Undersøgelse: Julegavehandlen forgik online i 2021
Nye tal fra DI Handel viser, at de e-handlende danskeres forbrug i 2021’s sidste kvartal i høj grad afspejlede, at perioden er sæson for tilbud og gaver. Det har blandt andet haft indflydelse på de mest anvendte webshops.
Black Friday og julegaveræs. For virksomheder i detailbranchen og danske webshops, der sælger direkte til de danske forbrugere, er årets sidste kvartal også det vigtigste kvartal. Danskernes onlineshopping i den periode viser da også, at både købsfrekvensen og forbruget er højere end forrige kvartal. Men hvad købte danskerne egentlig?
Det undersøger DI Handel og Epinion med analysen “Danskernes e-handel”.
Analysen viser, at varer og fysiske produkter er ligesom i 2021’s tredje kvartal den mest købte kategori i fjerde kvartal. Andelen af varer og fysiske produkter i det samlede e-handelsforbrug er steget med 3 procentpoint siden sidste kvartal, mens køb af rejser eller oplevelser er faldet med tilsvarende procentpoint.
Mere specifikt købte 87 procent af danskerne fysiske produkter på nettet i årets sidste kvartal. Indenfor de fysiske varegrupper har næsten hvert tredje danskere købt tøj, sko og tilbehør. Den næststørste gruppe er apotek, helse- og skønhed, hvor 10 procent af danskernes seneste online køb er foregået. Herefter følger bolig og køkkenudstyr med 9 procent.
Ifølge DI Handel afspejler købsmønsteret i den grad de mest anvendte onlinebutikker i fjerde kvartal. 83 procent af danskernes køb på nettet er sket gennem en dansk webshop, hvilket er en marginal stigning i forhold til tredje kvartal.
Den mest brugte onlinebutik er Zalando, mens Boozt og Magasin har overtaget pladserne fra Coop og Nemlig.com på top 5-listen. Derudover foregik 34 procent af danskernes seneste e-handel hos en webshop, de ikke tidligere har handlet hos – det er 4 procentpoint højere end i tredje kvartal i 2021.
- HCL