Tidens lifehack: Mindful drinking
Vi vil have kontrol over vores liv. Det ligger i den livsstil, der præger tiden, og ISH gør det nemt at sikre mindful drinking. Brandets succes er stor og global, Morten Sørensen kaldet det en mulighed for at være social uden at være påvirket af alkohol, og han ser gerne ISH bliver solgt i livsstilsbutikker, hvor det passer fint med design, borddækning og coctailtilbehør.
Det begyndte med, at Morten Sørensen udfordrede sig selv til 100 dage uden alkohol. Han ville gerne være bedre til crossfit, og han gad ikke længere være mandagstræt. Det udviklede sig til et lifehack for ham, og blev samtidig begyndelsen på ISH, og en helt ny tankegang omkring alkohol, nemlig mindful drinking. Derfor kalder han naturligvis også ISH for The Mindful Drinking Company. Og visionen har fra begyndelsen været, at det skal være nemt.
Hele livsstilstankegangen omkring, hvordan man lever sit liv, er under forandring. Og derfor matcher ISH også perfekt ind ude i livsstilsbutikkerne, hvor man kan præsentere borddækninger, cocktailsæt og sælge ISH. Dermed har man også signaleret en holdning til livsstil, og man har fået et nyt produktsegment, der kan generere et mersalg, på hylderne.
ISH falder fantastisk godt ind i tiden. Holder man et middagsselskab i dag, kan man ikke forvente, at alle spiser kød, og på samme måde kan man ikke forvente, at alle drikker alkohol. ”Og det skal ikke være noget issue. De skal ikke nøjes med juice eller vand. De kan få det samme som alle andre”, fastslår Morten, og han fortæller, at en statistik for mindful drinking afslører, at 40 procent af verdens befolkning gerne vil skrue ned for deres alkoholindtag, og i England, der er et af de mest udviklede markeder på det område, drikker 59 procent et miks af drinks med alkohol og uden alkohol.
”Man kan sagtens have en ‘flexitarian’ holdning, så man både drikker drinks med og uden alkohol, og dermed er mindful omkring alkoholindtaget”.
”Det handler ikke om, hvad det ikke er. Det handler om, hvad det er. Nemlig en mulighed for at deltage i det sociale, der følger med en cocktail, uden at være påvirket af alkohol”, forklarer Morten, og han fortæller, at på bare få år er virksomheden vokset til i dag at tælle 10 mennesker, et kontor i to etager og med en eksport til 15 lande.
ISH er alkoholfrie drikkevarer med alkoholsmagen; GINISH, RUMISH og Château del ISH. Så man kan blande en Gin&Tonic eller en Dark&Stormy. Men uden alkoholen.
At ISH tapper perfekt ind i tiden, og på rekordtid er blevet en international succes, understreges af, at man samarbejder man med både BMW og Mercedes, den danske modemesse CIFF, den danske designer Søren Le Schmidt, Dansk Røde Kors, Eva Solo og Paustian. I det hele taget livsstilbrands, der gerne vil læne sig op ad den CSR, som ISH tilbyder.
”Det handler om at sende de rigtige signaler, og det handler om at tage stilling”. Men Morten mener ikke, man skal underkende det hyggelige og det sociale i at få en cocktail. Og det er ikke det samme at måtte bede om et glas vand, fordi man af den ene eller den anden grund ikke ønsker alkohol.
”Ved at servere ISH skaber man en god oplevelse, og som livsstilsbrand sender man et signal om, at man viser omtanke for sine kunder – at man er mindful, og at man lever op til Verdensmål nr. 3, der handler om sundhed og trivsel i symbiose”, forklarer Morten, og han ser det som et ”lifehack”. Vi vil gerne indtage mindre alkohol, men vi vil ikke undvære det sociale og det hyggelige i at drikke drinks med vennerne. Derfor er det essentielt, at ISH smager som gin eller rom. ”Vi kan se, at der er en 30 procent. genkøbsrate, når folk har smagt ISH, og når vi er ude for at præsentere ISH køber kunderne som regel mere end én vare, så købsfrekvensen er dermed over 100 procent”.
Mindfulness er vores ledestjerne
”Ledestjernen i alt, vi gør, er mindfulness. Og at gøre det nemt at være mindful; når man er på restaurant, i byen, til konfirmationen eller derhjemme. Det skal være nemt at skrue ned for alkoholen, og ekskluderes man af et fællesskab, er det let at falde i. Man skal bede om en Dark&Stormish uden at skulle forklare så meget”.
En spændende rejse
Morten fortæller, at der hele tiden udvikles nye ISH-muligheder, og at det seneste nye, der er på vej, er en Daiquirish. ”Vi skal hele tiden fodre forbrugerne med alternativer, og derfor bliver vores sortiment også hele tiden større”.
I dag sælges ISH primært i supermarkeder, men Morten ser det sagtens fungere i en livsstilsbutik eller en interiørbutik, hvor isspandene og krystalglassene også sælges. ”Det giver de andre produkter værdi, og det er nyt og spændende”.
Måden ISH introduceres i butikkerne er ganske enkelt ved at lade kunderne smage. ”Vi kører landet tyndt og holder demoer hos dem, der måtte ønske det, for vejen frem er, at lade forbrugerne smage det”.
I 2019 omsatte ISH for tre mio. kr., i 2020 lander man på 8-9 mio. kr., og i 2021 forventer Morten, at tredoble det resultat.
”Da det gik op for mig, at der var noget i ISH, investerede jeg selv en mio. kroner i projektet. Nu er vi nået til et punkt, hvor vi kan spørge andre, om de vil med på rejsen. Og i øvrigt; de early stage-investorer, vi har inde, har allerede femdoblet deres investering”.
Indtil videre har ISH brugt sit netværk af influencers i forhold til at promovere ISH, men nu skrues der op for markedsføringen blandt andet på de sociale medier. ”Vi samarbejder med et professionelt bureau, og vi har ansat en intern PR-freelancer, så der oprustes og markedsføres kraftigere i det nye år. Vi er inde i en kraftig vækst, og vi kan se, vi har en berettigelse. Det tager vi seriøst, vi lægger mere i systemet og vi bliver mere strukturerede fremadrettet”, siger Morten. Han fortæller videre, at ud over de 15 markeder, man allerede er inde på, får ISH henvendelser fra nye lande hver uge. ”Vi har netop sendt to containere til Indien, i USA har vi et ongoing projekt med en partner, og i Tyskland buldrer det derudad. Herudover er planen at skalere op online i 2020, og når barerne og restauranterne igen er klar til at udvikle, tager vi også fat i dem”, slutter Morten.