Traditionsrigt dansk keramikbrand genopstår
Knabstrup Keramik lukkede i 1988 efter i 91 år at have leveret smuk keramik til danskerne. Nu genåbner keramikvirksomheden, og målet er at kombinere de gamle, smukke keramiske designs fra arkiverne med keramik skabt af nutidige, progressive danske keramikere.
Tradition og æstetik møder nutidigt design, når Knabstrup Keramik genopstår i et udtryk, der på smukkeste vis forener keramikkens bløde former og organiske natur med spændende design skabt af nutidige, danske keramikere såvel som velkendte designs fundet i arkiverne hos Knabstrup Keramik.
På Formland lyder startskuddet til det nye Knabstrup Keramik. Bag relanceringen af det navnkundige brand står en gruppe på tre rutinerede branchefolk, der alle har stor erfaring fra design- og interiør-branchen, nemlig Kim Kordt Jørgensen, der er designdirektør, og som tidligere har været ansat hos Kähler Design, marketingdirektør Michael Knudsen, der kommer fra Thuesen Jensen, samt Karsten Madsen, der er administrerende direktør i den nye konstellation, og som tidligere har været hos Stelton og Groupe SEB.
Knabstrup Keramik har en sjæl og en historie, som vi faldt for, og ambitionen er helt klart at relancere det gamle stolte danske varemærke, hvor kvalitet og fokus på håndværk er bærende elementer. Tidligere arbejdede Knabstrup Keramik med en kombination af keramikere tilknyttet virksomheden og ekstern inspiration hentet udefra. Og den tilgang vil vi gerne dyrke igen, lyder det fra Karsten Madsen, der sammen med Michael Knudsen slår fast, at man vil tage udgangspunkt i det kunstneriske håndværk og historien omkring det, og at alt, man foretager sig, vil være med respekt for arven og historien.
Vi vil arbejde med keramikere, der dyrker keramikken og håndværket, og som har dybden, lyder det, og vi tør udfordre og gå nye veje i den keramiske industri.
Netop derfor har vi sammensat et produktsortiment, der består af nogle af Knabstrup Keramiks velkendte klassikere; bl.a. dejfade og syltekrukker samt Anna-serien, som er designet med Inspiration fra en smuk vase, som Johannes Hansen formgav i 1960erne. Johannes Hansen var kunstnerisk leder fra 1953-1970 og har haft stor betydning for Knabstrups udvikling og fokusskift fra dekoration og over til formgivning, som var hans hjertebarn forklarer Michael Knudsen og Karsten Madsen supplerer:
Klassikerne er kombineret med designs skabt af nogle af vore dygtige nutidige keramikere som eksempelvis Claire Maria Lehmann og Iben Harboe, der sammen driver keramikvirksomheden Clip Klap. De har formgivet Plateau vasen, som er en iøjnefaldende vase skabt ved stampning med en gammel hegnspæl, hvilket giver vasen et rustikt look med et spændende fald i glasuren i de forskellige niveauer i leret.
Et eksempel på innovation med fortsat respekt for arven, er vores samarbejde med keramiker Tina Marie CPH Handmade og kunstner Leise Dich Abrahamsen, som i fællesskab har nyfortolket de oprindelige stentøjsrelieffer, der blev produceret i 1960erne og 1970erne. De har skabt nye relieffer i et moderne udtryk, som vi i alt beskedenhed mener passer ind i nutidens boligindretning.
Om Knabstrup Keramik
Knabstrup Keramik er et gammelt dansk keramisk mærke, som lukkede ned i 1988. Men historien begyndte tilbage i 1622 hvor Knabstrup Teglværk blev etableret. Tidsregningen for Knabstrup Keramik starter i 1897, hvor aktieselskabet Knabstrup teglværk blev etableret.
Keramikproduktionen startede omkring 1907 og fødtes af den innovative ide om at producere urtepotter af ler. Senere kom syltekrukker og andre krukker til husholdningen også i produktion, og det blev begyndelsen til de kommende 80 års produktion af keramiske produkter, som over tid omfattede en lang række produktkategorier; vaser, kaffe-, te- og spisestel, fade, skåle, lysestager mm. Takket være et unikt koncept, som var båret af keramisk kunsthåndværk af høj kvalitet til rimelige priser, og en dygtig kunstnerisk ledelse blev Knabstrup én af datidens største producenter af keramik og lertøj.
Knabstrup har over tid samarbejdet med en lang række af kunstnere og keramikere. Fra omkring 1930 kom der kunstnere på Knabstrup Keramikfabrik og man samlede inspiration fra hele verden. Kunstnerne skulle dekorere og formgive stel, figurer, krukker mm. som kunne masseproduceres og sælges. Eksempelvis kom der ungarske kunstnere i slutningen af Anden Verdenskrig og i 1960erne var tyske keramiske kunstnere med til at udvikle nye typer af lervarer.
I midten af 70érne fik Knabstrup imidlertid økonomiske problemer, bl.a. pga. tab af en vigtig kunde på teglværket, men også som følge af oliekrisen.
Det betød at Bjørn Wiinblad i 1978 overtog produktionen, og han anvendte herefter primært fabrikken til produktion af hans egne kunstværker. Nøglen til fabrikken i Knabstrup blev for sidste gang drejet i 1988, da Bjørn Wiinblad lukkede fabrikken, fordi den ikke kunne følge med de faldende produktionspriser af billigt keramik indtil 2017, hvor virksomheden nu genåbner i en version 2.0.
Inden de tre branchefolk gik i luften med den nye udgave af Knabstrup Keramik, fik de god hjælp fra bl.a. Jernløse lokalhistorisk arkiv og museum, som har en permanent udstilling af gamle Knabstrup produkter, samt Marianne Olsen, som har været tilknyttet fabrikken siden slutningen af 50erne og som var med helt frem til lukningen i 1988.
Vores plan er at dyrke det rå og ærlige udtryk, og vores ambition er, at glasuren skal være et varemærke for Knabstrup Keramik. Vi skal turde være os selv, så samtidig med at vi skal dykke ned i historien, skal vi også udvikle os for fremtiden, lyder det samstemmende fra Michael og Karsten.