Tekstiler er vores univers
Elvang præsenterede danskerne for alpakaulden i 2003. Siden har Elvang haft et stort fokus på det sociale ansvar, og i dag vækster virksomheden med 20 pct. Nu lanceres kollektioner af håndklæder, viskestykker, damaskduge og sjaler bl.a. for at imødekomme butikkernes krav om leverandører, der kan noget mere.
Elvang har siden virksomheden blev etableret i 2003 været synonymt med den bløde alpakauld. Men nu har firmaet taget skridtet videre og lanceret en kollektion af håndklæder, damaskduge og viskestykker. Og selv om det naturligvis ikke er uld, men bomuld, man nu også arbejder med, så er kvalitetsparametrene de samme.
Det har været en udfordring, at finde producenter i harmoni med det univers, vi spiller inden for, fortæller Lasse Elvang, der driver virksomheden med sin hustru, Tina Elvang.
Elvang er Fair Trade certificeret, og netop den sociale ansvarlighed betyder rigtig meget for ægteparret.
Vi forener skandinavisk design med vores høje kvalitet og etisk handel, forklarer Lasse Elvang, og den kombination er taget rigtig godt imod ude hos det fundament af forhandlere, som Elvang har i såvel Danmark som i udlandet.
Om grunden til, at man nu vælger at udvide sortimentet, forklarer Lasse Elvang, at det i dag i høj grad handler om at stå som en stærk leverandør i forhold til detailhandlen.
Der er en stigende konkurrence fra andre plaid- og pudefirmaer, og vi tager nu et ekstra skridt i forhold til at blive en endnu bedre samarbejdspartner.
Det sociale ansvar
Elvangs alpakauld kommer fra et væveri i Peru, hvor man bl.a. har læger og tandlæger ansat til at taget sig af medarbejderne. Man sørger også for at hjælpe hyrderne med at fremavle stærke dyr.
Samme fabrik leverer til Prada, Ralph Lauren og Hugo Boss, fortæller Lasse Elvang. Alligevel er Elvang i dag blandt fabrikkens største kunder i væveridivisionen, og siden Elvang kom til, er der skabt over 200 fuldtidsjob på fabrikken, mens Elvang desuden har fået eneret på Skandinavien.
Al den viden, man har oparbejdet ved at samarbejde med fabrikken i Peru, bruges nu også i samarbejdet med de væverier i Portugal, der laver Elvangs bomuldsvarer, og som naturligvis også har alle tænkelige certificeringer i forhold til såvel miljø som social ansvarlighed.
Men alt andet lige er det ikke så stor en udfordring i Portugal, som det er i Peru, lyder det fra Lasse Elvang.
Han medgiver, at forbrugerne i Danmark faktisk ikke går så højt op i netop den sociale ansvarlighed, men mere i pris, kvalitet og design. Men det gør pressen, og det gør forhandlere af firmajulegaver, fordi deres kunder gerne vil signalere social ansvarlighed med den julegave, de giver videre til deres kunder. Og vi møder udenlandske for hvem vores etiske kodeks er altafgørende. Men i sidste ende er vi idealister. Det er ikke en økonomisk kalkule. Det er det, vi ønsker at stå for.
Lasse og Tina Elvang glæder sig til for alvor at få gang i salget af bomuldsprodukterne.
Uldplaider er en udpræget efterårs- og vintervare. Med udvidelsen med viskestykker, håndklæder og duge strækker vi også vores sæson over hele året.
Selve produktudviklingen er Tina ansvarlig for. Designet sker i et samarbejde mellem Tina og Lesia Zuk, der er kendt for sit virke i flere danske designvirksomheder igennem årene, bl.a. Rosendahl Design Group og BeckSøndergaard, ligesom valget af producenter er vigtigt. De sætter rammerne for, hvad der kan produceres.
Hvad der også er nyt fra Elvang, er sjaler i baby alpakauld.
Der sker meget brancheglidning, og mange af vore produkter sælges allerede i dag i livsstilsbutikker, der også sagtens kan sælge sjaler udover viskestykker, der matcher køkkenhåndklæderne, lyder det fra Lasse Elvang.
Han fortæller, at han selv var skeptisk, da de gik i gang med at udvikle den første kollektion af håndklæder i foråret 2015, fordi der er mange producenter af håndklæder, og konkurrencen er stor.
Men det er lykkedes at udvikle en kollektion af jaquard-vævede design håndklæder med et udtryk, som ikke er set før, og der har vi ramt noget nyt og spændende. Ideen med at sælge håndklæder i forskellige designs, som matcher hinanden, er ny. Den ide har vi nu overført til viskestykker, og det giver mulighed for at samstemme udtrykket mellem håndklæder og viskestykker i køkkenet, fortæller Lasse.
Samtidig er vi ikke young & trendy, snarere tidsløse med et enkelt og skandinavisk udtryk. Vores mål er, at designet skal holde i mange år, for det gør vores produkter.
20 pct. vækst i virksomheden
Elvang kan melde om en vækst på 20 pct., og Lasse Elvang tror på, det hænger sammen med udvidelsen af produktporteføljen. Han fortæller også, at væksten faktisk ses på tværs af produktgrupper og lande.
Væksten beror på en række forskellige ting, men når man kan få flere produkter ind i samme forhandlerfundament, øges omsætningen, siger han.
De typer kunder, Elvang har i dag, er livsstilsbutikker, og Lasse Elvang slår fast, at den strategi, man har, er baseret på, at man ikke vil deltage i de mange tilbudskampagner.
Vi vil ikke deltage i kampagner og andet. Vi har den holdning, at tingene skal koste det, de koster.
I dag er Elvang ude på de skandinaviske markeder såvel som i Tyskland, Frankrig, USA, Japan, Korea, New Zealand og Australien, og man deltager foruden på messe i Danmark også på Ambiente og på Maison&Objet i Paris.
Vi vil kunne se forbrugerne i øjnene
For Tina og Lasse Elvang er det vigtigt altid at kunne se forbrugerne i øjnene.
De forbrugere, der vælger Elvang, er kvalitetsbevidste forbrugere, der vælger produkterne for deres design, kvalitet og materiale. Og således er det også sjovt at høre fra kunder, der stadig har den plaid, de købte for 10 år siden, og den ser stadig ud som ny.
I dag har man 50-60 forhandlere i Danmark, og selvom Elvang nu har udbygget kollektionen med en række andre tekstilprodukter, betyder det ikke, at man vil gå videre end det.
Tekstilerne er og forbliver vores univers. Vi udbygger løbende kollektionen fremadrettet, men vi holder os til det, vi er gode til; tekstiler i supergode kvaliteter. Og der er stadig rigtig meget at lege med, slutter Lasse Elvang.