TrendSet Winter 2023: Succesfuld start på foråret og sommeren 2023
Med en markant stigning i antallet af besøgende og ikke mindst en stigende andel af besøgende fra lande uden for Tyskland var den første internationale interiør- og livsstilsmesse i det nye år, TrendSet i München en succes, og på trods af en træg julehandel, blev der bestilt mange nye varer til den kommende sæson.
Godt 2000 udstillere og brands viste deres produkter og nyheder til forår/sommer 2023, påske og endda jul 2023 i seks godt fyldte udstillingshaller, og indkøberne besøgte TrendSet i stort antal. 22538 besøgende kom på messen, og det er en markant stigning i forhold til året før. Dermed oplever TrendSet en stærk og sikker udvikling med yderligere vækst.
”Vi lever i en overgangstid. Intet sted er dette mere tydeligt end i erhvervslivet og handelen. Folks forbrug og købsadfærd ændrer sig hurtigt. Det reagerer detailhandlen på med nye og kreative koncepter. Integrationen af e-handel i fysiske butikker, hybridforretninger og brandoplevelseshubs er kun nogle få af de måder, hvorpå kunder kan fastholdes og nye erhverves. På TrendSet Winter 2023 blev meget udvekslet og diskuteret. I processen blev en positiv udvikling meget tydelig: Kunderne anerkender igen værdien af den fysiske detailhandel. Det, der kræves, er en personlig, brugerdefineret shoppingoplevelse på stedet. Nye koncepter scorer point i indre byer. Mindre, specialiserede butikker skyder op og gør shopping sjovere igen, og mere handel sker i stigende grad i de mindre butikker. Kontakt mellem fagfolk og netværk med eksperter er vigtigere end nogensinde i disse tider. Lige så vigtige er naturligvis tendenser, innovationer og produkter i den kommende sæson. For det kan ikke nægtes, at alle former for handel har brug for én ting, nemlig produkter, der fanger og sælger”, lyder det fra ledelsen bag TrendSet.
Julehandlen bliver mere og mere vigtig hos TrendSet Winter. Mange udstillere er gået over til at vise deres seneste julekollektioner på TrendSet Winter, og antallet øges, lyder det.
Mange danske udstillere er glade for TrendSet, bl.a. på grund af placeringen i München, der ligger i en region med stærk købekraft og god tilgængelighed for alle besøgende fra Central- og Sydtyskland, DACH-regionen (Tyskland, Østrig, Schweiz), Sydeuropa og Sydøsteuropa.
"Med sin gode infrastruktur er TrendSet på vej mod vækst. Mange nye besøgende fra de sydlige og østlige lande i Europa kommer til os. Interessante nye markeder som bl.a. Tjekkiet åbner sig. Det er en meget spændende udvikling, der får os til at positionere TrendSet endnu mere internationalt – med fokus på detailhandlen – og til at udnytte messens potentiale endnu mere. Vi bygger videre på, at vi ligesom om sommeren også bliver den mest succesfulde messe for Interiør & Livsstil om vinteren," siger Tatjana Pannier, administrerende direktør for TrendSet, om messens aktuelle situation og udvikling.
Vellykket start
Den ofte proklamerede død af detailhandlen kunne ikke ses på TrendSet Winter 2023 i München. Indkøbere fra mere end 40 lande fyldte TrendSets seks udstillingshaller med godt humør, stor interesse og stor ordreaktivitet. Sammenlignet med de sidste messebegivenheder fortsatte en generel tendens, der allerede var observeret om sommeren: Færre besøgende pr. virksomhed deltog i messen. Det er en udvikling, som TrendSet ønsker at modvirke, da et besøg er værdifuldt for alle medarbejdere i forhold ttil at se produkterne live og skabe kontakter i branchen. Fremtiden forventes at bringe flere udstillere med hensyn til kvantitet og kvalitet.
Wellness fra naturen: tendenserne i forår/sommer 2023
I foråret/sommeren 2023, som i tidligere sæsoner, drejer de fleste designs sig om natur og bæredygtighed. Længslen efter dybde, formål og holdbarhed i usikre tider kommer ofte til udtryk i retrospektiv vintage, hjemlig sommerhus-chic og hyggelig scandi-stil. Bløde former, rolige farver, naturlige materialer og kærlige detaljer løfter interiør, mode, tilbehør og livsstilsprodukter til feel-good elementer i den nye sæson.
Selv glamourøse designs sætter kun diskrete accenter. Landlig hygge, muntre mønstre og afslappede kollektioner fører til produkter med et optimistisk statement inden for områderne Live & Give, Cook & Eat, Decorate & Create og Work & Play.
Farverige og glade tendenser til påsken 2023
Friske pasteller, naturlige motiver til påske, ikoniske påskeklassikere i nye forklædninger og usædvanlige mønstre venter os i påskeprodukterne til 2023. Glitrende plyskyllinger, hæklede kaniner og batik påskeæg vil boltre sig på påskebordet sammen med service og tilbehør med delikat blomster- og dyrepynt. Påsken bliver farverig, munter og varieret. Landstilarter med naturlige materialer og jordfarver vil også finde deres plads i påskereden.