Succes på Trends & Traditions
Designeventen Trends & Traditions blev igen en stor succes, og eventen, der blev til som en reaktion på, at Danmark havde tabt slaget om en møbelmesse til Sverige, vender stærkt tilbage i 2018.
Trends & Traditions, der netop er blevet afviklet i Lokomotivværkstedet, så dagens lys i 2014. I dag har design-, arkitektur- og netværkseventen skabt af Holmris.Designbrookers 2500 besøgende arkitekter, indretningsarkitekter og andre, der fra 9 morgen til 11 aften besøger de mange udstillere af design, møbler, interiør og dekorationselementer.
Trends & Traditions-ideen blev fostret under en julefrokost i Holmris.Designbrookers i 2014 som en reaktion på, at Danmark havde tabt slaget om en møbelmesse til Sverige.
Vi manglede et forum for faglig vidensdeling på et højere plan, både internt men også på tværs i branchen og med kunderne, fortæller Thomas Junker Wiberg, markeds- og udviklingsdirektør og partner i Holmris.designbrookers. Kun tre måneder senere havde man etableret den første Trends & Traditions i Lokomotivværkstedet med 1000 gæster.
Da vi så reaktionen i markedet, var det helt givet, at vi skulle fortsætte. Det, der begyndte som den lille grimme ælling og en lidt skør ide, voksede til at blive et pragteksemplar af en elegant Svane, der med en æstetisk og kraftfuld underspillet elegance, nu er lettet, og som i fuglens natur måske søger andre veje hen over sæsonen, men som vender tilbage omkring samme tid til næste forår, lyder det poetisk fra Thomas Junker Wiberg.
Han slår endvidere fast, at Trends & Traditions i høj grad er en forlængelse af den måde, Holmris.Designbrookers driver virksomhed på.
Vi er åbne, og ordentlige, og vi har et meget stort ønske om en høj faglighed og æstetik i det, vi gør. Samtidig er vi glade for at kunne være den praktiske gris, der ligger som en membran mellem arkitekterne-, indretningsarkitekterne og kunderne, siger han og understreger, at Trends & Traditions er blevet virksomhedens ansigt udadtil, og et sted, hvor man kan sætte kunder og designvirksomheder sammen i et forum, hvor åbenhed er kodeordet.
20 pct. af de besøgende er arkitekter, 10 pct. er indretningsarkitekter, og 40 pct. er et godt miks af kunder inden for det offentlige samt det private erhvervsliv, ligesom der kommer besøgende fra rundt omkring i Europa, og alle nyder godt af såvel udstillernes stande som af det store foredragsprogram, der bl.a. omfattede et møde med den italienske topdesigner Giulio Cappellini, Mads Steffensens Mads og dilemmaet: Office vs Coffice? eller Offentlige byggerier en besværlig omkostning eller en god eksportmulighed?. Den engelske topdesigner Luke Pearson diskuterede Hvornår kan design ændre verden?, og Signe Kongebro fra Henning Larsen Arkitekter talte om Medtænk de studerende i byens udvikling.
Et ekstra lag
Tredje gang er ofte den sværeste. Netop derfor er teamet bag Trends & Traditions stolte af, at det som de siger, er lykkedes at lægge et ekstra lag på Trends & Traditions netop i år, hvor eventen for alvor er blevet målt og vejet.
Der er ingen tvivl om, at vi med denne dag har fået en fantastisk god platform for professionel vidensdeling, og et sted, hvor man i løbet af en enkelt dag får iscenesat en branche, der ønsker at udvikle og forandre.
Thomas Junker Wiberg fornemmer også klart, at der på Trends & Traditions er blevet skabt en grobund for mange nye tværgående projekter i 2017. Ikke mindst fordi Holmris.Designbrookers netop har vundet en række offentlige SKI aftaler, hvor man bød ind med rigtig mange af de leverandører, der deltog på Trend & Traditions.
Dermed har vi fået mulighed for at løfte de fleste af de leverandører, der var med på dagen, ind på en offentlig indkøbsaftale, så det fremover bliver meget nemmere for både arkitekter og kunder at udbudsløfte større dele af deres projekter, når de vælger at benytte os som samarbejdspartner inden for det offentlige.
Udover at samle kunder og leverandører, er det også vigtigt for Holmris.Designbrookers at facilitere mødet mellem unge designere, kapital og producenter, og Thomas Junker Wiberg fortæller, at der blev skabt flere match på dagen og flere tværgående samarbejder til gavn for alle.
Jeg mødte eksempelvis en ung designer sent på aftenen, der strålede af glæde over, at hendes produkt var blevet taget ind hos en af de producenter, der udstillede på dagen. Og det er dejligt at se, for vi har hele tiden været meget fokuseret på at Trends & Traditions skal være et gratis fristed for nye, upcomming designere med et helt etagedæk reserveret til unge designere fra Via Design Herning, KADK, Danish Designmakers samt Designskolen Kolding.
At Trends & Traditions er en succes understreges af de mange positive henvendelser, Thomas Junker Wiberg har fået siden arrangementet.
Det er en stærkt fagligt event med en høj grad af æstetik, og der er ingen tvivl om, at det også fremadrettet vil være en tilbagevendende, succesfuldt event.