Sådan optimerer man julesalget i sin butik
Læs med her og få gåde råd til, hvordan julesalget i butikken optimeres.
Julen står for døren, og det betyder et øget salg i både netbutikker og fysiske butikker. Men hvad gør man for at øge salget? Det kommer Henrik Meng, administrerende direktør i og stifter af konsulenthuset Meng & Co, med gode råd til.
Henrik Meng forklarer i et interview til detailfolk.dk, at det kræver, at både butikschefer og ansatte følger nogle enkle råd.
For butikscheferne gælder følgende seks råd:
- Julen er hjerternes fest også for personalet. Derfor skal butikschefen skabe en ordentlig stemning blandt medarbejderne, så det gode humør spreder sig til kunderne.
- Personalet er julemandens hjælpere. Butikschefen skal sørge for at lære medarbejderne, hvordan de bedst sælger den rigtige gave til den rigtige kunde. Og gaven skal pakkes flot ind.
- Et godt mersalg er omsorgssalg, og butikschefen skal lære holdet at vise omsorg for kunderne, så de får solgt de gaver, der glæder modtageren mest.
- Nethandlen vokser. Kunderne kommer ikke for bare at kigge. De vil helst købe, og det skal medarbejderne give dem mulighed for.
- Det skal være sjovt at have travlt. Medarbejderne skal skabe gode oplevelser for kunderne, og som butikschef skal man gå foran med den rette julestemning også når der er mest travlt.
- Personalet skal have en ordentlig julegave. Og som butikschefen skal du sige tak for indsatsen.
For medarbejderne gælder følgende fem råd:
- Gæsterne skal føle sig velkomne i forretningen.
- Det er vigtigt at opdage kundens ærinde og finde ud af, hvem der skal købes gaver til.
- Find en god løsning, som kan pakkes ind i dag.
- Udvis interesse for, om der er andre ting, kunden kan hjælpes med. Det kan være tilbehør til den allerede købte gave, men også andre gaver på listen.
- Gaverne skal pakkes flot ind. Husk også at sige tak for handlen og farvel.