01.03.2022  |  Business  |  Branchenyt

Ung 80-årig på international vækstrejse

FDB Møbler fylder 80 år i 2022. Siden brandet blev etableret, har målet været at skabe godt design til danskerne. Det er stadig FDB Møblers designfilosofi - krydret med nutidens designværdier som miljøvenlighed, ansvarlighed og nytænkning. Og i dag er det dog ikke kun danskerne, der nyder godt af FDB Møbler, for brandet er på en international vækstrejse.

I 80 år har danskerne indrettet deres hjem med demokratisk design fra FDB Møbler. Igennem tiden har en række af Danmarks største designere været en del af FDB Møbler, og den tradition videreføres i dag, hvor unge såvel som anerkendte designere bidrager til kollektionen. 

“FDB Møbler har aldrig fyldt mere, end det gør i dag, hvor vi fejrer jubilæum ved at bringe gamle velkendte designs tilpasset nutiden sammen med masser af nyt, spændende design”, siger FDB Møblers administrerende direktør Ole Kiel, der har spillet en central og meget stor rolle i den genoplivning, der er sket af FDB Møbler, siden han kom til for otte år siden. Og væksten stopper bestemt ikke her – tværtimod.

FDB Møblers ‘revival’ skete på baggrund af retrobølgen, men i dag er godt 55 procent af kollektionen nye møbler designet af danske designere. “Så vi lever ikke på fortiden”, siger Ole med et smil. “Mange af de gamle ting er smukke, men de passer ikke ind i den tid, vi lever i dag. Vi vil jo gerne blive 80 år mere, så derfor skal vi følge med tiden. Vi skaber ikke mode, men vi skaber nutidigt, levedygtigt design, der matcher tiden”.

Ole fortæller, at man bruger arkiverne til at finde FDB Møblers formsprog. “Tingene skal jo have værdi i dag, men de skal designes i samme ånd, som det altid er sket”.

Spørger man ind til DNA’et i FDB Møblers formsprog, fastslår Ole, at det handler om design skabt med lige dele fokus på hjertefornemmelsen og det kommercielle. Vores indgang til design er i princippet, hvad vi selv kan lide, og hvad vi tror, vi kan sælge”.

Siden FDB Møbler genopstod for otte år siden, har man udviklet voldsomt på kollektionen. Fra at bestå af træmøbler, rummer den i dag lertøj, tekstiler, belysning og meget mere. Med andre ord er det en fuld kollektion, der matcher FDB Møblers univers. “Vores kunder skal kunne gå ind i vores butikker og uanset, hvad de vælger, matcher det ind i det univers, de kender”.

Vi skal tænke på miljøet

Alle FDB Møblers træmøbler er fremstillet af FSC-certificeret træ, og hertil kommer, at 10 procent af kollektionen er Svanemærket. “I 2025 vil 80 procent af vores kollektion være Svanemærket, men der ligger et kæmpestort dokumentationsarbejde bag hvert eneste Svanemærkede produkt, og det koster både tid og penge, så det kan ikke ske ‘overnight’”, siger Ole, der dog mener, det er utroligt vigtigt på den lange bane. 

“Når vi ikke er her mere, skal man ikke kunne se, vi har været her”, er hans holdning, så derfor gøres alt så optimalt som muligt, og lige nu er man i gang med at lave CO2-beregninger på alle produkterne i FDB Møblers kollektion.

“Det er dog også omstændigt og tidskrævende, og det vil nok tage et års tid fra nu, før vi er helt færdige. Men så ved kunderne også, hvad de køber ind i. De kan se, at det eksempelvis er mere CO2-krævende at fremstille et polstermøbel end et møbel i træ og træffe deres egen valg”, siger Ole.

I forhold til transporten af varer, har man også set på nye, CO2-besparende tiltag.

