SMVdanmark: Ny eksportaftale er en tiltrængt indsprøjtning på rette tidspunkt
Det er rigtigt set af Folketinget, at de nu vil hjælpe eksporterhvervet med en stribe gode initiativer, der i høj grad hviler på forslag fra erhvervslivet selv, mener SMVdanmark.
Et bredt politisk flertal har aftalt at bruge knap en halv milliard kroner på at få dansk eksport op i gear igen. Aftalen rummer 27 initiativer, som erhvervslivet selv er kommet med via de otte regeringsnedsatte genstarts-teams.
Jakob Brandt, administrerende direktør i SMVdanmark, glæder sig over, at Folketinget har lyttet til de forslag blandt andre SMVdanmark er kommet med.
"Vi er glade for, at regeringen har lyttet til vores forslag. Eksportsektoren giver job til 800.000 mennesker og står for cirka 50 procent af vores BNP. Men de danske små og mellemstore virksomheders eksporttillid er stadig meget lav, og eksporten har lidt stor skade under coronakrisen, så det er på høje tid, at vi sætter ind her", siger han.
Han fremhæver især aftalens satsning på det digitale, den større risikovillighed til eksportkredit og det nye tiltag "Boots on the ground".
"Tidligere var messer måden, som de mindre virksomheder rakte ud til deres kunder på. Nu er det e-handelsplatforme, der i stigende grad skaber den kontakt og erstatter det fysiske møde på messestanden. Derfor er det afgørende, at virksomhederne får støtte til at udvikle egne platforme, men også støtte til at være med på de store, fælles e-handelsplatforme. Dér er de mindre virksomheder stadig lidt tilbageholdende, for det er dyrt, og de har ikke så store erfaringer med det endnu. Men det skal de have, så de kan få øjnene op for værdien af e-handelsplatformene", fortsætter direktøren.
Et helt nyt initiativ er "Boots on the ground", hvor virksomheder, der har svært ved at sende deres egne folk ud til et land på grund af nedlukning og andre restriktioner, får tilbudt mulighed for en stedfortræder på jorden i det pågældende land.
Det kan være én fra den danske ambassade, men det kan også være en medarbejder fra en anden virksomhed, der allerede har folk i landet.
"Danske virksomheder er ikke altid konkurrenter i udlandet. De har faktisk tit en fordel ved at samarbejde, så de samlet kan sælge mere. Store virksomheder kan hjælpe deres underleverandører ud på nye markeder, så de udvikler sig og bliver stærkere. Og der er også penge at spare for en mindre virksomhed ved ikke at skulle betale for og bruge tid på en rejse", siger Jakob Brandt.
- HCL