Tekstiler er vores univers

Elvang præsenterede danskerne for alpakaulden i 2003. Siden har Elvang haft et stort fokus på det sociale ansvar, og i dag vækster virksomheden med 20 pct. Nu lanceres kollektioner af håndklæder, viskestykker, damaskduge og sjaler bl.a. for at imødekomme butikkernes krav om leverandører, der kan noget mere.

Elvangs materialer..

Elvang har siden virksomheden blev etableret i 2003 været synonymt med den bløde alpakauld. Men nu har firmaet taget skridtet videre og lanceret en kollektion af håndklæder, damaskduge og viskestykker. Og selv om det naturligvis ikke er uld, men bomuld, man nu også arbejder med, så er kvalitetsparametrene de samme.

”Det har været en udfordring, at finde producenter i harmoni med det univers, vi spiller inden for”, fortæller Lasse Elvang, der driver virksomheden med sin hustru, Tina Elvang.

Elvang er Fair Trade certificeret, og netop den sociale ansvarlighed betyder rigtig meget for ægteparret.

”Vi forener skandinavisk design med vores høje kvalitet og etisk handel”, forklarer Lasse Elvang, og den kombination er taget rigtig godt imod ude hos det fundament af forhandlere, som Elvang har i såvel Danmark som i udlandet.

Om grunden til, at man nu vælger at udvide sortimentet, forklarer Lasse Elvang, at det i dag i høj grad handler om at stå som en stærk leverandør i forhold til detailhandlen.

”Der er en stigende konkurrence fra andre plaid- og pudefirmaer, og vi tager nu et ekstra skridt i forhold til at blive en endnu bedre samarbejdspartner”.

Det sociale ansvar
Elvangs alpakauld kommer fra et væveri i Peru, hvor man bl.a. har læger og tandlæger ansat til at taget sig af medarbejderne. Man sørger også for at hjælpe hyrderne med at fremavle stærke dyr.

”Samme fabrik leverer til Prada, Ralph Lauren og Hugo Boss”, fortæller Lasse Elvang. Alligevel er Elvang i dag blandt fabrikkens største kunder i væveridivisionen, og siden Elvang kom til, er der skabt over 200 fuldtidsjob på fabrikken, mens Elvang desuden har fået eneret på Skandinavien.

Al den viden, man har oparbejdet ved at samarbejde med fabrikken i Peru, bruges nu også i samarbejdet med de væverier i Portugal, der laver Elvangs bomuldsvarer, og som naturligvis også har alle tænkelige certificeringer i forhold til såvel miljø som social ansvarlighed.

”Men alt andet lige er det ikke så stor en udfordring i Portugal, som det er i Peru”, lyder det fra Lasse Elvang.

Han medgiver, at forbrugerne i Danmark faktisk ikke går så højt op i netop den sociale ansvarlighed, men mere i pris, kvalitet og design. ”Men det gør pressen, og det gør forhandlere af firmajulegaver, fordi deres kunder gerne vil signalere social ansvarlighed med den julegave, de giver videre til deres kunder. Og vi møder udenlandske for hvem vores etiske kodeks er altafgørende. Men i sidste ende er vi idealister. Det er ikke en økonomisk kalkule. Det er det, vi ønsker at stå for”.

Lasse og Tina Elvang glæder sig til for alvor at få gang i salget af bomuldsprodukterne.

”Uldplaider er en udpræget efterårs- og vintervare. Med udvidelsen med viskestykker, håndklæder og duge strækker vi også vores sæson over hele året.

Selve produktudviklingen er Tina ansvarlig for. Designet sker i et samarbejde mellem Tina og Lesia Zuk, der er kendt for sit virke i flere danske designvirksomheder igennem årene, bl.a. Rosendahl Design Group og BeckSøndergaard, ligesom valget af producenter er vigtigt. De sætter rammerne for, hvad der kan produceres.

Hvad der også er nyt fra Elvang, er sjaler i baby alpakauld.

”Der sker meget brancheglidning, og mange af vore produkter sælges allerede i dag i livsstilsbutikker, der også sagtens kan sælge sjaler udover viskestykker, der matcher køkkenhåndklæderne”, lyder det fra Lasse Elvang.

