Together; en stærk trend til julen
Christmasworld Trends 2021/22 rammer tiden og hjælper branchen med at komme tilbage på sporet.
Together – sammen - er et stærkt begreb lige nu. Det handler om at stå sammen i krisetider, for pandemien har vendt op og ned på vores verden. Fysisk afstand har fået folk til at komme tættere på hinanden. Naboer, venner og familier opdager hinanden på nye måder og skaber fælles øjeblikke, og vi har igennem de seneste halvandet år oplevet naturen, hvor vi kan trække os tilbage til fred og ro.
”Begreber som genbrug og upcycling er ved at få stadig større momentum. Det er temaer, som vi i stigende grad vil se i produktkollektionerne på Christmasworld”, siger Annetta Palmisano, designer hos bora.herke.palmisano-stilbureauet, der er ansvarlig for at udvikle og designe det nye Christmasworld- og Paperworld Trends-format på vegne af Messe Frankfurt, og hun varsler en ny æra, når det gælder trenden.
Produkt- og stilverdenerne, når det gælder sæsonbetonede dekorationer og artikler til festlig indretning ligger tæt op ad de globale forbrugertendenser. Bæredygtighed og generel mindfulness ses i stigende grad som centrale temaer, også til årets fælles festlige øjeblikke.
“Detailbranchens rolle udvikler sig også: I stedet for kortlivede designs og store kollektioner, lægges der vægt på at skabe et passende, troværdigt og stimulerende produktmiks. Innovative konceptbutikker og kreative detailhandlere ses over hele verden”, siger designer Claudia Herke.
Hippe butikker tilbyder et miks af nye og brugte ting, mode, blomster, dekoration, papirvarer, en café, velvære, arbejde - alt præsenteres samlet. Men kun gennem et kurateret udvalg afspejler det en ny, mere mindful livsstil, der appellerer til kunderne. Den logiske konsekvens er tre fælles trends: ‘Contemplative approach’, ‘Heirloom feelings’ og ‘Spirited response’.
Contemplative approach - naturen som inspirationskilde:
Original, taktil og uhøjtidelig. I denne stilverden spiller materialet hovedrollen i designet. Genanvendelige materialer som kork, bark, jute, græs og træ skaber det uhøjtidelige look sammen med metal, marmor og sten. Materialerne ses i deres naturlige form; groft hugget, brudt, vævet eller enkelt forarbejdet.
Den taktile fornemmelse er vigtig. Så udover de rustikke overflader understreger et fint poleret, håndlavet finish naturens skønhed. Gammelt håndværk bliver genoplivet. Ler og keramik med et groft, sandet udseende og naturligt udtryk ses. Skoven giver en overflod af design og motiver, herunder agern, bark, blade, nødder, kegler og frugter.
Farvepaletten understreger den enkle stemning og de taktile materialer – blandt andet mørke enebær, lysegrøn, brun, rød bøg, mat grøn, mos, basaltgrøn og en varm, lys stennuance. De individuelle nuancer fremstår dybe, rige, næsten planteagtige i deres udtryk, og de karakteristiske korn og mønstre i de naturlige materialer skaber et harmonisk billede.
Heirloom feelings - ny nostalgi definerer designet:
Nostalgisk, ungt og legende. Den poetiske, unge stil åbner et optimistisk perspektiv. Kunstneriske og legende aspekter kan opdages i designet med mere jordnære fortolkninger i sarte nuancer. Den muntre, livlige flora er slående. Blomster, spredte blomster, mille fleur og vinstokke spirer sammen med fine, grafiske designs og ternede mønstre. De mange romantiske gobeliner skaber inspiration, og glæden ved at dekorere afspejles i alle aspekter af produkterne og livet: Fra festlige dekorationer til gaveindpakningspapirer og lykønskningskort.
Farveskalaen kombinerer følsomme, optimistiske toner. Paletten spænder fra en fløjlsagtig musegrå, en delikat limegrøn, skyhvid og mørk topas til en romantisk rosennuance. Fra lys mandel til en rød tone og blød, luftig himmelblå. Materialerne afspejler den raffinerede ro: Porcelæn, glas, fine papirer, håndlavede genstande og overraskende, nye fortolkninger af gammelt håndværk. Det suppleres af det delikate samspil mellem gennemsigtighed, guld og messing.
Spirited response - fokus på bæredygtighed:
Original, kreativ og ukonventionel. Ikke en tendens, men en nødvendighed. Denne stilverden bringer attraktive alternativer og ukonventionelle løsninger, der fokuserer på nul affald, en cirkulær økonomi samt up- og recycling. Designet er håndlavet, kreativt, muntert, farverigt og ukompliceret. Organiske former og iøjnefaldende, illustrative designs, inspireret af 1960'erne, har en stærk indflydelse. Håndskrevne eller tegnede trykte motiver, barnlige skitser og idéer med en improviserende karakter afrunder den oprindelige stil.
Farvepaletten kombinerer levende nuancer med tilfældige melanger, der skyldes forskellige genbrugsprocesser. Papiraffald omdannes til papmaché, og gamle stoffer eller ledninger bliver kreative materialer til nye ting. Kontrasterende skrottræ kombineres for at danne slående blikfang, og blomsteraffald bruges til at skabe usædvanligt papir og gaveemballage. Farverne genererer positiv energi og spænder fra intens havgrøn, brændende rød, falmet rose og en mælkeagtig karamelbrun til ultraviolet, bristol blue, lys flamingo orange og majsgul.
Næste Christmasworld holdes fra den 28. januar til 1. februar 2022.