Service er omdrejningspunktet!
Gade & co. har været leverandør til isenkræmmerbranchen i mere end 100 år. Designbase har taget en snak med Thomas Behrendt omkring udviklingen af branchen, detailhandlernes udfordringer, og om hvordan de som grossistvirksomhed kan imødekomme dette bedst muligt.
Tilbage i 1906 blev Gade&Co etableret af to driftige isenkræmmere, der syntes branchen manglede en engrosvirksomhed, der kunne servicere de Københavnske isenkræmmere dagligt med friske forsyninger af de mest efterspurgte varer og produkter. Gennem de første årtier blev varerne bragt ud på cykel, og en lokal placering i København var derfor afgørende. Senere blev budcyklen skiftet ud med en motorcykel med sidevogn. Således kunne chaufføren vente på motorcyklen, og gøre leverancen til næste kunde klar i sidevognen, mens bagsædepassageren kunne aflevere pakker til kunden. Allerede dengang var service omdrejningspunktet for virksomheden, og det har det været lige siden. Derfor tilbød Gade&Co. dag-til-dag leveringer, og i nogen tilfælde time-til-time leveringer, og det var afgørende for opretholdelsen af serviceniveauet.
I dag har Gade&Co. et varieret og bredt udvalg af dagligvarer, nyheds-, sæson- og kampagneprodukter til isenkræmmeren, byggemarkedet eller farvehandleren. Konceptet er gennem årene blevet finpudset, og vareudvalget har været støt voksende. Det har ligeledes krævet flere ressourcer og mere plads og derfor er virksomheden flyttet et par gange. I 2017 rykkede virksomheden til adressen i Albertslund, hvor de bor i dag.
”Vi arbejder hver dag på at leve op til vores mere end 100-årige historie, men vi er også bevidste om, at markedet rykker sig, hvorfor vi også konstant skal følge udviklingen, dog uden at miste vores kærneværdier”, lyder det fra Thomas Behrendt.
Hvad har Gade&Co. gjort for at følge med isenkrambranchen gennem mere end 100 år?
”Først og fremmest så lytter vi på vores kunders behov. For os er telefonen en vedblivende kilde til at følge med i, hvad der rører sig hos kunderne. Vi forsøger at efterkomme ALLE forespørgsler, og mere en 20% af omsætningen kommer fra varer, der ikke føres i det faste program.
Derudover holder vi øje med, hvad der sker på messer særligt i udlandet, for på den måde at kunne følge med, når det kommer til nye tendenser. Vi er ikke trendskabende, men vi vil gerne være på forkant med produkter til køkkenet.
Grundet vores store bagland af både større og mindre leverandører og producenter (vi handler med +100 unikke leverandører om året), har vi ofte mulighed for at tilbyde produkter i forskellige kvaliteter og prisklasser.”
Der er ingen tvivl om, at det må kræve sit at bevare en virksomhed gennem så mange år, både at holde sig aktuel og når man ser på, hvordan branchen, ja faktisk hele detailbranchen har ændret sig gennem tiden, er det ret godt gået.
Hvordan ser I at branchen har udviklet sig gennem tiden?
”Isenkrambranchen har været igennem en kraftig centralisering.
De første næsten 100 år af Gade&Co´s levetid var alle kunder individuelle kunder med hver sin butik.
I dag samles mere og mere handel i kæder, foreninger og handelssammenslutninger, hvilket der er klare styrker ved, men der kan også være nogle lokale forhold som gør, at centrale sortimenter og leverandørudvalg ikke ALTID er hensigtsmæssigt.
I dag ligger en af vores styrker i, at vores setup tilgodeser både den enkelte lokale kunde, men også det styrkede kædesamarbejde på tværs af landet”.
Hvilke udfordringer ser I for detailbranchen nu og i fremtiden?
”Web-handel er på én og samme tid hverdagens helt store udfordring, men samtidig måske også mulighedernes paradis?
Lige nu er det bare ikke alle, der har fundet den rigtige kombination af fysisk og online tilstedeværelse, og spørgsmålet om man kan undvære at være det ene af stederne, spøger begge veje…
Alle er dog enige om at handel jo nok ikke slutter lige rundt om hjørnet, så det handler vist kun om, hvordan man skal fordele ressourcerne”.
Hvad gør I som grossistvirksomhed for at støtte detailhandlerne og forberede dem på fremtiden?
”Vi forsøger at være det seriøse bindeled mellem europæiske producenter og danske detailhandlere.
Vores mere end 4000kvm. store højlager fungerer som buffer for vores kunder. På den måde kan vores kunder holde deres lagerbinding nede i et niveau, hvor det er rentabelt lokalt. Og samtidig udnytte at varerne ligger lettilgængeligt fra vores distribution, som dagligt sender pakker til hele landet.”
Hvad er god service ifølge Gade&Co.?
”Helt kort: Produktkendskab, rettidige leveringer og ærlig forretning!
Vi har konstant fokus på at kende vores sortiment til bunds, og vi sætter en ære i at vejlede vores kunder, når behovet opstår.
Leveringssikkerhed er under konstant forbedring, og er grunden til, at vi i 2017 rykkede til større lokaler. Logistik bliver mere og mere afgørende for vores kunder.
Vi driver i alle henseender en ærlig forretning. Eksempelvis henviser vi alle kundeforespørgsler fra vores grossistwebsite direkte til vores kunder. Da vi mener, at vi på den måde kan støtte op lokalt. Hvilket da også ofte bliver værdsat.
Ærlighed kommer også til udtryk ved forespørgsler, hvor vi strækker os til det YDERSTE, men også gerne erkender hvis der er opgaver, der falder uden for vores kompetencer.”
Hvad byder fremtiden på for Gade&Co.?
”Et styrket samarbejde med vores leverandører, således at vi altid kan servicere vores kunder med gamle kendinge og det sidste nye grej.
Vi er bevidste om, at det, der virker i dag, måske skal nytænkes igen, inden ugen er omme.
Produkter der for 10 år siden var utænkelige i en isenkræmmer, kan i dag være blandt butikkens top 10 produkter, så det der engang blev kaldt brancheglidning, er i dag blevet mulighedernes land.
Det gælder om at se den gode handel mere end at fokusere på, hvad der virkede for år tilbage.
Vi føler, vi er godt rustet til fremtiden med et distributionslager, der er klar til nye kunder, varer og leverandører.
Vores online bestillingsmulighed for eksisterende kunder, vores personale, der har mange års erfaring fra isenkrambranchen og med et kundegrundlag, der giver grund til optimisme, er vi parate til fremtiden.”