtigt design, der matcher tiden”.

Ole fortæller, at man bruger arkiverne til at finde FDB Møblers formsprog. “Tingene skal jo have værdi i dag, men de skal designes i samme ånd, som det altid er sket”.

Spørger man ind til DNA’et i FDB Møblers formsprog, fastslår Ole, at det handler om design skabt med lige dele fokus på hjertefornemmelsen og det kommercielle. Vores indgang til design er i princippet, hvad vi selv kan lide, og hvad vi tror, vi kan sælge”.

Siden FDB Møbler genopstod for otte år siden, har man udviklet voldsomt på kollektionen. Fra at bestå af træmøbler, rummer den i dag lertøj, tekstiler, belysning og meget mere. Med andre ord er det en fuld kollektion, der matcher FDB Møblers univers. “Vores kunder skal kunne gå ind i vores butikker og uanset, hvad de vælger, matcher det ind i det univers, de kender”.

Sammen Havemøbler af Thomas Alken kommer i 2022 i en særudgave – skabt i samarbejde med Verdens Skove. Det røde FSC-certificerede Rosita-træ kommer fra et skovøkosystem i Honduras, hvor der arbejdes med at bevare biodiversiteten og skabe indtægter til lokalbefolkningen. Foto: FDB Møbler. .

Vi skal tænke på miljøet

Alle FDB Møblers træmøbler er fremstillet af FSC-certificeret træ, og hertil kommer, at 10 procent af kollektionen er Svanemærket. “I 2025 vil 80 procent af vores kollektion være Svanemærket, men der ligger et kæmpestort dokumentationsarbejde bag hvert eneste Svanemærkede produkt, og det koster både tid og penge, så det kan ikke ske ‘overnight’”, siger Ole, der dog mener, det er utroligt vigtigt på den lange bane. 

“Når vi ikke er her mere, skal man ikke kunne se, vi har været her”, er hans holdning, så derfor gøres alt så optimalt som muligt, og lige nu er man i gang med at lave CO2-beregninger på alle produkterne i FDB Møblers kollektion.

“Det er dog også omstændigt og tidskrævende, og det vil nok tage et års tid fra nu, før vi er helt færdige. Men så ved kunderne også, hvad de køber ind i. De kan se, at det eksempelvis er mere CO2-krævende at fremstille et polstermøbel end et møbel i træ og træffe deres egen valg”, siger Ole.

I forhold til transporten af varer, har man også set på nye, CO2-besparende tiltag.

“Transport af varer udgør 40 procent af den samlede CO2-udledning. Vi har blandt andet ændret vores forsendelser, så vi pakker to stole i én kasse. Dermed sender vi mindre luft, og vi reducerer antallet af sendte kasser med 50 procent. Det var en aha-oplevelse for os, og det tror jeg også, det er for forbrugerne. Men vi ser hele tiden på, hvor vi kan forbedre os, men det tager tid. Se på økologi. Snakken begyndte i 80’erne. Det er 40 år siden, men det er ikke før i de seneste par år, den er blevet allemandseje. Så det tager en generation at indføre en ny tankegang”, siger Ole. Han tilføjer dog også, at ”derfor behøver man ikke gøre noget forkert undervejs”.

Betragter man en møbelproduktion i dag udelukkende fra den kommercielle side, skal man holde sig fra FSC-certificeret træ. Det ville absolut være billigere. “Men det kommer. Det offentlige og de store virksomheder er begyndt at se på miljøvenligheden, og forbrugerne følger efter”.

Noget, man også er begyndt at kigge ind i, er re-salg af FDB Møbler.

“Vores møbler holder let i 30 år og mere. Egentlig er det jo fantastisk, at man har et brand, der er så stærkt, at man kan være sin egen konkurrent”, siger Ole med et smil. Det afskrækker ham dog ikke fra at tænke re-salgstanken videre.

De næste 80 år
Hvad der også er en del af fremtiden, er én måske endda to nye butikker i Hamborg, og en øget omsætning. I dag tækker butiksporteføljen otte egne butikker og to franchise-butikker samt wholesale. Og Ole fortæller, at eksporten er et område, man vil satse yderligere på.

“Det er et stort marked, som vi også gerne vil spise vores lille del af. Nu begynder vi i Tyskland, og efterfølgende kommer Norge sandsynligvis. Vi er i dag store i Danmark, så vores vækst skal ske på eksporten”.

Fremadrettet kommer vi også til at se flere accessoires fra FDB Møbler, og kontraktmarkedet, som man ikke er store på i dag, vil også være et udviklingsområde.

Nye designere er også kommet med. Det gælder blandt andet Rikke Frost, Salto & Sigsgaard, Rasmus Appel, Laura Bilde og Emil Holck Reimert.

“Vi holder øjnene åbne for nye, unge designere, og giver dem gerne en mulighed, hvis deres formsprog og deres værdier passer med vores. Vi har også opmandet vores udviklingsafdeling. Vi har aldrig solgt så meget, og vi har aldrig tjent så meget, som vi gør nu, så det er også nu, vi skal investere i fremtiden”.

Ole fortæller også, at FDB Møbler i 2021 voksede med 250 procent på eksporten, og at den totale omsætning i 2021 lå tæt på 200 millioner kroner med et index 136 i forhold til 2020. I Danmark har man godt 40 medarbejdere og i alt 350 medarbejdere. Det er dobbelt så mange som før corona.

I Danmark tegner butikkerne sig for 70 millioner kroner af den samlede omsætning, mens wholesale-delen tegner sig for en omsætning på 110 millioner kroner i 2021. For tre et halvt år siden blev Ole Kiel administrerende direktør i FDB Møbler på fuld tid, og for to år siden blev FDB Møbler en selvstændig virksomhed under Coop-paraplyen.

Ole tror på, at den vækstrejse, man er på, fortsætter, men ikke med samme hast som de seneste par år. “Når folk begynder at rejse igen, bruger de færre penge på boligen, men så skal vi jo bare være bedre end vores kollegaer”.

Vi skal fejre historien
Selve fejringen af FDB Møblers 80-års jubilæum vil primært ske med events i efteråret 2022, men allerede nu har man lanceret en række nye produkter, blandt andet en speciel Børge Mogensen jubilæumssofa i rød, ligesom der vil være flere andre limited edition produkter i løbet af året.

Men frem for alt handler det om historien.

”Især på eksporten betyder historien rigtig meget. FDB Møbler er ikke bare endnu et ‘new nordic brand’. Vi er en del af den danske møbeltradition. I Danmark betyder det også noget, at vi er ejet af et kooperativ, for det signalerer, at vi ikke er superkapitalister, og i dag tæller vi blandt de mest kendte møbelbrands både blandt ældre og yngre danske forbrugere. Det skal vi bygge videre på i de næste 80 år”, slutter Ole.

Relateret indhold

30.04.2024Designbase.dk

Sådan kan I lette likviditetspresset på jeres virksomhed

30.04.2024Designbase.dk

Unge under 18 år i sommerjobs?

29.04.2024Designbase.dk

Kunstig intelligens i detailhandlen

26.04.2024Designbase.dk

Detailhandlen forventer ikke længere prisfald

25.04.2024Designbase.dk

Messe Frankfurt tilbyder gratis onlineevents for alle

23.04.2024Designbase.dk

Den digitale sikkerhed halter hos danske SMV’er

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023