Succes på Trends & Traditions

Designeventen Trends & Traditions blev igen en stor succes, og eventen, der blev til som en reaktion på, at Danmark havde tabt slaget om en møbelmesse til Sverige, vender stærkt tilbage i 2018.

Trends & Traditions, der netop er blevet afviklet i Lokomotivværkstedet, så dagens lys i 2014. I dag har design-, arkitektur- og netværkseventen skabt af Holmris.Designbrookers 2500 besøgende arkitekter, indretningsarkitekter og andre, der fra 9 morgen til 11 aften besøger de mange udstillere af design, møbler, interiør og dekorationselementer. 

Trends & Traditions-ideen blev fostret under en julefrokost i Holmris.Designbrookers i 2014 som en reaktion på, at Danmark havde tabt slaget om en møbelmesse til Sverige.

”Vi manglede et forum for faglig vidensdeling på et højere plan, både internt men også på tværs i branchen og med kunderne”, fortæller Thomas Junker Wiberg, markeds- og udviklingsdirektør og partner i Holmris.designbrookers. Kun tre måneder senere havde man etableret den første Trends & Traditions i Lokomotivværkstedet med 1000 gæster.

”Da vi så reaktionen i markedet, var det helt givet, at vi skulle fortsætte. Det, der begyndte som den lille grimme ælling og en lidt skør ide, voksede til at blive et pragteksemplar af en elegant ”Svane”, der med en æstetisk og kraftfuld underspillet elegance, nu er lettet, og som i fuglens natur måske søger andre veje hen over sæsonen, men som vender tilbage omkring samme tid til næste forår”, lyder det poetisk fra Thomas Junker Wiberg.

Han slår endvidere fast, at Trends & Traditions i høj grad er en forlængelse af den måde, Holmris.Designbrookers driver virksomhed på.

”Vi er åbne, og ordentlige, og vi har et meget stort ønske om en høj faglighed og æstetik i det, vi gør. Samtidig er vi glade for at kunne være den ”praktiske gris”, der ligger som en membran mellem arkitekterne-, indretningsarkitekterne og kunderne”, siger han og understreger, at Trends & Traditions er blevet virksomhedens ansigt udadtil, og et sted, hvor man kan sætte kunder og designvirksomheder sammen i et forum, hvor åbenhed er kodeordet.

20 pct. af de besøgende er arkitekter, 10 pct. er indretningsarkitekter, og 40 pct. er et godt miks af kunder inden for det offentlige samt det private erhvervsliv, ligesom der kommer besøgende fra rundt omkring i Europa, og alle nyder godt af såvel udstillernes stande som af det store foredragsprogram, der bl.a. omfattede et møde med den italienske topdesigner Giulio Cappellini, Mads Steffensens Mads og dilemmaet: ”Office vs Coffice?” eller ”Offentlige byggerier – en besværlig omkostning eller en god eksportmulighed?”. Den engelske topdesigner Luke Pearson diskuterede ”Hvornår kan design ændre verden?”, og Signe Kongebro fra Henning Larsen Arkitekter talte om ”Medtænk de studerende i byens udvikling”.

Et ekstra lag

Tredje gang er ofte den sværeste. Netop derfor er teamet bag Trends & Traditions stolte af, at det som de siger, er lykkedes at lægge et ekstra lag på Trends & Traditions netop i år, hvor eventen for alvor er blevet målt og vejet.

”Der er ingen tvivl om, at vi med denne dag har fået en fantastisk god platform for professionel vidensdeling, og et sted, hvor man i løbet af en enkelt dag får iscenesat en branche, der ønsker at udvikle og forandre”.

Thomas Junker Wiberg fornemmer også klart, at der på Trends & Traditions er blevet skabt en grobund for mange nye tværgående projekter i 2017. Ikke mindst fordi Holmris.Designbrookers netop har vundet en række offentlige SKI aftaler, hvor man bød ind med rigtig mange af de leverandører, der deltog på Trend & Traditions.

”Dermed har vi fået mulighed for at løfte de fleste af de leverandører, der var med på dagen, ind på en offentlig indkøbsaftale, så det fremover bliver meget nemmere for både arkitekter og kunder at udbudsløfte større dele af deres projekter, når de vælger at benytte os som samarbejdspartner inden for det offentlige”.

Udover at samle kunder og leverandører, er det også vigtigt for Holmris.Designbrookers at facilitere mødet mellem unge designere, kapital og producenter, og Thomas Junker Wiberg fortæller, at der blev skabt flere match på dagen og flere tværgående samarbejder til gavn for alle.

”Jeg mødte eksempelvis en ung designer sent på aftenen, der strålede af glæde over, at hendes produkt var blevet taget ind hos en af de producenter, der udstillede på dagen. Og det er dejligt at se, for vi har hele tiden været meget fokuseret på at Trends & Traditions skal være et gratis fristed for nye, upcomming designere med et helt etagedæk reserveret til unge designere fra Via Design Herning, KADK, Danish Designmakers samt Designskolen Kolding”.

At Trends & Traditions er en succes understreges af de mange positive henvendelser, Thomas Junker Wiberg har fået siden arrangementet.

”Det er en stærkt fagligt event med en høj grad af æstetik, og der er ingen tvivl om, at det også fremadrettet vil være en tilbagevendende, succesfuldt event”.  

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

04.02.2025Designbase.dk

SMVdanmark: Ny EU-strategi varsler opgør med bureaukrati

04.02.2025Designbase.dk

Nu skal vi have Svanemærkede events

03.02.2025Designbase.dk

Hårdere straffe til butikstyve fra i morgen

31.01.2025Designbase.dk

Rekordhøje konkurstal i Sverige – men danskerne kan juble

27.01.2025Designbase.dk

Skift de sorte affaldssække ud med klare

27.01.2025Designbase.dk

Er din virksomhed omfattet af de nye regler om producentansvar?

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Creativeworld News

Hold dig opdateret og gå ikke glip af nogen nyheder. Vores nyhedsbrev giver dig den seneste information og praktiske tips til dit besøg på messen.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex
Messe
Christmasworld – En for alle årstider

Som den førende internationale messe for årstidens dekorationer og festdekorationer åbner Christmasworld op for effektive designmuligheder for at overraske kunderne. For nye synergier, der giver merværdi.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Copyright 2023