Han fortæller, at han selv var skeptisk, da de gik i gang med at udvikle den første kollektion af håndklæder i foråret 2015, fordi der er mange producenter af håndklæder, og konkurrencen er stor.

”Men det er lykkedes at udvikle en kollektion af jaquard-vævede design håndklæder med et udtryk, som ikke er set før, og der har vi ramt noget nyt og spændende. Ideen med at sælge håndklæder i forskellige designs, som matcher hinanden, er ny. Den ide har vi nu overført til viskestykker, og det giver mulighed for at samstemme udtrykket mellem håndklæder og viskestykker i køkkenet”, fortæller Lasse.

”Samtidig er vi ikke ”young & trendy”, snarere tidsløse med et enkelt og skandinavisk udtryk. Vores mål er, at designet skal holde i mange år, for det gør vores produkter”.

20 pct. vækst i virksomheden
Elvang kan melde om en vækst på 20 pct., og Lasse Elvang tror på, det hænger sammen med udvidelsen af produktporteføljen. Han fortæller også, at væksten faktisk ses på tværs af produktgrupper og lande.

”Væksten beror på en række forskellige ting, men når man kan få flere produkter ind i samme forhandlerfundament, øges omsætningen”, siger han.

De typer kunder, Elvang har i dag, er livsstilsbutikker, og Lasse Elvang slår fast, at den strategi, man har, er baseret på, at man ikke vil deltage i de mange tilbudskampagner.

”Vi vil ikke deltage i kampagner og andet. Vi har den holdning, at tingene skal koste det, de koster”.

I dag er Elvang ude på de skandinaviske markeder såvel som i Tyskland, Frankrig, USA, Japan, Korea, New Zealand og Australien, og man deltager foruden på messe i Danmark også på Ambiente og på Maison&Objet i Paris.

Vi vil kunne se forbrugerne i øjnene
For Tina og Lasse Elvang er det vigtigt altid at kunne se forbrugerne i øjnene.

”De forbrugere, der vælger Elvang, er kvalitetsbevidste forbrugere, der vælger produkterne for deres design, kvalitet og materiale. Og således er det også sjovt at høre fra kunder, der stadig har den plaid, de købte for 10 år siden, og den ser stadig ud som ny”.

I dag har man 50-60 forhandlere i Danmark, og selvom Elvang nu har udbygget kollektionen med en række andre tekstilprodukter, betyder det ikke, at man vil gå videre end det.

”Tekstilerne er og forbliver vores univers. Vi udbygger løbende kollektionen fremadrettet, men vi holder os til det, vi er gode til; tekstiler i supergode kvaliteter. Og der er stadig rigtig meget at ”lege” med”, slutter Lasse Elvang.

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

04.02.2025Nääsgränsgården

Sponseret

Christmasworld - Messe Frankfurt 7.-11. februar

04.02.2025Designbase.dk

Maison&Objet: Dristig innovation, der inspirerer

03.02.2025Designbase.dk

Blev inspireret til trenden 2025 og forretningsudvikling

30.01.2025Designbase.dk

Ambiente 2025: Et overblik over den moderne livsstil

30.01.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lys, der gør en forskel – Mød brandet Vance Kitira

28.01.2025Formland

Sponseret

Formfuldendt Formland klar til at inspirere branchen

28.01.2025Designbase.dk

Heimtextil 2025: En hyldest til tekstilindustriens modstandskraft og fremtidens interiørdesign

27.01.2025Formland

Sponseret

Formland klar med ny viden og unikke installationer

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Creativeworld News

Hold dig opdateret og gå ikke glip af nogen nyheder. Vores nyhedsbrev giver dig den seneste information og praktiske tips til dit besøg på messen.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex
Messe
Christmasworld – En for alle årstider

Som den førende internationale messe for årstidens dekorationer og festdekorationer åbner Christmasworld op for effektive designmuligheder for at overraske kunderne. For nye synergier, der giver merværdi.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Copyright 2023