Traditionsrigt dansk keramikbrand genopstår

Knabstrup Keramik lukkede i 1988 efter i 91 år at have leveret smuk keramik til danskerne. Nu genåbner keramikvirksomheden, og målet er at kombinere de gamle, smukke keramiske designs fra arkiverne med keramik skabt af nutidige, progressive danske keramikere.

Dejfadene er også blandt de historiske produkter, som nu bringes ind i nutidig kontekst af Knabstrup Keramik..

Tradition og æstetik møder nutidigt design, når Knabstrup Keramik genopstår i et udtryk, der på smukkeste vis forener keramikkens bløde former og organiske natur med spændende design skabt af nutidige, danske keramikere såvel som velkendte designs fundet i arkiverne hos Knabstrup Keramik.

På Formland lyder startskuddet til det nye Knabstrup Keramik. Bag relanceringen af det navnkundige brand står en gruppe på tre rutinerede branchefolk, der alle har stor erfaring fra design- og interiør-branchen, nemlig Kim Kordt Jørgensen, der er designdirektør, og som tidligere har været ansat hos Kähler Design, marketingdirektør Michael Knudsen, der kommer fra Thuesen Jensen, samt Karsten Madsen, der er administrerende direktør i den nye konstellation, og som tidligere har været hos Stelton og Groupe SEB.

”Knabstrup Keramik har en sjæl og en historie, som vi faldt for, og ambitionen er helt klart at relancere det gamle stolte danske varemærke, hvor kvalitet og fokus på håndværk er bærende elementer. Tidligere arbejdede Knabstrup Keramik med en kombination af keramikere tilknyttet virksomheden og ekstern inspiration hentet udefra. Og den tilgang vil vi gerne dyrke igen”, lyder det fra Karsten Madsen, der sammen med Michael Knudsen slår fast, at man vil tage udgangspunkt i det kunstneriske håndværk og historien omkring det, og at alt, man foretager sig, vil være med respekt for arven og historien.

”Vi vil arbejde med keramikere, der dyrker keramikken og håndværket, og som har dybden”, lyder det, ”og vi tør udfordre og gå nye veje i den keramiske industri”.

”Netop derfor har vi sammensat et produktsortiment, der består af nogle af Knabstrup Keramiks velkendte klassikere; bl.a. dejfade og syltekrukker samt Anna-serien, som er designet med Inspiration fra en smuk vase, som Johannes Hansen formgav i 1960’erne. Johannes Hansen var kunstnerisk leder fra 1953-1970 og har haft stor betydning for Knabstrups udvikling og fokusskift fra dekoration og over til formgivning, som var hans hjertebarn” forklarer Michael Knudsen og Karsten Madsen supplerer:

”Klassikerne er kombineret med designs skabt af nogle af vore dygtige nutidige keramikere som eksempelvis Claire Maria Lehmann og Iben Harboe, der sammen driver keramikvirksomheden Clip Klap. De har formgivet Plateau vasen, som er en iøjnefaldende vase skabt ved stampning med en gammel hegnspæl, hvilket giver vasen et rustikt look med et spændende fald i glasuren i de forskellige niveauer i leret.”

”Et eksempel på innovation med fortsat respekt for arven, er vores samarbejde med keramiker Tina Marie – CPH Handmade og kunstner Leise Dich Abrahamsen, som i fællesskab har nyfortolket de oprindelige stentøjsrelieffer, der blev produceret i 1960’erne og 1970’erne. De har skabt nye relieffer i et moderne udtryk, som vi i alt beskedenhed mener passer ind i nutidens boligindretning.” 

Om Knabstrup Keramik

Knabstrup Keramik er et gammelt dansk keramisk mærke, som lukkede ned i 1988. Men historien begyndte tilbage i 1622 hvor Knabstrup Teglværk blev etableret. Tidsregningen for Knabstrup Keramik starter i 1897, hvor aktieselskabet Knabstrup teglværk blev etableret.

Keramikproduktionen startede omkring 1907 og fødtes af den innovative ide om at producere urtepotter af ler. Senere kom syltekrukker og andre krukker til husholdningen også i produktion, og det blev begyndelsen til de kommende 80 års produktion af keramiske produkter, som over tid omfattede en lang række produktkategorier; vaser, kaffe-, te- og spisestel, fade, skåle, lysestager mm. Takket være et unikt koncept, som var båret af keramisk kunsthåndværk af høj kvalitet til rimelige priser, og en dygtig kunstnerisk ledelse blev Knabstrup én af datidens største producenter af keramik og lertøj.

Knabstrup har over tid samarbejdet med en lang række af kunstnere og keramikere. Fra omkring 1930 kom der kunstnere på Knabstrup Keramikfabrik og man samlede inspiration fra hele verden. Kunstnerne skulle dekorere og formgive stel, figurer, krukker mm. som kunne masseproduceres og sælges. Eksempelvis kom der ungarske kunstnere i slutningen af Anden Verdenskrig og i 1960’erne var tyske keramiske kunstnere med til at udvikle nye typer af lervarer.

I midten af 70érne fik Knabstrup imidlertid økonomiske problemer, bl.a. pga. tab af en vigtig kunde på teglværket, men også som følge af oliekrisen.   

Det betød at Bjørn Wiinblad i 1978 overtog produktionen, og han anvendte herefter primært fabrikken til produktion af hans egne kunstværker.  Nøglen til fabrikken i Knabstrup blev for sidste gang drejet i 1988, da Bjørn Wiinblad lukkede fabrikken, fordi den ikke kunne følge med de faldende produktionspriser af billigt keramik – indtil 2017, hvor virksomheden nu genåbner i en version 2.0.

Inden de tre branchefolk gik i luften med den nye udgave af Knabstrup Keramik, fik de god hjælp fra bl.a. Jernløse lokalhistorisk arkiv og museum, som har en permanent udstilling af gamle Knabstrup produkter, samt Marianne Olsen, som har været tilknyttet fabrikken siden slutningen af 50’erne og som var med helt frem til lukningen i 1988.

”Vores plan er at dyrke det rå og ærlige udtryk, og vores ambition er, at glasuren skal være et varemærke for Knabstrup Keramik. Vi skal turde være os selv, så samtidig med at vi skal dykke ned i historien, skal vi også udvikle os for fremtiden”, lyder det samstemmende fra Michael og Karsten.  

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.01.2025J.A Sundqvist AB

Sponseret

Forårsnyheder 2025

13.01.2025Designbase.dk

En gastronomisk oplevelse

02.01.2025Witt

Sponseret

Witt Denmark A/S overtager distributionen af Outdoorchef-produkter på det nordiske marked og i UK.

21.11.2024F&H Group A/S

Sponseret

Termokande-nyhed fra Zone taler ind i tidsånden

14.11.2024Witt

Sponseret

Revolutioner din juiceoplevelse – Mød Witt by Kuvings AUTO10

11.11.2024EVA SOLO

Sponseret

Stilfuld og effektiv affaldssortering

11.11.2024EVA SOLO

Sponseret

Køkkenklassikere nu i genanvendte materialer

11.11.2024EVA SOLO

Sponseret

Hvad kræver det at blive Verdens bedste kok?

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

09:00

Sted

Vardevej 1, 7400 Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023