Svimlende fragtpriser koster SACKit en regnskabsrekord
På trods af en omsætningsrekord i 2021 måtte SACKit samtidig se de galopperende fragtrater sluge en stor del af overskuddet. En række tiltag skal sikre et bedre resultat i 2022.
Hvad gør man, når fragtpriserne stiger til det tidobbelte, mens materialeknaphed og forsinkede leverancer samtidig gør det umuligt at følge med efterspørgslen fra kunderne?
Det spørgsmål har stået øverst på agendaen hos designbrandet SACKit, hvor den internationale fragtkrise ramte lige ned midt i en stor satsning på nye produkter.
Så det, der langt hen på foråret tegnede til at blive et fantastisk 2021, endte med et beskedent plus på bundlinjen. Trods ny omsætningsrekord og en vækst på 40 procent.
Resultatet for 2021 lyder på 2,4 millioner kroner før skat mod 4,1 millioner kroner før skat året før. Det har fået virksomheden til at tænke nyt, oplyser direktør og stifter af SACKit, Kristoffer Glerup.
“De store udfordringer i forsyningskæderne kostede os et betydeligt millionbeløb sidste år og fik os til at tænke i nye baner”, siger han.
Det har blandt andet indebåret forhandlinger om nye, forbedrede fragtaftaler hjem, og virksomheden er lige nu i gang med at flytte dele af produktionen fra Asien til nye leverandører tættere på Danmark.
Derudover har SACKit redesignet emballagen til sin Cobana Lounge Sofa for at sikre, at de dyre containere udnyttes ned til sidste millimeter.
“Tidligere kunne vi stable 96 sofamoduler i en 40 fods high cube container. Nu har vi fået plads til 130. Alene fordi vi har designet ny emballage og valgt at pakke modulerne på en anden måde. Det er næsten som at spille Tetris”, siger Kristoffer Glerup.
Ti gange så mange hængekøjer som sidste år
I det hele taget har SACKit sørget for at fylde lagrene til bristepunktet for at håndtere den forventede efterspørgsel i outdoor-sæsonen.
“Sidste forår måtte vi meget tidligt melde udsolgt af hængekøjer og kunne først levere igen i uge 35. Det vil vi ikke risikere igen. Derfor har vi i år hentet ti gange så mange hængekøjer hjem som sidste år”, fortæller Kristoffer Glerup.
I 2021 lancerede SACKit en komplet udendørs lounge-kollektion. Men på grund af forsyningskrisen ankom flere af de nye produkter først sent på sæsonen og i begrænset antal. I år har alle produkter været på lager i god tid inden sæsonstart, og det øger forventningerne til salget.
- HCL