Tekstilerne skaber vores hjem
Gartex A/S, der er en af Danmarks førende leverandører af gardinmetervarer, fejrer i år 20 år i branchen. Siden opstarten i slutningen af 1990’erne er firmaet dog blevet til meget mere end en grossistvirksomhed. I dag udvikler og designer Gartex A/S hver sæson nye kollektioner under brandet Gartex Living, der udelukkende sælger gardinmetervarer, mens brandet Compliments består af produkter inden for boligtekstiler.
Gartex blev startet op som et familieforetagende af Søren og Vivi Aaskov, på en tid, hvor der var ca. 20 gardinmetervaregrossister alene i Danmark. I dag er det tal væsentligt mindre. En af årsagerne til at Gartex holdt ud og stadig gør det i dag, er den passion, der er for design og udvikling af egne kollektioner.
For godt 10 år siden introducerede man brandet Compliments, der sælger boligtekstiler til hele hjemmet herunder puder, plaider, håndklæder, sengetøj og duge. To nye kollektioner udvikles hvert år.
For små tre år siden købte Mette Myong Kind virksomheden af Søren og Vivi Aaskov. Mette, der tidligere havde arbejdet i modebranchen gennem mange år, forklarer at hun havde en del forventninger til, at der ville være en række lighedspunkter mellem de to brancher, men også at hun siden er blevet klogere på det punkt.
”Jeg måtte sande, at godt nok er det også tekstiler, men ellers er der ikke så mange lighedspunkter”, fortæller hun grinende, og fortsætter: ”Jeg elskede min tid i modebranchen, men ville også gerne arbejde med nogle produkter, der havde lidt længere levetid”.
Mette har siden hun kom ind i virksomheden brugt tid på at se fremad, og det, der tiltrak hende ved virksomheden, var den store fokus på design og udvikling af produkter, og dernæst at det var med udgangspunkt i tekstiler og med produkter til livstilsbranchen, og endelig at der var en helt masse potentiale at bygge videre på.
”Jeg så og ser stadig mulighederne i at, det er en lille virksomhed og en lille organisation. Men jeg så også, at der er en del ting, man ikke tidligere havde udforsket og prøvet af, så her så jeg nogle helt klare muligheder”, fortæller Mette.
Farve og kvalitet
Al design- og produktudvikling foregår in-house. Stilen er enkel og skandinavisk og de to årlige kollektioner for både Gartex Living og Compliments skabes ud fra trends og tendenser, og er bundet meget op på farver og materialer.
”Vi er meget konceptorienterede, og vi starter altid en kollektion op omkring flere farveuniverser, for det er vigtigt, vores kunder kan mikse og matche. Vi har universer og gennemgående mønstre og kvaliteter, så du kan reelt indrette, så det passer sammen på tværs af hele hjemmet”, fortæller Mette og pointerer, at her spiller gardinerne jo også en væsentlig rolle, så der er en helt naturlig synergi imellem de to brands og deres produkter og dermed de fælles universer, de taler ind i.
”Vi skaber tekstiler til alle hjemmets rum”, lyder det. Og det er netop det, der er omdrejningspunktet for hele virksomheden og det der gennemsyrer processen omkring design og udvikling af nye produkter og kollektionerne. Der er derfor også kommet meget mere fokus på synergierne mellem de to sortimenter, og det er helt sikkert noget, der kommer til at præge virksomheden fremadrettet.
”Der skal være en rød tråd igennem det, og muligheden for at man kan bygge et helt univers op i sit hjem med produkter, der taler sammen, skal være helt tydelig.”
Kvalitet er ligeledes en væsentlig faktor for Gartex. Firmaet benytter næsten udelukkende europæiske producenter. På den måde er de tæt på dem, og kan være sikker på, at det foregår ordentligt og efter de nyeste krav omkring produktion og i forhold til bæredygtighed. Det bæredygtige aspekt sikres ved brugen af Oeko-Tex® certificerede kvaliteter, men også i form af nye tekstiler, der fremstilles af genanvendelige materialer, som plastflasker.
”For os er vores kvaliteter helt afgørende, og netop det her med at vores produktion er Europa-baseret, det er for os nogle vigtige parametre, og gør at vi kan være mere på forkant med de miljøhensyn, vi skal tage fremadrettet”, understreger Mette.
International strategi
Gartex er med på Formex-messen i Stockholm for første gang. Messen er et rigtig godt sted at komme i kontakt med skandinaviske indkøbere, og firmaets fokus kommer fremadrettet til at ligge meget mere på eksport. Gartex har ikke tidligere haft en struktureret indsats omkring eksport, men det er noget, som Mette har meget på sinde i forhold til fremtiden, og der er derfor sat fuld fokus på en international strategi. Den enkle og skandinaviske stil, som kendetegner Compliments, passer ligeledes godt til de markeder, der er i kikkerten, heriblandt resten af Skandinavien, Benelux-landene og Tyskland.
”En del af vores strategi er, at vi skal være meget mere målrettet internationalt, og at vi skal udover landets grænser. Derfor er Formex et oplagt sted at starte op for os”, forklarer Mette.
Private label er også et område, der fremadrettet får meget mere fokus og et område, der kan skaleres op på grundlag af Gartex’ interne design- og produktudviklingsafdeling og med ansatte, der har erfaring med netop dette område.