“Transport af varer udgør 40 procent af den samlede CO2-udledning. Vi har blandt andet ændret vores forsendelser, så vi pakker to stole i én kasse. Dermed sender vi mindre luft, og vi reducerer antallet af sendte kasser med 50 procent. Det var en aha-oplevelse for os, og det tror jeg også, det er for forbrugerne. Men vi ser hele tiden på, hvor vi kan forbedre os, men det tager tid. Se på økologi. Snakken begyndte i 80’erne. Det er 40 år siden, men det er ikke før i de seneste par år, den er blevet allemandseje. Så det tager en generation at indføre en ny tankegang”, siger Ole. Han tilføjer dog også, at ”derfor behøver man ikke gøre noget forkert undervejs”.

Betragter man en møbelproduktion i dag udelukkende fra den kommercielle side, skal man holde sig fra FSC-certificeret træ. Det ville absolut være billigere. “Men det kommer. Det offentlige og de store virksomheder er begyndt at se på miljøvenligheden, og forbrugerne følger efter”.

Noget, man også er begyndt at kigge ind i, er re-salg af FDB Møbler.

“Vores møbler holder let i 30 år og mere. Egentlig er det jo fantastisk, at man har et brand, der er så stærkt, at man kan være sin egen konkurrent”, siger Ole med et smil. Det afskrækker ham dog ikke fra at tænke re-salgstanken videre.

De næste 80 år
Hvad der også er en del af fremtiden, er én måske endda to nye butikker i Hamborg, og en øget omsætning. I dag tækker butiksporteføljen otte egne butikker og to franchise-butikker samt wholesale. Og Ole fortæller, at eksporten er et område, man vil satse yderligere på.

“Det er et stort marked, som vi også gerne vil spise vores lille del af. Nu begynder vi i Tyskland, og efterfølgende kommer Norge sandsynligvis. Vi er i dag store i Danmark, så vores vækst skal ske på eksporten”.

Fremadrettet kommer vi også til at se flere accessoires fra FDB Møbler, og kontraktmarkedet, som man ikke er store på i dag, vil også være et udviklingsområde.

Nye designere er også kommet med. Det gælder blandt andet Rikke Frost, Salto & Sigsgaard, Rasmus Appel, Laura Bilde og Emil Holck Reimert.

“Vi holder øjnene åbne for nye, unge designere, og giver dem gerne en mulighed, hvis deres formsprog og deres værdier passer med vores. Vi har også opmandet vores udviklingsafdeling. Vi har aldrig solgt så meget, og vi har aldrig tjent så meget, som vi gør nu, så det er også nu, vi skal investere i fremtiden”.

Ole fortæller også, at FDB Møbler i 2021 voksede med 250 procent på eksporten, og at den totale omsætning i 2021 lå tæt på 200 millioner kroner med et index 136 i forhold til 2020. I Danmark har man godt 40 medarbejdere og i alt 350 medarbejdere. Det er dobbelt så mange som før corona.

I Danmark tegner butikkerne sig for 70 millioner kroner af den samlede omsætning, mens wholesale-delen tegner sig for en omsætning på 110 millioner kroner i 2021. For tre et halvt år siden blev Ole Kiel administrerende direktør i FDB Møbler på fuld tid, og for to år siden blev FDB Møbler en selvstændig virksomhed under Coop-paraplyen.

Ole tror på, at den vækstrejse, man er på, fortsætter, men ikke med samme hast som de seneste par år. “Når folk begynder at rejse igen, bruger de færre penge på boligen, men så skal vi jo bare være bedre end vores kollegaer”.

Vi skal fejre historien
Selve fejringen af FDB Møblers 80-års jubilæum vil primært ske med events i efteråret 2022, men allerede nu har man lanceret en række nye produkter, blandt andet en speciel Børge Mogensen jubilæumssofa i rød, ligesom der vil være flere andre limited edition produkter i løbet af året.

Men frem for alt handler det om historien.

”Især på eksporten betyder historien rigtig meget. FDB Møbler er ikke bare endnu et ‘new nordic brand’. Vi er en del af den danske møbeltradition. I Danmark betyder det også noget, at vi er ejet af et kooperativ, for det signalerer, at vi ikke er superkapitalister, og i dag tæller vi blandt de mest kendte møbelbrands både blandt ældre og yngre danske forbrugere. Det skal vi bygge videre på i de næste 80 år”, slutter Ole.

  Designbase.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere